• rolinskitjejen

Häst vs Människa

Jag och en släkting diskuterar ofta träni g och hälsa han är tränings instruktör och jag tränar mycket och är häst intreserad
    På något viss kom vi in på vem som var uthålligast. Människan el häst och jag sa hästen men han händar till sin död att det är människan.
    Snälla visst har jag rätt? Om en häst och människa skulle mötas i lång distand skulle väl hästen vinna lätt, det fins ju till och med tävlingar i öken i flera dagar och om häste inte hade orkat så skulle vi väl inte använt den under hela historien?

Nu pratar vi en elitidrottare och en vältränad häst

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Häst vs Människa
  • Business

Men det säger sig väl självt, Hästen. Det är inte direkt en tillfällighet att människan drog nytta av hästens uthållighet och snabbhet då hästen betraktades som ett fordon innan bilen kom. Hade människan varit uthålligare hade man ju sprungit själv istället för att rida när man skulle ta sig över längre destinationer förr i tiden. 

Jag äger en del galoppörer som jag gärna rider när tillfälle ges. Vi kan lätt galoppera i ganska höga hastigheter i upp till en timme eller mer utan att de ens är andfådda. 

• riboflavin

Snackar vi ren uthållighet så finns det mycket som tyder på att du har fel. En människa är byggd för långa sträckor i medelhög fart, hela vår kropp är utomordentligt väl anpassad för att göra av med minimalt med energi, bibehålla balans och göra av med överskottsvärme.

Hästen är dock överlägset snabbast, men får en människa tillräckligt lång tid på sig så har hästen inte en chans. 

En vältränad häst orkar långt, men en vältränad människa orkar längre. Och hur länge man kan hålla på är ju det som är uthållighet.

Läs lite artiklar av antopologiproffessorn Daniel Lieberman, han har en massa fascinerande teorier om det evolutionära ursprunget för människans enorma uthållighet.

Att vi har använt hästar som drag och riddjur handlar mer om deras styrka och snabbhet än deras uthållighet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Business

Jag noterar vad du säger, men tycker samtidigt inte att uthållighet bara handlar om att orka hålla på. En häst kräver givetvis mer energi för förflyttning, men jag anser ändå hästen vara uthålligare just därför. Med tanke på energiåtgången, snabbheten, sträckorna osv. 

Dessutom kräver människor långt mycket mer återhämtning.

• rolinskitjejen

Hästen har ju mycket större lungor och så en vad än människa har. och människan är väl en ganska svag varelse i det stora hela.

Om man nu låter en häst och en människa jogga/rava tills den inte orkar längre tror jag att hästen orkar längre

Något fler argument för eller emot?

• Fru X
    riboflavin skrev 2011-12-21 01:39:20 följande:
    Snackar vi ren uthållighet så finns det mycket som tyder på att du har fel. En människa är byggd för långa sträckor i medelhög fart, hela vår kropp är utomordentligt väl anpassad för att göra av med minimalt med energi, bibehålla balans och göra av med överskottsvärme.

Hästen är dock överlägset snabbast, men får en människa tillräckligt lång tid på sig så har hästen inte en chans. 

En vältränad häst orkar långt, men en vältränad människa orkar längre. Och hur länge man kan hålla på är ju det som är uthållighet.

Läs lite artiklar av antopologiproffessorn Daniel Lieberman, han har en massa fascinerande teorier om det evolutionära ursprunget för människans enorma uthållighet.

Att vi har använt hästar som drag och riddjur handlar mer om deras styrka och snabbhet än deras uthållighet.
    är det ingen som har berättat för dig att hästen har ca 8l röda blodkroppar i reserv i mjälten? Som den kan plutta in i blodomloppet på ca 0,3 sek. Den gär det när pulen går över ca 230 slag, just för att den ska vara uthållig. (ibland är det lejonet som är hungrigt - ibland vargen, hästen använder sin flykt som skydd mot rovdjur och måste således vara BÅDE snabb och uthållig). Här kan man snacka bloddoping  
    En hästs puls varierar mellan ca 35-300 slag/minut. En vältränad människa med ca 50-180slag.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Svaret är givetvis att det beror på.

I berg så förlorar hästen stort, på plan mark förlorar förmodligen människan. Om uthållighet definieras som något annat än att springa långt utan att bli trött (vilket inte är orimligt) så vinner människan i väldigt många kategorier.

Det finns en tävling som har människa mot häst och för några år sedan vann den första människan. Man bör komma ihåg att även om hästen är ett formidabelt djur så är människan också det.

Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • Fru X
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-26 11:02:41 följande:
    Svaret är givetvis att det beror på.

I berg så förlorar hästen stort, på plan mark förlorar förmodligen människan. Om uthållighet definieras som något annat än att springa långt utan att bli trött (vilket inte är orimligt) så vinner människan i väldigt många kategorier.

Det finns en tävling som har människa mot häst och för några år sedan vann den första människan. Man bör komma ihåg att även om hästen är ett formidabelt djur så är människan också det.
    fast du ser på det hela med filosofens ögon.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fru X skrev 2011-12-26 21:50:17 följande:
    fast du ser på det hela med filosofens ögon.
    Inte alls, jag ser på det utifrån olika praktiska perspektiv.

Uthållighet definieras inte endast som hur långt man kan röra sig i en viss fart innan man kollapsar, tvärtom så är det ett mycket dåligt sätt att jämföra arter, särskilt när det handlar om arter med olika storlekar och olika fysiska förutsättningar.

Långdistans som TS pratar om beror helt enkelt på underlag, klimat och andra förutsättningar. På plan mark förlorar nog människan som sagt, på andra platser förlorar hästen.
    Jag tillhör spritens hejdukar och i egenskap av sådan dricker jag (kanske) alkohol på julen.
  • Fru X
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-12-27 10:46:10 följande:
    Inte alls, jag ser på det utifrån olika praktiska perspektiv.

Uthållighet definieras inte endast som hur långt man kan röra sig i en viss fart innan man kollapsar, tvärtom så är det ett mycket dåligt sätt att jämföra arter, särskilt när det handlar om arter med olika storlekar och olika fysiska förutsättningar.

Långdistans som TS pratar om beror helt enkelt på underlag, klimat och andra förutsättningar. På plan mark förlorar nog människan som sagt, på andra platser förlorar hästen.
    sätter mina kulor på hästen i vatten, snö, sand, lera, stäpp o savann.

Hästen är en superatlet i jämförelse.

Möjligtvis i bergsklättring att människan vinner men då är det inte uthållighet i första hand utan teknik    
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fru X skrev 2011-12-27 21:05:49 följande:
    sätter mina kulor på hästen i vatten, snö, sand, lera, stäpp o savann.

Hästen är en superatlet i jämförelse.

Möjligtvis i bergsklättring att människan vinner men då är det inte uthållighet i första hand utan teknik    
    Hästar klarade inte av att korsa Australien, inte heller att ta sig till nordpolen eller sydpolen. De klarar inte av särskilt långa avstånd i träsk, berg (även om det inte behöver klättras) eller i tät skog. Som jag redan har påpekat så vinner hästen på plana ytor när det handlar om att springa långt men det är som sagt inte det enda sättet att mäta uthållighet. Men det kanske är "för filosofiskt"?
Svar på tråden Häst vs Människa