Inlägg från: FuckedForLife |Visa alla inlägg
  • FuckedForLife

Smärtan från rasism

Måste börja med att säga att du är väldigt vacker, dock är jag själv kvinna så jag stöter inte på dig nu TS!:)  

Jag kan förstå att du tar illa vid dig när folk kallar för dig N ordet, och jag tycker att det är bra att du vågar vara ärlig och berätta hur du känner.  På det sättet så kan du få dem som använder detta namn att förstå att de faktiskt sårar genom att säga detta.  

Med mina sista ord så vill jag säga detta: svenskheten har inte med hudfärgen och göra, det har mer med ett beteende att göra.  Hela Sverige är uppbyggt på vad människor gjorde tillsammans, inte pga. deras hudfärg.  Om människorna endast hade varit ljushyade och rullat tummarna hela dagarna, så skulle inte Sverige som nation kunna gå framåt.   Hudfärg kan aldrig förändra något - det kan däremot våra värderingar och beteenden.  

• FuckedForLife
    jyothibombastic skrev 2011-12-14 21:42:35 följande:
    Hej "FuckedForLife" :)

Haha tack för komplimangen och kul att en kvinna säger det, jag brukar själv ge kvinnor komplimanger och jag stöter inte heller på dom!Solig

Och vet du vad?  Jag håller med dig i ditt argument och vet mycket väl om att det handlar om ett visst beteende och hur personen ifråga som säger sådant är formad. Och absolut  inte om hudfärg, namn eller vad man äter. Och tanken med att blotta mig om detta och adoption  handlar just om att väcka en sovande väckarklocka hos dom som säger sådant.  Att försöka få dom att tänka på vilka värderingar och beteende man har.

Detta är en mycket intressant diskussion :)          
    Varsegod jyothibombastic! :)  

Ja, det är en intressant diskussion!=)  Det håller jag helt med dig i.  En annan tanke som faktiskt slog mig förut är att vi människor inte alls tänker så då det kommer till djuren.  Och om man skulle se en ljuspälsad katt och en mörkpälsad katt tillsammans så hade man inte haft några som helst fördomar om dessa två katter. Man hade liksom sett dem som två katter.  Där ingen av dem är mer överlägsen den andra pga pälsfärgen.  Och man hade heller inte sett den ena katten som mer katt än den andre.  

Det gäller nog att tänka Outside the box, ibland!:)
  • FuckedForLife
    jyothibombastic skrev 2011-12-14 22:12:52 följande:
    Fast nu var det ju inte så att mina föräldrar uppfostrade mig till att jag skulle stå upp för mig själv på grund av att jag har den hudfärg jag har. Dom menade mer att jag ska stå upp för den jag är oavsett om jag grön, gul, röd, eller orange osv. Alla människor kommer någon gång i sitt liv behöva stå upp för sig själv.

Det har väl du också gjort ?
    Helt rätt! Vi är inte den vi är utifrån vår hudfärg. Utan vi är den vi är utifrån vad som finns i hjärnan och i hjärtat!:) Hur skulle annars de blinda kunna lära känna oss människor, liksom?:P
  • FuckedForLife
    FuckedForLife skrev 2011-12-14 22:44:34 följande:
    Helt rätt! Vi är inte den vi är utifrån vår hudfärg. Utan vi är den vi är utifrån vad som finns i hjärnan och i hjärtat!:) Hur skulle annars de blinda kunna lära känna oss människor, liksom?:P
    Vill jämt bara rätta mig själv här, för jag tror att det blev lite fel här.  Jag menade såhär: Hur skulle annars de blinda kunna lära känna andra människor, liksom?:P 

även de blinda är ju människor, därför ville jag rätta mig själv här - så att ni andra inte tror att jag ser blinda som ickemänniskor. För det gör jag inte.   
Svar på tråden Smärtan från rasism