• Aroma

LCHF för gravida!

Jag har nog inte ätit ägg på flera dagar,, är som sagt inne i en smoothie period nu på morgonen och till lunch brukar det bli ost, skinka och ex rödbetsallad,, (åxå en gravid lyx) till middag idag hade vi kålpudding med gräddsås och gröna bönor,, så jag kan bara tala för mig själv men jag har inga större behov av ägg,, fast visst äter jag många om man jämför med "normalt", mest blir det på morgonen om jag äter bacon och äggröra.. Om jag är hungrig mellan målen brukar det bli några skivor god skinka eller ost, har ätit ofantligt många ölkorvar den här tiden...

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Puffar skrev 2011-12-06 20:36:18 följande:
    Denna lägger jag till som favvo..

Jag har precis börjat äta LCHF och så försöker vi bli gravida..
    så jag hoppas att det kommer gå fort då..

Lycka till med både maten och bebistillverkningen:o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Jag ska göra glykosbelastning i veckan,, hur tänker ni iför detta? jag är lite bekymrad och skrev och frågade Dr Annika.. Tror jag komer följa rådet ang rotfrukter,, vågar inte riktigt vägra....

Hej Annika,, är en 30 årig kvinna som är gravid för 3 e gången,, denna gång har jag hela tiden ätit LCHF och mår fantastiskt bra,, har gått ner 19 av mina ca 40 kg och har sluppit ALLA gravidtitets krämpor hitills är i v 28. Min fråga är hur jag ska hantera glykosbelastingen jag nu måste göra,, min barnmorska är mycket possitiv till min diet men vill i vilket fall som att jag ska göra den. Jag har av tidigare snedsteg med sockerskålen erfarenhet att jag kommer bli väldigt påverkad av den här glykosbelastningen och jag har en kännsla av att resultatet inte kommer bli lysande.. Jag får väldig hjärtklappning, huvudvärk, irritation etc etc så jag vet att jag blir påverkad.. när jag gjort mina tidigare belastningar (pga all övervikt har jag fått göra minst 2 varje graviditet,,) men inte denna gången;o) har proverna varit normala. Om det nu blir så att proverna är dåliga hur ska jag tacka detta med de läkarsamtal jag kommer få genomgå då,,  Kan jag vägra ev mediciner?? jag vet ju att jag med denna kost ALDRIG kommer få diabetes tacksam för svar mvh marsali och bebisen..

Svar: om du vill göra glukosbelastning så tycker jag att du ska äta lite mer kolhydrater ett par dagar innan, helst i form av mera rotfrukter (utom potatis) än vanligt. Rotfrukter triggar inte sockerdjävulen så mycket. Detta för att de nedreglerade insulinproducerande betacellerna ska pigga på sig inför belastningen. Känner du att du inte vill göra glukosbelastningen är du i din fulla rätt att avstå. Det är du som äger din graviditet, och inte barnmorskan. Hon har skyldighet att respektera din vilja. Det räcker gott att följa blodsockret, glukosbelastning behövs inte alls.

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Syster Norr skrev 2011-12-06 21:10:30 följande:
    marsali: varför vill dom att du ska göra en glucosbelastning? Fick du förhöjt värde eller är du i riskzon på något sätt? Jag hade nog agerat som Annika skriver och ätit lite extra nötter, bönor och rotfrukter, långsamma kolhydrater så att glucosbelastningen inte blir en för stor chock.

Där jag bor får alla mammor göra glykosbelastning minst en gång per graviditet,, så det är liksom standard.. jag är inte så nervös över resultatet för jag har ju min BM på min sida som kan förklara för ev läkare vad jag sysslar med, hoppas jag i min enfald i alla fall;o) jag är nog mest orolig för att jag kommer må skit och ev få migrän som jag fått vid mina senaste godis frossor... Jag kommer nog endå att äta lite mer kolhydrater i morgon  och hoppas på att jag fixar det bra på torsdag. är så jävla mesig så jag vågar nog inte säga nej när jag redan tagit upp det en gång och blivit rekomenderad att göra det endå... Jag är ju inte super strikt med kosten som det ser ut nu så det ska nog lösa sig..
    Puffar skrev 2011-12-06 21:15:39 följande:
    vad är glucosbelastning för ngn som inte har en anning.. :-P
    Man får dricka ett stort glas socker lösning på fastande mage och sen mäter dom blodsockret efter 2 timmar. för att kolla efter graviditets diabetes.

mina tidigare gånger har jag varit en sån socker junkie att jag tyckt att det var gott,, är inte lika säker på det denna gången... 
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Stikkan skrev 2011-12-06 21:18:34 följande:
    Har installerat app och testar radbyten tack för tipset!!

