• Aroma

LCHF för gravida!

Hej På er alla,, va bra att du tog dig tid Rednose.. jag hade tänkt fixa det igår men min stora tös har blivit sjuk och det har varit lite annat att tänka på här hemma..

Jag har ju skrivit lite i den andra tråden om hur min gravidtiet ter sig så jag känner att jag kanske upprepar mig men då får det vara så:o)

Jag är en skånetjej som är 30 år,, är gift och har två fina flickor som är 5 och 1 år gamla. Jag har levt med övervikt hela livet och har alltid kämpat med ett onaturligt sötsug som jag först nu förstår kommer från det faktum att jag är uppväxt på light produkter i ett allmänt fettskrämt hem..   I alla fall så är min man också kraftigt överviktig och vi har hållt på men viktväktarna, pulverdieter, hård träning och då givetvis varvat detta med långa perioder med "nu skiter jag i detta och äter vad jag vill tänk"     I vintras måde vi inte bra alls,, min man var extremt trött och sov bort all ledig tid,, och han frös så att vi andra inte kunde vara i huset eftersom att han eldade upp värmen till max.. Jag var orolig som tusan, men jag var inne i amning och tuggade glatt i mig de mackor med ost, stora glas mjölk och polkagris choklad som jag var sugen på då..

I mars hade vi kommit fram till en punkt då vi båda kände att något måste göras,, min man var väldigt inne på GBP och läste en del om detta och var på väg till doktorn ett par gånger.. jag var rädd för det här med opertion och kände på mig att vi kan klara det själv med rätt metod.. Jag började läsa massor med GI fakta och köpte hem lite böcker.. men när mannen surfade runder så fastnade han mer för LCHF. Detta var jag väldigt negativ till i början men ju mer jag läste, desto vettigare lät det.. så vi gav det ett försök och resultaten lät inte vänta på sig. Sedan starten i början på mars har min man gått ner över 30 kg, han är pigg och mår fantastiskt bra. Han har ca 20-25 kg kvar. Jag blev gravid i maj och för mig har det gått lite mer i peroidermed viktminskningen, men häsan har förbättrats jämt hela tiden,,  Jag är helt förundrad över alla de hälsovinster som man fått men som man inte ens visste var ett större problen,, för man trodde det var normalt med migrän, vanlig huvudvärk, dålig mage, halsbränna, magkatarr blödande tandkött etc etc. Jag har gått ner 19 kg och är nu i v 28.  Mina tidigare graviditeter har varit lätta men jag har ju mått illa, haft halsbränna, karpaltunnelsyndrom(förträngning i handleden som gör att händerna värker och domnar stup i kvarten)  sprungit och kissat väldigt ofta, och varit almänt dålig i magen samt haft jätte torra slemhinnor ex näsan.  dessa saker har jag inte alls eller nästan inte alls kännt av denna graviditet. När jag fuskat med maten kommer symptomen tillbaka som ett brev på posten. Oftast har jag inget speciellt sötsug men jag är ganska känlostyrd när det gäller ätandet,, så när nu min man åkte till sjöss så fick jag ett tok spel och åt mig igenom en hel vecka,, äpplepaj, mackor, te med socker, lösgodis, etc etc etc.. en vecka hölt jag på och mådde sen fasansfullt dåligt,, jag var så irriterad på mina ungar och skämdes över mitt beteende.. resultatet efter en vecka blev även 3 kg plus på vågen, niu är jag tillbaka på banan igen och man märker skillnad omedelbart.

vi har sedan starten inte räknat kolhydrater särskillt noga.. Vi äter: Grönsaker (håller igen på rotfrukter men inte totalstopp), Allt kött (mycket vilt eftersom mannen jagar), fisk, fågel ägg, feta såser etc.

vi äter inte fett med sked eller har kokosfett i te etc,, detta mest för att vi gått ner endån utan att känna behovet av att testa.. vi får fettet genom maten. vi äter mycket mejerier (dricker ej mjölk dock)

det som vi INTE äter är , bröd, givetvisk godis kakor etc, och vi är noga med dolt socker och stärkelse. Eftersom jag är matlagnings intresserad har vi aldrig ätit särskillt mycket hel och halv fabrikat utan allt lagas från grunden och det tycker jag är viktigt vilken kosthållning man än väljer..

