• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • stinaa

Bra initiativ, här tänker jag hänga! :) V 16 med första barnet, har inte kunnat äta så bra lchf under grav då jag mått illa och inte alls varit sugen på fett. Men nu börjar det bli bättre så tänkte börja gå över till lchf nu, dock fortsätta äta mycket frukt och grönsaker :) i övrigt har jag ätit lchf till och från sedan 2007, trivs jättebra med det men ibland hamnar man i s.k dåliga perioder. Vill verkligen inte gå upp massor i vikt nu under grav då jag redan är lite överviktig.

Vad har nu för erfarenheter av lchf? Och graviditet? :)

• rednose

Eller hur! :)

Jag har en dotter som är 17 månader. Åt GI när jag väntade henne och mådde bra då. Gick upp 23+ kilon som trillade av efter 12 veckor när dottern fötts. Eller ja, alla utom ca 5 men de har försvunnit allt eftersom och nu med LCHF väger jag mindre än innan jag var gravid med dottern. :)

Kände mig alltid trött när jag ätit en massa kolhydrater och ville testa LCHF eftersom jag hört så mycket bra om det.
    Så, jag och sambon började äta LCHF i somras och har gjort det sen dess. Mår toppen, och har tappat några kilon. Är dock inte överviktig så jag äter LCHF för att må bra mest. Aldrig kass mage längre, varken jag eller sambon vilket är underbart!
    Jag fick tyvärr ett missfall för ca 3 veckor sedan nu tror jag och hoppas bli gravid snart igen. Vi har redan börjat försöka och kroppen är i gång igen om man ska tro ägglossningstesterna för tre dagar sen. Så, vi får se om några dagar om det tatt sig!

Jag funderar lite kring barnets utveckling när mamman äter LCHF. Självfallet äter man mer klohydrater än 20 strikta gram om dagen tänker jag, men skulle gärna vilja ha lite mer konkreta tips. :)

• stinaa

Jag beklagar ditt missfall, måste kännas tungt.. Skönt att kroppen är igång igen iaf :) Jag tänker som så att om jag mår bra så borde ju bebisen göra det också, men eftersom det inte finns så mycket forskning kring ämnet än så äter jag frukt iaf, känns som inte helt dåliga kolhydrater :) Jag har läst nånstans att många som äter lchf upplever att dom lättare blir gravida, håller tummarna för dig! :)

• rednose

Tack! :)
    Jag tänker likadant. Nån frukt om dagen och lite mer grönsaker som brocolli etc. :)
    Jo missfall är riktigt jobbigt. Man blir ju nedslagen nåt massivt men iof inte lika mycket så denna gången som innan dottern kom. Nu har jag ju en skruttfia att glädjas åt i alla fall. :)
    Är det första barnet för dig? Grattis till graviditeten! 

• stinaa

Precis, det måste vara mycket lättare när man redan har en skrutt därhemma :) I vilken vecka fick du missfall? Det har varit min mardröm hela graviditeten och har varit orolig mycket, speciellt när jag började blöda i v 9, som tur var så såg allt bra ut men det kändes som hjärtat stannade där ett tag, huga!

Japp första barnet! Känns så otroligt spännande och pirrigt :) Mycket att fundera över och mycket som händer både fysiskt och psykiskt. Ska göra RUL 4/1, lääängtar! :)

• Maruid

Ja, nu kommer jag vara här inne och smygläsa lite ; )

• rednose

Första missfallet var i vecka 9-10 och var riktigt jobbigt. Nu var det i vecka 4-5 eller nåt sånt. Har noll koll på ÄL efter förlossningen eftersom mensen inte kommit igång ordentligt efter amningen som jag la ner för ca 7 månader sedan nu... Därav ÄL-testet.

Spännande med första barnet! :) var ju inte så länge sen jag var där själv så jag vet hur der känns! )

• Aroma

Hej På er alla,, va bra att du tog dig tid Rednose.. jag hade tänkt fixa det igår men min stora tös har blivit sjuk och det har varit lite annat att tänka på här hemma..