Marsali:
    Grattis till graviditet och en jättebra viktminskning
    personligen skulle jag tacka nej, händer det något med sockret så skulle jag fundera en gång till och överväga en belastning.
    att du inte haft bekymmer de två tidigare graviditeter
    na, trots att du vägde mer då gör ocks
    å att jag skulle vilja avstå denna belastning.

men det är vad jag skulle välja och som Annika svarade, man måste inte tacka ja till allt som erbjuds

hoppas att du kommer fram till vad som känns bäst för dig!

Tack.. mår som en prinsessa;o)
    060515&101017&BF120220
  • Aroma

Välkommen grodan81.. måste bara fråga hur du kände när du säger att du "inte fick tillräckligt"? jag har åxå gått ner hela tiden fram tills för en månad sen eller lite mer,, allt som allt 19 kg, jag har tvätr om kännt att jag har ätit så bra mat att min bebis absolut inte fattats något och att kilona som försvinner är MITT fett och helt avskillt från den näringen bebisen behöver,,  kanske är det så att jag har mycket mer övervikt och det är därför det känns annorlunda?  Jag är ju övertygad men man har ju alltid en liten rädsla i bakhuvudet att ens övertygelse inte stämmer.. fast jag intalar mig själv att det måste vara bättre för bebisen med bra hemlagad mat utan en massa tillsatser och socker..  mina 2 första barn är kolhydrat uppfödda i magen;o) och dom föddes ganska stora, ganska exakt 4 kg, undrar om denna blir lika stor eller om den blir aningen mindre,, får vänta en sådär 9 veckor till och se;o)

060515&101017&BF120220
  • Aroma

stinaa:Inte kul med magsjuka.. krya på dig!! har inte hiitat nån sån blogg,, fast jag kanske inte letat;o) du får kanske ägna sjukdagen med att starta en egen;o)

060515&101017&BF120220
  • Aroma

Hej,, ja då har man gjort sockerbelastningstestet idag.. det började bra,, kände inget under de 2 timmar man ska vänta och sockret låg sen på 4,8,, så det var ju bra.. men sen så kunde jag inte äta direkt efter utan jag väntade ca 1,5 timme och då bört helvetet löst rent ut sagt!! jag fick värsta blodsocker fallet någonsinn,, jag blev yr, svag i hela kroppen skakade som ett asplöv och fick ett sånt enormt ätbehov att jag på en kvart tryckte i mig enorma mängder mat.. som tur var hade jag mest nyttigt hemma men det slank ner ett par pepparkakor och en kopp sött te åxå.. jag betedde mig som en narkoman som fått tag på obegränsat med knark och hade det varit så så hade jag fått en överdos ska jag säga..  fy för satan rent ut sagt vilket SKIT det där sockret är.. Nu var detta blodsocker fall väldigt stort men jag har ju upplevt detta ofta ofta i hela min uppväxt och det är inte fören nu när man inte kännt det på så länge som man verkligen fattar vad det är man har sysslat med innan.. nej jag är såå lycklig att man familj har hittat LCHF sekten och vi tänker minsann stanna kvar där åxå.....!!!!

060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Syster Norr skrev 2011-12-08 08:43:46 följande:
    stinaa: jag är inte speciellt sugen på banan, bara funderade om det kunde vara ett alternativ. Grapefrukt har vi inte, däremot vindruvor och äpplen som jag brukar ta.

Idag är det dag 4 med LCHF. Känns ganska bra. Det enda är att jag har svårt att hålla mig mätt och nöjd mellan huvudmålen. Verkar behöva mellanmål numera.

Jag äter banan ibland, vet att det är mycket kolhydraten men detb triggar inte mitt sötsug alls som annan frukt gör..
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    skånegås skrev 2011-12-07 12:27:11 följande:
    Jag vet inte riktigt, det kändes inte bra att bli mindre och mindre och inte kunna äta tillräckligt under graviditet. Det finns ju risker med att utsöndra fettbundna miljögifter... Det kändes som att jag behövde mer. Kanske var det inte så..? Hade jag börjat med den kosten ett år innan jag blev gravid hade jag kanske fortsatt... då jag hunnit stabilisera vikten lite och ställa in kroppen på den tiden tänker jag. Nu började jag bara någon månad innan jag blev gravid.

Lite av samma anledning ville jag inte börja gå ner i vikt för tidigt efter förlossningen heller utan först då liten också äter annan mat...

Har också fått stora barn. Dock har jag gått långt över tiden med dem. Sista vägde 5180g och föddes 3 veckor sent... 500 g mer än brorsan som föddes en vecka tidigare... Killen som föddes 2 veckor innan bf vägde bara 3240g så troligen beror de stora barnen på att jag gått över tiden. Hade de kommit i tid hade de varit normala...
    okej, ja jag ska ju vara ärlig och säga att just miljögifter har jag inte alls tänkt på som en risk.. tack för det dåliga samvetet;o) hehe nej skämt åsido man hoppas bara att det räcker att man gör så gott man kan för sina ungar.. tack för ditt svar...o)
    060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!