Inlägg från: Syster Norr |Visa alla inlägg
  • Syster Norr

LCHF för gravida!

Hej, vilken bra tråd!

Är gravid i v 12, andra barnet. Ätit lchf innan bägge grav och plussat tämligen omgående. Förra grav hade jag ett rejält illamående som därefter övergick i ett enormt kolhydratsbehov så det hela slutade med att jag levde på pasta, potatis och bröd i nio månader. Denna omgång har jag varit likadant än så länge. Mått otroligt illa och inte klarat av att hålla mig till kolhydratsbegränsad kost.

I helgen fick jag en sockerchock som övergick i kraftigt illamående. Var först på middag och åt massa bröd och potatis, väl hemma en stor kopp glögg. Sen satte illamåendet igång på högvarv. Då kände jag att nu måste kolhydraterna väck!
    Nu får det vara nog!
    Invägning idag, jag har hunnit lägga på mig två kilo redan.
    Min plan är kolhydratsfattigt, men med lite kolhydrater i form av frukt, rotfrukter och bönor emellanåt. Hoppas detta kan göra att jag får må lite bättre framöver.

• Syster Norr

Jag har kikat på boken "lchf till vardags", verkar vara en bra bok med billiga basrecept. Vi är inte strikta med vår dotter som är två, vissa dagar äter hon bara pasta, andra dagar endast ärtor för att tredje dagen bara äta kött. Vi känner att så länge hon äter och är nöjd så är vi nöjda.

Jag har inte gått ut offentligt på jobbet med att jag är gravid ännu. Blev tvungen att smyga iväg till köket och stjäla en rejäl bit ost. Jisses så dåligt jag mår! Antar det är en stor omställning för kroppen att gå från kolhydratsbaserad kost till begränsad.
    Frågan är bara vad jag kan ha med mig för "kontorsbordsmat" att ta till när det krisar. Frukt känns inte som någon höjdare att trycka i sig i tid och otid.

Rednose: dom där j-kla tomtarna! Nu får det vara slut på onyttigheter en period. Skumtomtar är okej på julafton, men inte före det! Hoppas du får bli gravid snabbt nu. För mig har det gått väldigt snabbt bägge gångerna och min bm sa att det faktiskt kunde bero på kosthållningen.

• Syster Norr

Första dagen med nystart lchf har varit tuff! Illamåendet har varit på maximal nivå, i förmiddags var jag nära att ge upp! Nu ikväll är jag hungrig. Måste spana vad vi har i kylskåpet. Kanske lite julskinka? Tungan ute
    Lunchen idag var däremot en hit. Vi gick iväg med jobbet på buffé och där serverade bland annat ugnsstekt kyckling med kall bea som dom lyxat till med knaperstekt bacon i små bitar. Supergott! Det receptet tar jag med mig.

Ska bli intressant att se vad kostförändringen gör med min kropp. Jag hoppas jag ska få må lite bättre så snart kolhydraterna är ute ur kroppen. Hade även varit skönt att inte behöva öka så mycket i vikt denna grav.

• Syster Norr
    Aroma skrev 2011-12-05 20:32:25 följande:
    Ja jag tror att det gör stor skillnad, inte minst med vätskan i kroppen.. kan nästan sätta en slant på att man inte ens blir hälften så svullen och vätskefylld..
     Kämpa på mot illamåendet och måste tipsa om att dricka smoothies till frukost om man inte är sugen på stekt mat,, jag brukar göra på fil, grädde hallon och ibland banan,, (vet att där är mycket kolhydrater med det är min "gravidsynd") 
    Ah, vilket bra frukosttips! Ska investera i naturell yogurt imorgon!
  • Syster Norr

Stikkan: välkommen! Har du laddat ner fl-appen? För mig funkar radbryt.

Rednose: så där brukar jag känna efter att jag ätit kolhydrater en helg. Svullen och pösig. Tur nog brukar det vända efter ett par dagar med lchf. Så bra att din kropp verkat kommit igång med äl, nu håller vi tummarna!

• Syster Norr
    rednose skrev 2011-12-06 11:11:15 följande:
    Igår gjorde jag förresten en supergod äggmjölkslatte! Kryddade med kanel, spiskummin, vaniljpulver så att det skulle smaka som eggnog! Det gjorde det, LYCKA! :) Mums!
    Det lät som en härlig kryddning! Man borde väl kunna blanda varm mjölk och grädde och krydda på med lite kryddor? Är lite skeptisk till att dricka ägg.

Sen, vad jag läst så ska man väl inte äta ägg som inte är välstekta? Eller är det rådet borta nu? 2009 när jag var gravid så var det så iallafall, denna omgång har jag inte ens öppnat SLV:s kostråd. Skrattande
  • Syster Norr
    rednose skrev 2011-12-06 13:05:26 följande:
    Visst kan man ta mjölk men då tappar man ju liksom LCHF- tänket. väldigt mycket kolhydrater.
    Vad gäller ägg så är ju chansen för salmonella från ägg köpta med genomlysning i Sverige extremt liten.
    Det blir nog väldigt svårt att äta LCHF som gravid om man exkluderar ägg?
    Exkludera ägg behöver man väl inte göra, men råa ägg har jag läst att man bör undvika.
  • Syster Norr

Mmmm... Lättvispad grädde med keso, smaksatt med vanilj och kanel. Toppad med hallonkross. Tungan ute

• Syster Norr

marsali: varför vill dom att du ska göra en glucosbelastning? Fick du förhöjt värde eller är du i riskzon på något sätt? Jag hade nog agerat som Annika skriver och ätit lite extra nötter, bönor och rotfrukter, långsamma kolhydrater så att glucosbelastningen inte blir en för stor chock.

• Syster Norr
    skånegås skrev 2011-12-07 10:23:23 följande:
    Måste tipsa om turkisk yoghurt med kanel, nejlikor och ingefära så här i juletid. Smakar precis som pepparkaka
    Låter som ett perfekt kvällsmys!
Svar på tråden LCHF för gravida!