• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • rednose

Eller hur! :)

Jag har en dotter som är 17 månader. Åt GI när jag väntade henne och mådde bra då. Gick upp 23+ kilon som trillade av efter 12 veckor när dottern fötts. Eller ja, alla utom ca 5 men de har försvunnit allt eftersom och nu med LCHF väger jag mindre än innan jag var gravid med dottern. :)

Kände mig alltid trött när jag ätit en massa kolhydrater och ville testa LCHF eftersom jag hört så mycket bra om det.
    Så, jag och sambon började äta LCHF i somras och har gjort det sen dess. Mår toppen, och har tappat några kilon. Är dock inte överviktig så jag äter LCHF för att må bra mest. Aldrig kass mage längre, varken jag eller sambon vilket är underbart!
    Jag fick tyvärr ett missfall för ca 3 veckor sedan nu tror jag och hoppas bli gravid snart igen. Vi har redan börjat försöka och kroppen är i gång igen om man ska tro ägglossningstesterna för tre dagar sen. Så, vi får se om några dagar om det tatt sig!

Jag funderar lite kring barnets utveckling när mamman äter LCHF. Självfallet äter man mer klohydrater än 20 strikta gram om dagen tänker jag, men skulle gärna vilja ha lite mer konkreta tips. :)

• rednose

Tack! :)
    Jag tänker likadant. Nån frukt om dagen och lite mer grönsaker som brocolli etc. :)
    Jo missfall är riktigt jobbigt. Man blir ju nedslagen nåt massivt men iof inte lika mycket så denna gången som innan dottern kom. Nu har jag ju en skruttfia att glädjas åt i alla fall. :)
    Är det första barnet för dig? Grattis till graviditeten! 

• rednose

Första missfallet var i vecka 9-10 och var riktigt jobbigt. Nu var det i vecka 4-5 eller nåt sånt. Har noll koll på ÄL efter förlossningen eftersom mensen inte kommit igång ordentligt efter amningen som jag la ner för ca 7 månader sedan nu... Därav ÄL-testet.

Spännande med första barnet! :) var ju inte så länge sen jag var där själv så jag vet hur der känns! )

• rednose

Oj vad intressant att läsa om er marsali och systernorr!

Jag har druckit glögg i helgen och ätit de förbannade skumtomtarna!!! Ajajaj så uppblåst jag känner mig. Har just haft ÄL oxå och är nog inte helt i fas efter missfallet men usch så äckligt jag mår. No more!

Känns som att det kommer många inläggi  tråden! kul! :)

Förresten, nån som hört om kokboken för LCHF barnmat? Vad heter den och har den släppts än? 

• rednose

Min frukost brukar när jag tröttnar på äggröra o bacon vara crème fraîche och keso med antingen kanel eller lite hallon. :)

Alltså tjejer, jag känner mig som en säck potatis! Magen står rakt ut, alldeles uppsvälld och hård och det gör liksom ont i högra äggstocken. Är det så här det känns efter ÄL, efter man fått barn?
    Jag har ätit bra idag, bara syndat med en knäck eftersom den låg där alldeles ensam och grät mitt namn jättejättehögt. Var ju tvungen liksom.

• rednose
    Aroma skrev 2011-12-06 11:03:55 följande:
    Vänta nån dag och gör ett grav test,, fick reda på min första graviditet extremt tidigt just på grund av att jag hade ont i magen och var uppblåst,, det var så tidigt att det knappt visade positivt med blodprov,, men nu sitter hon på soffan och sjunger mu bääää dubbel kvack dubbel kvack..
    Gjorde ett idag som var negativt. (trodde jag postade här förut men det har inte kommit in vad jag kan se...)
    Lite skönt eftersom jag ju då iaf vet att den gamla graviditeten har gått ur kroppen.
    Tänker testa igen om en vecka eller så för att se om det tog sig under ÄL eftersom det borde vara för tidigt för det att synas än hur som helst. :)
    När jag väntade dottern kände jag det efter en vecka! Galet men så har det varit vajr gång jag varit gravid. (en abprt, två missfall och en dotter senare) :) 
  • rednose

Igår gjorde jag förresten en supergod äggmjölkslatte! Kryddade med kanel, spiskummin, vaniljpulver så att det skulle smaka som eggnog! Det gjorde det, LYCKA! :) Mums!

• rednose

Vad gäller ketos så är det tydligen bara "dåligt" när man ammar vad jag har hört. Dessutom verkar det inte finnas någon konkret forskning på ATT det faktiskt släpper ut gifter i bröstmjölken för alla så det kan ju kanske tas med en nypa salt. Tror de säger det mest för att de inte vill få folk att tro att man ska banta när man är gravid eller ammar. Bantning är ju inte bra, att däremot äta LCHF är ju inte dåligt. :)

• rednose

Visst kan man ta mjölk men då tappar man ju liksom LCHF- tänket. väldigt mycket kolhydrater.
    Vad gäller ägg så är ju chansen för salmonella från ägg köpta med genomlysning i Sverige extremt liten.
    Det blir nog väldigt svårt att äta LCHF som gravid om man exkluderar ägg?

Svar på tråden LCHF för gravida!