rolinskitjejen skrev 2012-08-04 18:46:27 följande:
Men än häst skulle klara sig bättre ute på vintern i bara sin päls än vi människor om vi var nakna. Nu försöker jag jämföra hästen och människan på exakta samma vilkor. Varken hästen eller människan är till för att springa runt i sankmark
Varken människan eller hästen är "till för att vara" i extrem kyla, precis samma sak. Att "på exakt samma villkor" jämföra två organismer på det här sättet är orättvist, du plockar bort fördelar från den ena parten och det blir inte på samma villkor eftersom människan är handikappad.
För att frågan ska vara meningsfull måste först en definition på uthållighet fastställas. Handlar det om att springa långt på perfekt underlag så kanske hästen vinner (kanske, det är långt från säkert) men det är knappast det enda, och kanske inte ens det bästa, sättet att mäta uthållighet.
Men låt oss säga en sträcka på hundra mil blandad terräng. Ta de bästa hästarna och de bästa människorna som finns och se vilka som kommer fram. Min gissning är att betydligt fler människor än hästar kommer att slutföra, det finns gott om exempel på människor som genomfört liknande strapatser. Det är också ett mått på uthållighet och jag skulle nog säga ett bättre sådant.