Inlägg från: Jkpg Deluxe |Visa alla inlägg
  • Jkpg Deluxe

HJÄLP! Behöver tips!

Vår son hatade också magläge, så han fick sitta upp mycket istället (vi provade magläge nån gång ibland men det var rätt så meningslöst eftersom han verkligen hatade det!) så vi övade på att gå och ställa sig upp mot möbler istället, vilket han njöt av och gillade mycket! så när han var 9,5 mån stod han själv stadigt mot möbler och gick 10-15 steg innan han dunsade ner på rumpan igen och blev sur! tog ett tag till efter det...sen vid ca 10 mån gick han obehindrat för egen maskin och var väldigt nöjd! men då han hamnade på mage såg han ut som en strandad val....han drog sig mödosamt fram med EN arm (säg väldigt osmidigt och jobbigt ut!) och kunde inte krypa!

vi övade väl lite då och då på detta med krypandet, jag kröp runt å "visade" och sedan hjälpte jag honom lite då och då (väldigt korta stunder och inte regelbundet varje dag) hur han kunde stå på alla fyra och krypa framåt! höll min ena arm under hans mage som stöd....men som sagt, bara då han för övrigt var pigg/utvilad och mätt och glad, annars var det ingen idé öht!

sen tänkte jag att näe....han kommer nog ALDRIG att kunna krypa (och varför skulle han ens vilja det då han redan kunde GÅ?!)...men en dag då han var 11 mån kom han helt plötsligt inkrypandes i köket och sken som en sol, helt överlycklig över vad han kunde och visade! Han hade inte krypit en millimeter innan detta....!

så ta det med ro... ;) 

• Jkpg Deluxe

det där läste jag med å tänkte samma sak! men huvudsaken är att de lär sig krypa NÅNGÅNG å det kommer din dotter med största sannorlikhet säkert åxå att göra då hon vill! :)

om det är max 1 min hon pallar så försök inte längre, utan nöj dig/er med den korta stunden å gör sen nått som hon tycker är roligt efter "träningen"... typ, att hon får komma upp å gå istället...vet själv att det dock är påfrestande för mammaryggen då de är så korta...så var extra rädd om din rygg är mitt tips då du nu har ett barn som hellre står och går!!!

kram 

• Jkpg Deluxe
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-17 08:12:14 följande:
    Min äldsta är fortfarande ingen motorisk gigant, ligger inte riktigt för honom, noll bollsinne t.ex. , men däremot oerhört långt från diagnoser av typ ADHD. Han är en reflekterande och stillsam snart 4-åring, som är mycket social och som knäckte läskoden när han var 3 år + 3 månader. Han läser korta nybörjarböcker nu, har bra koll på klockan, full koll på vårt solsystem, räknar över 100 och kan även hantera enkel räkning, hade jättetidigt full koll på färgnyanser, former etc. Men nej, någon elitidrottare kommer han nog aldrig att bli . Barn är olika. Lillebror har en helt annan personlighet .  
    vår kille ÄR en motorisk kille i allra högsta grad, han kan hoppa jämfota (gjorde det redan vid 16 mån) springa och gå baklänges m.m. (är 22 mån nu och har väl gått/sprungit baklänges sedan iaf 18 mån) men kröp INTE förrän vid 11 mån! Han hatade att bli lagd på mage och satt eller gick hellre...
    Melie skrev 2011-12-18 21:25:36 följande:
    Men finns det något samband? När kröp din son? Bara intressant att veta. Smart kille du har :)
    jag ser inget samband utifrån vår son iaf...men allt är ju högst individuellt!!! :) du får utgå från din dotters personlighet/intresse/stil helt enkelt! :) kram

Svar på tråden HJÄLP! Behöver tips!