• jyothibombastic

    Smärtan från rasism

    Kolla gärna in mitt filmklipp där jag berättar om en liten del av hur det kan kännas att få höra skällsord.
    Att det gör ont. Besök gärna min blogg: http://www.jagradopterad.blogg.se 

  • Svar på tråden Smärtan från rasism
  • FuckedForLife

    Måste börja med att säga att du är väldigt vacker, dock är jag själv kvinna så jag stöter inte på dig nu TS!:)  

    Jag kan förstå att du tar illa vid dig när folk kallar för dig N ordet, och jag tycker att det är bra att du vågar vara ärlig och berätta hur du känner.  På det sättet så kan du få dem som använder detta namn att förstå att de faktiskt sårar genom att säga detta.  

    Med mina sista ord så vill jag säga detta: svenskheten har inte med hudfärgen och göra, det har mer med ett beteende att göra.  Hela Sverige är uppbyggt på vad människor gjorde tillsammans, inte pga. deras hudfärg.  Om människorna endast hade varit ljushyade och rullat tummarna hela dagarna, så skulle inte Sverige som nation kunna gå framåt.   Hudfärg kan aldrig förändra något - det kan däremot våra värderingar och beteenden.  

     

  • Queenie70

    Som mamma till ett mörkt barn kan jag säga att jag spenderat många timmar om nätterna med att oroas över vilka slags människor mitt barn kommer att behöve möte i sitt liv.

  • jyothibombastic

    Hej "FuckedForLife" :)

    Haha tack för komplimangen och kul att en kvinna säger det, jag brukar själv ge kvinnor komplimanger och jag stöter inte heller på dom!Solig

    Och vet du vad?  Jag håller med dig i ditt argument och vet mycket väl om att det handlar om ett visst beteende och hur personen ifråga som säger sådant är formad. Och absolut  inte om hudfärg, namn eller vad man äter. Och tanken med att blotta mig om detta och adoption  handlar just om att väcka en sovande väckarklocka hos dom som säger sådant.  Att försöka få dom att tänka på vilka värderingar och beteende man har.

    Detta är en mycket intressant diskussion :)          

  • FuckedForLife
    jyothibombastic skrev 2011-12-14 21:42:35 följande:
    Hej "FuckedForLife" :)

    Haha tack för komplimangen och kul att en kvinna säger det, jag brukar själv ge kvinnor komplimanger och jag stöter inte heller på dom!Solig

    Och vet du vad?  Jag håller med dig i ditt argument och vet mycket väl om att det handlar om ett visst beteende och hur personen ifråga som säger sådant är formad. Och absolut  inte om hudfärg, namn eller vad man äter. Och tanken med att blotta mig om detta och adoption  handlar just om att väcka en sovande väckarklocka hos dom som säger sådant.  Att försöka få dom att tänka på vilka värderingar och beteende man har.

    Detta är en mycket intressant diskussion :)          
    Varsegod jyothibombastic! :)  

     Ja, det är en intressant diskussion!=)  Det håller jag helt med dig i.  En annan tanke som faktiskt slog mig förut är att vi människor inte alls tänker så då det kommer till djuren.  Och om man skulle se en ljuspälsad katt och en mörkpälsad katt tillsammans så hade man inte haft några som helst fördomar om dessa två katter. Man hade liksom sett dem som två katter.  Där ingen av dem är mer överlägsen den andra pga pälsfärgen.  Och man hade heller inte sett den ena katten som mer katt än den andre.  

    Det gäller nog att tänka Outside the box, ibland!:)
  • jyothibombastic

    Hej "Drottningen1970". Glad

    Jag förstår hur du tänker då mina föräldrar också sagt att dom har oroat sig på nätterna. Man kan aldrig på förhand veta vilka människor man möter i livet. Men man kan som omgivning tror jag ställa upp för andra. I skolan sa lärarna ifrån. Mamma och pappa ställde upp med att prata med barnets föräldrar. Även fast skadan är skedd och det gör ont så kändes ändåt bra att veta om tryggheten, att någon tog det på allvar.