Jag har ju skrivit lite i den andra tråden om hur min gravidtiet ter sig så jag känner att jag kanske upprepar mig men då får det vara så:o)

Jag är en skånetjej som är 30 år,, är gift och har två fina flickor som är 5 och 1 år gamla. Jag har levt med övervikt hela livet och har alltid kämpat med ett onaturligt sötsug som jag först nu förstår kommer från det faktum att jag är uppväxt på light produkter i ett allmänt fettskrämt hem..   I alla fall så är min man också kraftigt överviktig och vi har hållt på men viktväktarna, pulverdieter, hård träning och då givetvis varvat detta med långa perioder med "nu skiter jag i detta och äter vad jag vill tänk"     I vintras måde vi inte bra alls,, min man var extremt trött och sov bort all ledig tid,, och han frös så att vi andra inte kunde vara i huset eftersom att han eldade upp värmen till max.. Jag var orolig som tusan, men jag var inne i amning och tuggade glatt i mig de mackor med ost, stora glas mjölk och polkagris choklad som jag var sugen på då..

I mars hade vi kommit fram till en punkt då vi båda kände att något måste göras,, min man var väldigt inne på GBP och läste en del om detta och var på väg till doktorn ett par gånger.. jag var rädd för det här med opertion och kände på mig att vi kan klara det själv med rätt metod.. Jag började läsa massor med GI fakta och köpte hem lite böcker.. men när mannen surfade runder så fastnade han mer för LCHF. Detta var jag väldigt negativ till i början men ju mer jag läste, desto vettigare lät det.. så vi gav det ett försök och resultaten lät inte vänta på sig. Sedan starten i början på mars har min man gått ner över 30 kg, han är pigg och mår fantastiskt bra. Han har ca 20-25 kg kvar. Jag blev gravid i maj och för mig har det gått lite mer i peroidermed viktminskningen, men häsan har förbättrats jämt hela tiden,,  Jag är helt förundrad över alla de hälsovinster som man fått men som man inte ens visste var ett större problen,, för man trodde det var normalt med migrän, vanlig huvudvärk, dålig mage, halsbränna, magkatarr blödande tandkött etc etc. Jag har gått ner 19 kg och är nu i v 28.  Mina tidigare graviditeter har varit lätta men jag har ju mått illa, haft halsbränna, karpaltunnelsyndrom(förträngning i handleden som gör att händerna värker och domnar stup i kvarten)  sprungit och kissat väldigt ofta, och varit almänt dålig i magen samt haft jätte torra slemhinnor ex näsan.  dessa saker har jag inte alls eller nästan inte alls kännt av denna graviditet. När jag fuskat med maten kommer symptomen tillbaka som ett brev på posten. Oftast har jag inget speciellt sötsug men jag är ganska känlostyrd när det gäller ätandet,, så när nu min man åkte till sjöss så fick jag ett tok spel och åt mig igenom en hel vecka,, äpplepaj, mackor, te med socker, lösgodis, etc etc etc.. en vecka hölt jag på och mådde sen fasansfullt dåligt,, jag var så irriterad på mina ungar och skämdes över mitt beteende.. resultatet efter en vecka blev även 3 kg plus på vågen, niu är jag tillbaka på banan igen och man märker skillnad omedelbart.

vi har sedan starten inte räknat kolhydrater särskillt noga.. Vi äter: Grönsaker (håller igen på rotfrukter men inte totalstopp), Allt kött (mycket vilt eftersom mannen jagar), fisk, fågel ägg, feta såser etc.

vi äter inte fett med sked eller har kokosfett i te etc,, detta mest för att vi gått ner endån utan att känna behovet av att testa.. vi får fettet genom maten. vi äter mycket mejerier (dricker ej mjölk dock)

det som vi INTE äter är , bröd, givetvisk godis kakor etc, och vi är noga med dolt socker och stärkelse. Eftersom jag är matlagnings intresserad har vi aldrig ätit särskillt mycket hel och halv fabrikat utan allt lagas från grunden och det tycker jag är viktigt vilken kosthållning man än väljer..

När det gäller barnen äter dom som vi gör men får även en macka ibland 
    och jag kokar ibland ris eller pasta, men det blir allt mer sällan,, den stora flickan äter lördagsgodis och vi säger inte nej om hon blir bjuden på onyttigheter men vi har själv aldrig, oboy, saft, flingor, krämer etc etc hemma..  den lilla får välling på kvällen,,  något som jag försökt byta ut mot äggmjölk ett par gånger men av någon anledning trillar vi alltid tillbaka,, så det är väl mitt stora gissel när det gäller henne, för jag vet ju att det mest är skit...    hehe det blev en lång story,, hoppas det kan peppa någon.. Vi har en lång resa kvar jag och mannen men för första gången ser vi en ljusning i tunneln och vi vet att det inte är så värst länge till tills vi är normalviktiga,, och det känns inte längre som en fantasi!!

060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!