När det gäller barnen äter dom som vi gör men får även en macka ibland 
    och jag kokar ibland ris eller pasta, men det blir allt mer sällan,, den stora flickan äter lördagsgodis och vi säger inte nej om hon blir bjuden på onyttigheter men vi har själv aldrig, oboy, saft, flingor, krämer etc etc hemma..  den lilla får välling på kvällen,,  något som jag försökt byta ut mot äggmjölk ett par gånger men av någon anledning trillar vi alltid tillbaka,, så det är väl mitt stora gissel när det gäller henne, för jag vet ju att det mest är skit...    hehe det blev en lång story,, hoppas det kan peppa någon.. Vi har en lång resa kvar jag och mannen men för första gången ser vi en ljusning i tunneln och vi vet att det inte är så värst länge till tills vi är normalviktiga,, och det känns inte längre som en fantasi!!

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Ett tips till skrivbordslådan är ölkorv,, dom håller bra och är ett perfekt mellanmål,, jag har tyvärr förätit mig lite för tillfället, men annars är det bara att tugga;o)

Ja detta var en rolig tråd,, hur är det med er andra har ni / har haft lika mycket övervikt som mig och mannen? vi har haft  Ca 40-50 kg var och har nu lika mycket kvar tillsammans att bli av med,,  men som sagt så ser man ljust på framtiden:o)

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Ostron: kul att ni åxå trivs så bra,, känner igen det där med mannen din haha,, min man är fortfarande ganska överviktig men jag märker ju hur han liksom sträcker på ryggen lite mer för varje kilo,, och snart är jag rädd att han ska upptäcka hur snygg han faktiskt är haha..  och sexlusten är ett kapitell för sig;o) en annan sak som jag glömde skriva innan är hur min gubbe slutade snarka på två TVÅ dagar med LCHF,, nu snarker han bara när han festat eller fuskat med maten,, och DET är en enorm hälsovinst även för mig som får sova ordentligt!!

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Syster Norr skrev 2011-12-05 20:12:12 följande:
    Första dagen med nystart lchf har varit tuff! Illamåendet har varit på maximal nivå, i förmiddags var jag nära att ge upp! Nu ikväll är jag hungrig. Måste spana vad vi har i kylskåpet. Kanske lite julskinka? Tungan ute
    Lunchen idag var däremot en hit. Vi gick iväg med jobbet på buffé och där serverade bland annat ugnsstekt kyckling med kall bea som dom lyxat till med knaperstekt bacon i små bitar. Supergott! Det receptet tar jag med mig.

Ska bli intressant att se vad kostförändringen gör med min kropp. Jag hoppas jag ska få må lite bättre så snart kolhydraterna är ute ur kroppen. Hade även varit skönt att inte behöva öka så mycket i vikt denna grav.

Ja jag tror att det gör stor skillnad, inte minst med vätskan i kroppen.. kan nästan sätta en slant på att man inte ens blir hälften så svullen och vätskefylld..
     Kämpa på mot illamåendet och måste tipsa om att dricka smoothies till frukost om man inte är sugen på stekt mat,, jag brukar göra på fil, grädde hallon och ibland banan,, (vet att där är mycket kolhydrater med det är min "gravidsynd") 
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

stinaa:jag vet inte helt säkert, har googlat men inte hittat nåt bra.. MEN jag var hos läkaren för att jag troddem mig ha UVI, och hon viste att jag var gravid,, och hon sa att det enda "onormala " hon hittade på urinprovet var att jag var i ketos,, och så förklarade hon varför(hon trodde jag hade glömt äta eller nåt) men hon sa att det inte var något farligt alls.. Jag orkade inte ge mig in på VARFÖR jag var i ketos,,men det viste jag ju hehe.. så nej jag tror inte att det är farligt för barnet.. kollade på kostdoktorn.se och hittade inte något där i heller..

Nu började jag dagen med en kopp kaffe och en smoothie, hade inga hallon så det blev en halv banan, fil, smetana(syrad grädde 42%) och pepparkakskryddor hallå ja det var gott..   

igår bakade jag en mjuk pepparkaka som var jättegod,, helt klart ett likvärdigt alternativ till "riktig"  , receptet kom från leva med lchf,, där fanns mer som verkade gott att testa,,

Min stora flicka har fått scharlakansfeber så vi har lugnt och skönt ala sjukstuga här hemma.. ha en bra dag på er..   

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    rednose skrev 2011-12-05 22:12:22 följande:
    Min frukost brukar när jag tröttnar på äggröra o bacon vara crème fraîche och keso med antingen kanel eller lite hallon. :)

Alltså tjejer, jag känner mig som en säck potatis! Magen står rakt ut, alldeles uppsvälld och hård och det gör liksom ont i högra äggstocken. Är det så här det känns efter ÄL, efter man fått barn?
    Jag har ätit bra idag, bara syndat med en knäck eftersom den låg där alldeles ensam och grät mitt namn jättejättehögt. Var ju tvungen liksom.

