Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

HJÄLP! Behöver tips!

Låter som min äldsta. Han rullade första gången strax före 7 månader och satt fastcementerad på sin rumpa tills han var 9 månader då han en dag plötsligt kröp iväg från sittande. Han hade aldrig försökt att ta sig framåt på något vis innan, aldrig stått i krypställning heller. Att hon sitter stadigt utan stöd så är det ju uppenbart att hon är stark i såvälrygg som nacke. Ett tips vad gäller magläge är att du lägger henne på mage, sedan för in hennes armar under hennes bröstkorg och haka så att hon så att säga får hjälp med att komma upp lite. Inledningsvis kan du även själv hålla hennes armar under henne och lyfta upp lite. Fick tipset från sjukgymnast. Vi gick där med vår äldsta mellan 3-8 månader för att han var lite svag i nacken på 2-månaderskontrollen. De sa att han var en nöjd kille och nöjda barn har inte bråttom någonstans. Han har varit lite små"sen" med det grovmotoriska. Började gå när han var 15½ månad, men då gick han rätt bra direkt. Han är inte typen som tränar och försöker med något. Han väntar och observerar tills han är helt säker på att helt behärskar....då gör han. Är så fortfarande och han fyller 4 år på torsdag .

• Flickan och kråkan
    Thursday skrev 2011-12-16 20:07:44 följande:
    Äh, vad glad för det du... den här gången hade jag beställt en sådan där nöjd och glad unge som sitter där man satt den till cirka året... det är praktiskt det! (Hon behöver inte träna, det kommer alldeles av sig själv, som de andra skriver.)
    Tror du något annat barn än just 1:an kan vara "sådan"? Lillebrors lott i livet är ju liksom "A!!! Vänta på MIIIIG!! . Känns som om det är så för de flesta småsyskon.....de vill ju hänga med .

Han har ju liksom försökt hänga på storebror sedan han blev medveten om att han fanns . Eftersom lillebror är mycket mer motorisk än storebror så är han ju egentligen ifatt på den fronten, men nu är ju storebror hästlängder före i tanken .
  • Flickan och kråkan
    Melie skrev 2011-12-16 21:21:36 följande:

Åh tack så mycket för era svar! Jag får helt enkelt sluta läsa :D Man blir ju livrädd! Läste t.ex att om barn har problem med grovmotoriken i början av livet kommer de ha svårt med motoriken senare och hjärnhalvorna inte kan samarbeta och det kan leda till adhd och liknande, blablabla! Ja ni vet...

Min äldsta är fortfarande ingen motorisk gigant, ligger inte riktigt för honom, noll bollsinne t.ex. , men däremot oerhört långt från diagnoser av typ ADHD. Han är en reflekterande och stillsam snart 4-åring, som är mycket social och som knäckte läskoden när han var 3 år + 3 månader. Han läser korta nybörjarböcker nu, har bra koll på klockan, full koll på vårt solsystem, räknar över 100 och kan även hantera enkel räkning, hade jättetidigt full koll på färgnyanser, former etc. Men nej, någon elitidrottare kommer han nog aldrig att bli . Barn är olika. Lillebror har en helt annan personlighet .  
Svar på tråden HJÄLP! Behöver tips!