Hur slutade ert barn med napp?
Hur blev nappavslutandet i er familj? Vilka konsekvenser fick er metod? Tips mottages!
Hur blev nappavslutandet i er familj? Vilka konsekvenser fick er metod? Tips mottages!
Röstade annat. Vår äldsta hade napp vid insomning en kort period mellan ca 6-10 månader, men vi insåg att den var helt onödig så en dag tog vi bara bort den.
Det fick inga som helst konsekvenser. Gick hur bra som helst.
Andra dottern använde aldrig napp över huvudtaget.
Sonen var 14 mån. jag hade slängt alla hans gamla silikon-nappar och råkade köpa en förpackning med latex-nappar istället, sonen blev jättearg på nappen och slängde iväg den gång på gång, sen ville han inte ha napp mer!
var alltså inte meningen att vi skulle sluta just då, men eftersom han reagerade så att han inte ville ha napp längre då det inte var "samma" som förut...så tänkte jag att nu passar vi på och struntar helt enkelt i napp fortsättningsvis!
Det var alltså inga problem att sluta, eftersom han själv vägrade ta de "nya" napparna ;)
vi skickade upp dom med en raket vid påsk :) Sonen va 3år och vi bestämde detta tilsammans
barn 1; annat. Hon var 10 månader och jätteförkyld. Hon kunde inte andas med nappen och när hon blev frisk gav vi aldrig tillbaka den.
Barn2 i samråd; Hon var 1 år och 10 månader när vi bad henne slänga sina nappar vilket hon gjorde. PÅ kvällen bad hon om nappen men vi konstaterade att hon slängt den. jaaaa sa hon och somnade utan.
Påskharen fick napparna i ägg och de fick godis i ägg. 3 respektive 4 år.
Jag funderar på att ta bort nappen i samband med att jag slutar amma nu snart. Hon är 10mån. Det vore förståss mycket enklare att ersätta bröstet med napp, men samtidigt skapas ett starkare band till nappen. Sen vid 2-års åldern väntar en ny avvänjning.
Jag vet inte vilket som är bäst..
Vi gav napparna till tomten förra året, eller snarare samlade ihop alla i en fin presentpåse som vi hängde i granen kvällen innan och som tomten bytte mot ett rätt stort paket.
han var 16 mån och fick höstblåsor, hade så ont i munnen så han ville inte ha napp och förknippade nappen med smärtorna, han hittade en napp senare under sängen och stoppade i munnen dock var den så dammig så den var inte go=)
Vi har postat napparna till tomten (farmor) starx innan barnen fyllt 3 år.
Första natten har det tagit lite tid att somna, några dagar har de varit ganska labila men från 3-4 dagen har det inte varit minsta bekymmer. Alla som slutat än så länge har haft småsyskon hemma med likadana nappar men de har inte ens provat sno dessa vilket jag nog faktiskt hade trott.
Vårt barn slutade självmant vid ca 7 månader.