Vänta nån dag och gör ett grav test,, fick reda på min första graviditet extremt tidigt just på grund av att jag hade ont i magen och var uppblåst,, det var så tidigt att det knappt visade positivt med blodprov,, men nu sitter hon på soffan och sjunger mu bääää dubbel kvack dubbel kvack..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    The Kittycats skrev 2011-12-06 08:07:10 följande:
    Oh, det åt jag också mycket när jag var gravid. Ville ju gärna ha syrliga grejer och då är ju yoghurt och hallon perfekt Tungan ute Gärna med ett stekt ägg till.
    Och som sagt, äter man lite mer liberal LCHF så tycker jag att det är helt ok. Jag äter även så ibland nu när jag vill ha lite lyxfrukost på helgerna
    stinaa skrev 2011-12-05 22:24:23 följande:
    Jag ska också sätta igång på riktigt med lchf, har blivit många snedsteg nu under allt illamående. Är dock lite orolig för att hamna i ketos, har hört att det inte är helt bra när man är gravid, någon som har hört nåt om det eller har några erfarenheter?
    När jag var gravid och tog prover pga blödningar så hittade de också högre halter ketoner än vad som är "normalt", men jag orkade inte heller förklara varför Men jag fick iaf också höra att det inte var farligt.

marsali: Stackars tjejen, hoppas hon mår bättre snart. Det går scharlakansfeber på vårt dagis, men hittills har vi klarat oss (vågar man säga så...?!) *peppar peppar*
    Ja det har fakriskt varit en riktig pärs för hon har varit tokdålig med feber huvudvärk och kräkningar och jätte ont i halsen,, men det är inte fören efter ett par dagar när tungan ser ut som ett jättesmultron som man fattar vad det är,, och då är det värsta nästan över.. så vi fick penicillin igår och idag äter hon och är allmänt pigg..
     Är nu mest rädd för att min lilla som är 13månader ska bli dålig,, inte riktigt lika lätt att ha koll på en sån liten som inte kan snacka för sig.. Är det förresten någon annan som har erfarenhet av tätt mellan ungarna? får 1 år och 4 månader mellan mina två små.. fast jag är possitiv,, nu är man ju pigg och glad och snart smal åxå så då lär man ju orka med det mesta;o) 
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    delight skrev 2011-12-06 11:09:48 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden men vill berätta att jag åt lchf när jag väntade dottern och gör det även nu när jag ammar. Hon är tio veckor och växer och utvecklas som hon ska :) Mådde superbra under graviditeten! Har dock ätit lchf i tre år....

Jätte kul att höra att allt gått bra,, man har ju fått några negativa komentarer ska jag säga.. men men,,  Jag är jätte spänd för hur det ska gå med min ammning,, första barnet ammades inte alls,, andra barnet hade jag mjölk till alla mål utom på kvällen,, jag försökte och försökte men hon blev inte mått endå så jag gav en flaska per dygn,,  ammade tills hon var 4 månader.Den här gången hoppas jag på att kunna helamma och amma längre, men inser att problemet nu kanske blir tiden,, inte lätt att finna amningsro med en 16 månaders som vill underhållas.. men jag misstänker att den lilla nya får bli ett sjalbarn som liksom får hänga med i svängarna och ammas i farten;o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    rednose skrev 2011-12-06 11:10:06 följande:
    Gjorde ett idag som var negativt. (trodde jag postade här förut men det har inte kommit in vad jag kan se...)
    Lite skönt eftersom jag ju då iaf vet att den gamla graviditeten har gått ur kroppen.
    Tänker testa igen om en vecka eller så för att se om det tog sig under ÄL eftersom det borde vara för tidigt för det att synas än hur som helst. :)
    När jag väntade dottern kände jag det efter en vecka! Galet men så har det varit vajr gång jag varit gravid. (en abprt, två missfall och en dotter senare) :) 

Lycka till med allt.. det kommer nog snart att ta sig;o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Syster Norr skrev 2011-12-06 11:47:06 följande:
    Det lät som en härlig kryddning! Man borde väl kunna blanda varm mjölk och grädde och krydda på med lite kryddor? Är lite skeptisk till att dricka ägg.

Sen, vad jag läst så ska man väl inte äta ägg som inte är välstekta? Eller är det rådet borta nu? 2009 när jag var gravid så var det så iallafall, denna omgång har jag inte ens öppnat SLV:s kostråd. Skrattande

Om jag inte är ute och reser så mixar man ägg med kokande vatten och smält smör när man gör "äggmjölk" då borde det kokande vattnet se till att alla ev dumheter försvinner från ägget eller? så har i alla fall jag resonerat när jag gett äggmjölk till min lilla tös.. synd att hon inte är mer förtjust i det bara.. tycker det är ett bra kvällsmål.

060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!