    Jag har mött i rasism i äldre år också. Det gör lika ont. Fortfarande. Skillnaden är att idag kan jag stå upp för mig själv och säga ifrån. Lär ditt barn att göra det också. Och stå bakom det. Det var det mina föräldrar gjorde och fortfarande gör. Och prata mycket.      

  • Queenie70
    jyothibombastic skrev 2011-12-14 21:52:01 följande:
    Hej "Drottningen1970". Glad

    Jag förstår hur du tänker då mina föräldrar också sagt att dom har oroat sig på nätterna. Man kan aldrig på förhand veta vilka människor man möter i livet. Men man kan som omgivning tror jag ställa upp för andra. I skolan sa lärarna ifrån. Mamma och pappa ställde upp med att prata med barnets föräldrar. Även fast skadan är skedd och det gör ont så kändes ändåt bra att veta om tryggheten, att någon tog det på allvar.

    Jag har mött i rasism i äldre år också. Det gör lika ont. Fortfarande. Skillnaden är att idag kan jag stå upp för mig själv och säga ifrån. Lär ditt barn att göra det också. Och stå bakom det. Det var det mina föräldrar gjorde och fortfarande gör. Och prata mycket.      
    Jag vill inte att mitt barn ens ska behöva tänka i de banorna att han ska försvara sig för att han råkar ha en annan hudfärg, det är ju befängt och det gör ont att tänka på. Jag tänker även på alla galningar som kan tänkas hoppa på honom enbart utifrån att han är mörk. Jag vill bara skydda honom ens från vetskapen om att det faktiskt finns människor därute som tycker han är mindre värld bara pga. hans ursprung. Hur förklarar man en sån sak liksom....huvva...
  • jyothibombastic
    Queenie70 skrev 2011-12-14 21:55:52 följande:
    Jag vill inte att mitt barn ens ska behöva tänka i de banorna att han ska försvara sig för att han råkar ha en annan hudfärg, det är ju befängt och det gör ont att tänka på. Jag tänker även på alla galningar som kan tänkas hoppa på honom enbart utifrån att han är mörk. Jag vill bara skydda honom ens från vetskapen om att det faktiskt finns människor därute som tycker han är mindre värld bara pga. hans ursprung. Hur förklarar man en sån sak liksom....huvva...

    Fast nu var det ju inte så att mina föräldrar uppfostrade mig till att jag skulle stå upp för mig själv på grund av att jag har den hudfärg jag har. Dom menade mer att jag ska stå upp för den jag är oavsett om jag grön, gul, röd, eller orange osv. Alla människor kommer någon gång i sitt liv behöva stå upp för sig själv.

    Det har väl du också gjort ?
  • FuckedForLife
    jyothibombastic skrev 2011-12-14 22:12:52 följande:
    Fast nu var det ju inte så att mina föräldrar uppfostrade mig till att jag skulle stå upp för mig själv på grund av att jag har den hudfärg jag har. Dom menade mer att jag ska stå upp för den jag är oavsett om jag grön, gul, röd, eller orange osv. Alla människor kommer någon gång i sitt liv behöva stå upp för sig själv.

    Det har väl du också gjort ?
    Helt rätt! Vi är inte den vi är utifrån vår hudfärg. Utan vi är den vi är utifrån vad som finns i hjärnan och i hjärtat!:) Hur skulle annars de blinda kunna lära känna oss människor, liksom?:P
  • FuckedForLife
    FuckedForLife skrev 2011-12-14 22:44:34 följande:
    Helt rätt! Vi är inte den vi är utifrån vår hudfärg. Utan vi är den vi är utifrån vad som finns i hjärnan och i hjärtat!:) Hur skulle annars de blinda kunna lära känna oss människor, liksom?:P
    Vill jämt bara rätta mig själv här, för jag tror att det blev lite fel här.  Jag menade såhär: Hur skulle annars de blinda kunna lära känna andra människor, liksom?:P 

