Jag ska göra glykosbelastning i veckan,, hur tänker ni iför detta? jag är lite bekymrad och skrev och frågade Dr Annika.. Tror jag komer följa rådet ang rotfrukter,, vågar inte riktigt vägra....
Hej Annika,, är en 30 årig kvinna som är gravid för 3 e gången,, denna gång har jag hela tiden ätit LCHF och mår fantastiskt bra,, har gått ner 19 av mina ca 40 kg och har sluppit ALLA gravidtitets krämpor hitills är i v 28. Min fråga är hur jag ska hantera glykosbelastingen jag nu måste göra,, min barnmorska är mycket possitiv till min diet men vill i vilket fall som att jag ska göra den. Jag har av tidigare snedsteg med sockerskålen erfarenhet att jag kommer bli väldigt påverkad av den här glykosbelastningen och jag har en kännsla av att resultatet inte kommer bli lysande.. Jag får väldig hjärtklappning, huvudvärk, irritation etc etc så jag vet att jag blir påverkad.. när jag gjort mina tidigare belastningar (pga all övervikt har jag fått göra minst 2 varje graviditet,,) men inte denna gången;o) har proverna varit normala. Om det nu blir så att proverna är dåliga hur ska jag tacka detta med de läkarsamtal jag kommer få genomgå då,, Kan jag vägra ev mediciner?? jag vet ju att jag med denna kost ALDRIG kommer få diabetes tacksam för svar mvh marsali och bebisen..
Svar: om du vill göra glukosbelastning så tycker jag att du ska äta lite mer kolhydrater ett par dagar innan, helst i form av mera rotfrukter (utom potatis) än vanligt. Rotfrukter triggar inte sockerdjävulen så mycket. Detta för att de nedreglerade insulinproducerande betacellerna ska pigga på sig inför belastningen. Känner du att du inte vill göra glukosbelastningen är du i din fulla rätt att avstå. Det är du som äger din graviditet, och inte barnmorskan. Hon har skyldighet att respektera din vilja. Det räcker gott att följa blodsockret, glukosbelastning behövs inte alls.