• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • FiaFunderar
    rednose skrev 2012-01-10 19:20:23 följande:
    Du kanske kan lägga till en tjuga eller så då? 40 spän för lunch var ju sjukt billigt! Tänk om de kunde anamma det här. haha! :)

Man får bara betala med våra kuponger.
    Men som sagt jag äter där väldigt sällan. Tar oftast med mig matlåda. Missar jag det någon gång ibland så får det bli maten som finns där och är jag superhungrig så kommer jag inte må dåligt för att jag får ta en potatis till köttet/fisken Glad 
  • rednose
    stinaa skrev 2012-01-10 19:36:06 följande:
    Jag är gravid och mår finfint på lchf. Hade dock ett uppehåll runt jul men så kan det gå ibland.. Jag äter inte heller jättestrikt, är så vansinnigt sugen på citrusfrukost så jag äter faktiskt grapefrukt och apelsiner.

Lycka till ni som vill bli gravida! :)
    hihi, du kanske väntar en liten tjej. De säger ju att man blir mer sugen på citru när man väntar flickor. :)) Stämde på mig i alla fall och jag kunde klämma 4-5 apelsiner om dagen. 
    Skönt att det verkar funka bra i alla fall! 
  • stinaa

rednose: Ja vi fick faktiskt veta på RUL att vi väntar en tjej! :) Har också hört det med citrusfrukter och det stämde ju på mig iaf :)

• rednose
    stinaa skrev 2012-01-10 21:32:25 följande:
    rednose: Ja vi fick faktiskt veta på RUL att vi väntar en tjej! :) Har också hört det med citrusfrukter och det stämde ju på mig iaf :)
    yay! :)
    Va snällt att de sa det på RUL. Vi gjorde ett extra som vi fick betala 700 för. För att få veta det vi redan gissat från vad vi sett på RUL men hon vägrade tala om för oss könet på VÅRT barn. Knäppa tanta.  
  • Loreena
    rednose skrev 2012-01-10 21:36:24 följande:
    yay! :)
    Va snällt att de sa det på RUL. Vi gjorde ett extra som vi fick betala 700 för. För att få veta det vi redan gissat från vad vi sett på RUL men hon vägrade tala om för oss könet på VÅRT barn. Knäppa tanta.  
    Här i Göteborg vägar de berätta för att det tydligen finns folk som gör abort fö att det är fel kön. Är det ens tillåtet att göra abort i v. 18-20, det är ju väääldigt sent! :O
    Jag gjorde RUL i Dalarna där vi bodde när jag var gravid med sonen och där berättar de. :) Vi flyttar upp igen om tre veckor så det blir RUL där igen den här graviditeten och då kommer vi nog vilja veta.Vi tycker att det är kul att hitta på ett namn till barnet och kalla barnet det redan i magen. Annars kvittar det om det blir en kille eller tjej.
  • rednose

Japp bor oxå i Gbg. En del berättar men policyn på östra är att inte höra det.
    Mitt RUL var i vecka 20, därför tyckte vi det var urbota dumt. För sent för abort och som sagt man kan ju ta reda på det ändå om man nu tänkt vara selektiv. men men.

• stinaa

rednose: Jag bor i Sundsvall, förut fick man inte veta här, men nu får man tydligen det. Hon letade till och med extra länge just för att se kön :)

• joncam
    Spionen skrev 2012-01-10 06:42:58 följande:

Här är en till som försöker bli gravid (viftar med handen) men jag vet inte om LCHF gör det lättare eller inte... Däremot mår man så mycket bättre av LCHF-kost, och ju bättre du mår, desto lättare borde det ju vara att bli gravid! Det tror jag i alla fall :)

Vad kul! Jag håller med dig, även fast jag bara kört en veckas tid så är jag mycket piggare och får aldrig de där överdrivna mättnadskänslorna, superbra! Jag hoppas det blir lättare, har redan en vecka senare gått ner några kilon, typ 3 i runda slängor.. Går det för fort ner kanske det blir en nackdel? Men det visar sig.
    Jag håller tummarna för dig och mig och alla andra!

Vad brukar du äta under en vanlig dag på ett ungefär? =)
  • joncam
    FiaFunderar skrev 2012-01-10 08:37:07 följande:
    Det där om det hjälper till när man försöker bli gravid det vet jag inte. Jag blev gravid på vårat första försök. Men jag tror också att mår kroppen bra och om man har mycket övervikt, och börjar gå ner så tror jag det blir lättare att bli gravid.
    Jag har lagt ner det där med att prata med folk (mest på jobbet) om LCHF. Jag tänker inte sitta och förklara mig varför jag äter ägg och bacon till frukost istället för 2 mackor med sylt...
    Min familj och vänner vet om att jag håller mig till lågkolhydratskost och de säger inget (förutom svärmor som VET att kroppen MÅSTE ha den absolut viktigaste byggstenen i våra kroppar - kolhydrater)

Det är inget fel på oss som äter bra och naturlig mat... Det är fel på dem som inte vill förstå.
    Ja, jag hoppas det. 3 kilo ner på en vecka så vi får se nu i fortsättningen!
    Jag tycker det varit inom familjen som det blivit mest negativt, nu har dom nog börjat inse att detta fakiskt inte var så farligt som dom trodde, för jag mår ju toppenbra! Är mycket piggare och positivare nu än förut, härlig känsla!

Men som du säger om att man inte ska behöva försvara sig, det håller jag med om, vill folk inte inse så får det stå för dem, det får man ha i baktanke när alla ord kommer över en! :)
  • rednose
    stinaa skrev 2012-01-10 22:37:05 följande:
    rednose: Jag bor i Sundsvall, förut fick man inte veta här, men nu får man tydligen det. Hon letade till och med extra länge just för att se kön :)
    :) Vi fick som sagt snällt gå till privatklinik och betala....
    Kolla i mitt bildgalleri så ser man att det ändå vart jäkligt tydligt på RUL. (det är bilden på lillans nedre regioner i vecka 20) Kan ju tycka att om en förälder i vecka 20 säger till bm att: -du, det där måste väl ändå vara en tjej eller? Man ser ju inte minsta tillstymmelse till snopp? DÅ skulle dom ju kunna säga att: -ja, det är ju faktiskt riktigt tydligt. ja det är en liten tjej. Men nej. hahaha! Med risk att låta fördomsfull, dock även baserat på varför problematiken uppstått, killen är halv-finne från norrbotten och jag halvskåning från Göteborg. Dvs varken Kineser från landsbygden eller radikala muslimer för att nämna två exempel på var flickor kan vara oönskade...
    Tycker det är ett otroligt översitteri att inte berätta för blivande föräldrar vad man faktiskt ser. 

Svar på tråden LCHF för gravida!