• Melie

HJÄLP! Behöver tips!

Har en liten tös på 6,5 månad som fortfarande verkligen HATAR att ligga på mage! Hon sträcker armarna bakåt, lägger ansiktet rakt ner och bara gallskriker efter en minut. Försöker och försöker, tar fram armarna, lägger leksaker, spegel, ligger på mage mittimot och uppmuntrar men hon vill verkligen inte. Så fort man tar upp henne och sätter henne upp (hon sitter jättebra utan stöd) så blir hon glad och nöjd och leker vidare.. Hur ska hon kunna träna på att rulla över, krypa/hasa/åla? Någon som har varit med om samma och har tips på hur jag kan uppmuntar magläge ännu mer?

• Svar på tråden HJÄLP! Behöver tips!
  • Melie

Åh tack så mycket för era svar! Jag får helt enkelt sluta läsa :D Man blir ju livrädd! Läste t.ex att om barn har problem med grovmotoriken i början av livet kommer de ha svårt med motoriken senare och hjärnhalvorna inte kan samarbeta och det kan leda till adhd och liknande, blablabla! Ja ni vet...

Hon blir nog en sån som hoppar över och krypa då, för hon älskar nämligen och stå! Hon står lite halv vingligt emot saker utan att vi håller i (fast då såklart har vi händerna några cm ifrån redo att fånga). och hon lyfter benen om vi håller henne i händerna (fast mest höger ben, hehe) och då är hon stolt som en tupp och leendet går från ena örat till andra :).

Därför känts så hemskt och träna magläge, men inte gått mer än typ en minut för hon blir vansinig och då får hon såklart komma upp. Men fått detta rådet av så många och finns träningstips i tidningar! Ja jag säger då det..men nu gav ni mig iaf lite lugn :) Tack igen!

• Melie

Jasså? :O Det läste inte jag! Jag fick lite "halvt" panik. Ja men då så, att hon kryper någongång det är jag absolut säker på att hon gör :).

Jo det känns i ryggen efter några vändor i hallen :D. Då får hon stå mot ryggstödet i soffan o hoppa i stället och det är ju väldigt roligt det med (och skonsamare mot min rygg) :)

• Melie
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-17 08:12:14 följande:
    Min äldsta är fortfarande ingen motorisk gigant, ligger inte riktigt för honom, noll bollsinne t.ex. , men däremot oerhört långt från diagnoser av typ ADHD. Han är en reflekterande och stillsam snart 4-åring, som är mycket social och som knäckte läskoden när han var 3 år + 3 månader. Han läser korta nybörjarböcker nu, har bra koll på klockan, full koll på vårt solsystem, räknar över 100 och kan även hantera enkel räkning, hade jättetidigt full koll på färgnyanser, former etc. Men nej, någon elitidrottare kommer han nog aldrig att bli . Barn är olika. Lillebror har en helt annan personlighet .  
    Men finns det något samband? När kröp din son? Bara intressant att veta. Smart kille du har :)
Svar på tråden HJÄLP! Behöver tips!