• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • rednose

Visst kan man ta mjölk men då tappar man ju liksom LCHF- tänket. väldigt mycket kolhydrater.
    Vad gäller ägg så är ju chansen för salmonella från ägg köpta med genomlysning i Sverige extremt liten.
    Det blir nog väldigt svårt att äta LCHF som gravid om man exkluderar ägg?

• Syster Norr
    rednose skrev 2011-12-06 13:05:26 följande:
    Visst kan man ta mjölk men då tappar man ju liksom LCHF- tänket. väldigt mycket kolhydrater.
    Vad gäller ägg så är ju chansen för salmonella från ägg köpta med genomlysning i Sverige extremt liten.
    Det blir nog väldigt svårt att äta LCHF som gravid om man exkluderar ägg?
    Exkludera ägg behöver man väl inte göra, men råa ägg har jag läst att man bör undvika.
  • rednose

Sant! :)
    Men som en tydligare fråga, är det någon här som är äggallergiker och har bra tips på någon form av äggersättare? Jag är så sjukt trött på ägg men det mättar ju så bra att jag inte riktigt kan komma på nåt att ersätta det med?

• Aroma

Jag har nog inte ätit ägg på flera dagar,, är som sagt inne i en smoothie period nu på morgonen och till lunch brukar det bli ost, skinka och ex rödbetsallad,, (åxå en gravid lyx) till middag idag hade vi kålpudding med gräddsås och gröna bönor,, så jag kan bara tala för mig själv men jag har inga större behov av ägg,, fast visst äter jag många om man jämför med "normalt", mest blir det på morgonen om jag äter bacon och äggröra.. Om jag är hungrig mellan målen brukar det bli några skivor god skinka eller ost, har ätit ofantligt många ölkorvar den här tiden...

060515&101017&BF120220
  • Puffar

Denna lägger jag till som favvo..

Jag har precis börjat äta LCHF och så försöker vi bli gravida..
    så jag hoppas att det kommer gå fort då..

• Aroma
    Puffar skrev 2011-12-06 20:36:18 följande:
    Denna lägger jag till som favvo..

Jag har precis börjat äta LCHF och så försöker vi bli gravida..
    så jag hoppas att det kommer gå fort då..

Lycka till med både maten och bebistillverkningen:o)
    060515&101017&BF120220
  • rednose

Puffa - va kul! Då kan vi följas åt här. jag ska testa om 6 dagar!
    Är det första barnet som ska bli till eller syskon?

• Syster Norr

Mmmm... Lättvispad grädde med keso, smaksatt med vanilj och kanel. Toppad med hallonkross. Tungan ute

• Aroma

Jag ska göra glykosbelastning i veckan,, hur tänker ni iför detta? jag är lite bekymrad och skrev och frågade Dr Annika.. Tror jag komer följa rådet ang rotfrukter,, vågar inte riktigt vägra....

Hej Annika,, är en 30 årig kvinna som är gravid för 3 e gången,, denna gång har jag hela tiden ätit LCHF och mår fantastiskt bra,, har gått ner 19 av mina ca 40 kg och har sluppit ALLA gravidtitets krämpor hitills är i v 28. Min fråga är hur jag ska hantera glykosbelastingen jag nu måste göra,, min barnmorska är mycket possitiv till min diet men vill i vilket fall som att jag ska göra den. Jag har av tidigare snedsteg med sockerskålen erfarenhet att jag kommer bli väldigt påverkad av den här glykosbelastningen och jag har en kännsla av att resultatet inte kommer bli lysande.. Jag får väldig hjärtklappning, huvudvärk, irritation etc etc så jag vet att jag blir påverkad.. när jag gjort mina tidigare belastningar (pga all övervikt har jag fått göra minst 2 varje graviditet,,) men inte denna gången;o) har proverna varit normala. Om det nu blir så att proverna är dåliga hur ska jag tacka detta med de läkarsamtal jag kommer få genomgå då,,  Kan jag vägra ev mediciner?? jag vet ju att jag med denna kost ALDRIG kommer få diabetes tacksam för svar mvh marsali och bebisen..

Svar: om du vill göra glukosbelastning så tycker jag att du ska äta lite mer kolhydrater ett par dagar innan, helst i form av mera rotfrukter (utom potatis) än vanligt. Rotfrukter triggar inte sockerdjävulen så mycket. Detta för att de nedreglerade insulinproducerande betacellerna ska pigga på sig inför belastningen. Känner du att du inte vill göra glukosbelastningen är du i din fulla rätt att avstå. Det är du som äger din graviditet, och inte barnmorskan. Hon har skyldighet att respektera din vilja. Det räcker gott att följa blodsockret, glukosbelastning behövs inte alls.

060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!