    även de blinda är ju människor, därför ville jag rätta mig själv här - så att ni andra inte tror att jag ser blinda som ickemänniskor. För det gör jag inte.   
  • Thi 08

    De "hatiska blickar" du skriver om i ett inlägg kan jag känna igen, kanske inte som adoptivmamma, utan snarare som partner till en invandrare. Kanske är jag väldigt bra på att tyda blickar som är av det slaget eftersom jag har den erfarenhet jag har. Jag har kommit (ibland) att förakta mina landsmän och landskvinnor (svenskarna alltså) för att de ibland framstår i mina ögon som extremt lågmälda, men fördömande och mycket rasistiska. Detta gäller inte bara människor som röstar SD, utan jag har lärt mig utskilja många många många som har en inställning jag inte kan förlika mig med. En mentalitet som jag aldrig skulle vilja medverka till. "du är ok, men du vet alla svartskallar som kommer hit och lever på bidrag, ska ha sjukvård och allt möjligt som staten ska betala" är något jag fårtt höra så mng gånger då jag med min man kommit lite närmare vad vi i detta land "egentligen" tycker. Jag kan på ngt sätt känna av ganska omedelbart vilken slags människa jag har att göra med. De som "faktiskt inte är rasister bara för att de tycker vi har för många invandrare i detta land". Svårt att förklara typen av människa jag talar om. Helt vanliga svenssons som har rasistiska åsiktet utan att de inte förstår det själva, som tycker att de har rätt till sina åsikter.

    Det bästa (tror jag) är att helt enkelt se dessa människor som sårat dig som mindre begåvade, som inte kan tänka själva.   

  • VNmamma
    Queenie70 skrev 2011-12-14 21:55:52 följande:
    Jag vill inte att mitt barn ens ska behöva tänka i de banorna att han ska försvara sig för att han råkar ha en annan hudfärg, det är ju befängt och det gör ont att tänka på. Jag tänker även på alla galningar som kan tänkas hoppa på honom enbart utifrån att han är mörk. Jag vill bara skydda honom ens från vetskapen om att det faktiskt finns människor därute som tycker han är mindre värld bara pga. hans ursprung. Hur förklarar man en sån sak liksom....huvva...
    Ändå är det just det man måste göra. Att skydda är missriktad hjälp (även om det är den spontana känslan man får som förälder).

    När adopterade utsätts för rasism eller annan intolerans behöver de få veta att det inte är ok. 
  • Nahoj23

    Måste bara få flika in och skriva en liten solglimt till historia som en av min mans bekanta varit med om.

    En dag kom deras lilla pojke hem från dagis och slängde sig i mammans famn och snyftade.
    - Mamma, jag vill inte vara brun längre.
    Mamma tog sats och förberedde sig på ett allvarligt samtal med sonen men hon hann inte förrän han sa...
    -Mamma, jag vill inte vara brun längre, jag vill vara grönCool

    Och så var det med den saken.
    sött!

  • jyothibombastic
    Nahoj23 skrev 2011-12-16 12:09:42 följande:
    Måste bara få flika in och skriva en liten solglimt till historia som en av min mans bekanta varit med om.

    En dag kom deras lilla pojke hem från dagis och slängde sig i mammans famn och snyftade.
    - Mamma, jag vill inte vara brun längre.
    Mamma tog sats och förberedde sig på ett allvarligt samtal med sonen men hon hann inte förrän han sa...
    -Mamma, jag vill inte vara brun längre, jag vill vara grönCool

    Och så var det med den saken.
    sött!
    Haha! Men gud vad sött!

    Det är samma historia som min kompis dotter var med om:

    "Men Alva, vad brun du är på magen. Men vi har i alla fall samma färg på hjärtat!".

    Så gulligt : )
Svar på tråden Smärtan från rasism