• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • joncam

I svt 1 ikväll är det debatt med kostdoktorn och Katrin zytomierska (stavning?) om lchf, dom debatterar med lchf motståndare, ska ni kolla?

• FiaFunderar
    joncam skrev 2012-01-19 14:01:52 följande:
    I svt 1 ikväll är det debatt med kostdoktorn och Katrin zytomierska (stavning?) om lchf, dom debatterar med lchf motståndare, ska ni kolla?
    jag vet inte... kommer säkert bli upprörd bara haha... Men jag har satt påminelse på telefon i fall att jag vill se
  • rednose

självklart! Ska bli intressant att se OM någon LCHF expert faktiskt får tala till punkt. förmodligen inte om man ska se till programmets signum...

• Golddigga

Jag gick upp nästan 19kg med sonen och nu i vecka 35 har jag gått upp 9kg och skillnaden är att jag dragit ner på kolhydrater denna gång. Det känns riktigt bra även om jag hade turen att gå ner allt på en
    Månad.

• joncam
    FiaFunderar skrev 2012-01-19 14:51:05 följande:
    jag vet inte... kommer säkert bli upprörd bara haha... Men jag har satt påminelse på telefon i fall att jag vill se
    jo jag förstår vad du menar, jag och min sambo kommer kolla och det blir nog endel svordomar från bådas håll kan jag tänka mig!;p
  • rednose

Kolla på SVT play där finns det. Kolla även eftersnack, det var riktigt kul. 

Jag tyckte debatten var bra.
    Det framgick ganska tydligt att svenska dietister tydligt inte vill ta till sig av ny forskning, plus är minst lika rabiata som de LCHF anhängare som ibland kallas "sektmedlemmar". :)
    Zytomierska var riktigt bra och även Andreas the kostdoktor. :)

Slutsumma för mig i alla fall blir att inte debattera med folk, det är bara irriterande för de som vill debattera vill ändå inte lyssna. De som däremot vill veta, frågar och frågor kan man svara på.
    Jag känner mig trygg i mitt val att äta enligt LCHF och jag ser det inte som en "diet" som är övergående. Möjligen tills kosten visat sig bevisat farlig, vilket jag inte tror kommer hända. :)

• Maruid
    Syster Norr skrev 2012-01-20 07:43:17 följande:
    Någon som orkar ge en recension av debatten? Orkade inte hålla mig vaken igår.
    Du kan se den på svt play. Men jag måste säga att den inte var så intressant dock om man ska tala om att någon verkade "vinna" så var det absolut lchf förespråkarna. Men det var alldeles för kort för att egentligen kunna räknas som en debatt i sig.
  • The Kittycats
    Aroma skrev 2012-01-16 20:36:25 följande:
    Hej alla,, nu är jag i v 35 och idag har jag på mig ett par byxor som jag knappt kunde knäppa för ett år sedan.. som det ser ut nu väger jag 15 kg mindre än när vi började i mars.. ska bli kul att se vad resultatet blir efter förlossningen.. angående bebisen så är den enligt tillväxtultraljudet helt perfekt.. beräknad vikt vid planerat snitt är ca 3300g, att jämföras med sina systrar som vägde strax över 4 kg båda två.  mår så jäkla bra;o) kram på er.
    Aroma skrev 2012-01-18 12:32:18 följande:
    Jag var hos läkaren på mvc igår och fick min tid så den 20 e februari smäller det.. då kommer trean och det lär bli liv i luckan här hemma haha..  måste även skryta lite om min gubbe som vägde 132 kg i mars.. igår ringde han från sjön och berättade att han nu väger 99,, under hundra för första gången på MASSOR med år... underbart!!!  jag är så glad att vi vågade oss på denna "livsfarliga" fettdiet som ingen tror på;o)   
    Vad kul att det går så bra för både dig och mannen - härligt jobbat!
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • Aroma
    The Kittycats skrev 2012-01-20 11:27:52 följande:
    Vad kul att det går så bra för både dig och mannen - härligt jobbat!

Tack,, ja det är verkligen skönt att ha hittat något som verkligen fungerar på alla sätt.  undrar om  det är det som provocerar folk,, att det liksom går lite för lätt för att vara sant.. Jag säger inte att det är lätt hela tiden,, helst inte när man är socker junkie som jag,, men om man jämför med allt som man har utsatt sig för genom åren så blir man ju förbannad att man inte kom på detta tidigare..!!
    060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!