• Maijlo

Hur slutade ert barn med napp?

Hur blev nappavslutandet i er familj? Vilka konsekvenser fick er metod? Tips mottages!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur slutade ert barn med napp?
  • Edalia

strax innan sonen fyllde två så klippte jag sönder en napp och när han frågade om nappen så fick han den varje gång, han konstaterade bara att den var trasig men frågade snällt om jag kunde laga den, men det kunde jag ju inte . inget gnäll och gråt .

• Golddigga

Annat: Vi lämnade alla nappar till tomten när sonen var 3 år. Inga problem, vi sa att han skulle ge bort dom till de små bebisarna. Inget tjaffs och frågade inte ens efter sina nappar på kvällen.

• smulan5

Dottern började bita sönder napparna strax efter att hon fyllt 2 så jag sa till henne att om hon biter sönder en napp till så fick hon inte ha napp längre, hon bet sönder en till och jag tog bort alla nappar. Det var inga problem alls.
    Med sonen skulle vi åka iväg en helg strax innan han fyllde 2 och märkte inte föränn han skulle sova att napparna blivit kvar hemma men han somnade så gott så så efter det blev det inge mera napp.

• With a devilish smile

Min dotter fyllde nyligen 3 , då hade vi pratat mycket om att nappen skulle bort även nattetid , vi gav dom till "tomtebebisarna". På kvällen blev det lite skrik i protest men efter en stund gav hon sig & sen har hon inte bett om den faktiskt :) Lillkillen blev tvingad att sluta pga bambino slutade tillverka sina runda nappar , han vägrade alla andra så när sista blev dålig så en dag blev det nappstopp , gick faktiskt rätt smärtfritt , han hade nog precis fyllt 1 år eller strax efter.

Ängla 081028 & Kelian 100704 <3
  • Prospero

Svarade slängde i samråd med barnet, fast vi slängde dem inte utan skickade dem till tomtebarnen. Det var riktigt jobbigt i någon månad och viss saknad i över ett halvår. Hon var 4. Fasar för lillebrors nappslut...

• Anna Svenssonliv

Vi skulle vara ute i skärgården två dygn så jag passade på att glömma nappen hemma. Hon var 2.5 och vi hade pratat länge om att hon skulle sluta med napp. Det blev två hemska nätter och sen ytterligare en jobbig natt hemma, men sen var hon rehabiliterad.

• annca

Fasade ut det i samråd med dottern.
    Och när det skule komma ett småsyskon, då kunde ju inte storasyster ha napp, föär det var ju bara småbarn som hade...
    Det var väl lite gn'äll, och lite önskan om att ha napp igen, men det blev inge återfall. (hon var nåstan fyra då, när hon slutade helt med nattnapp)
    ALLA dotterns nappar, från den allra första till den sista hänger i en nappklase i hennes gardinstång...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • jeeri74

Äldsta hade aldrig napp, tvåan vägrade ta den helt plötsligt när han var runt 15 månader så det gick smidigt. Får se hur det blir med trean, det är inte aktuellt än då han bara är 6 månader.

• Tidvis

Min tjej var mycket fäst vid sina nappar, men vi pratade lite löst om leksaksaffären där man fick köpa leksak och betala med sina nappar, och en dag sa hon att nu vill jag handla för mina nappar.

Hon samlade ihop dem själv och vi körde till en leksaksaffär. Medan jag och Emilia gick in i affären gick hennes pappa till kassan och förklarade situationen.

Hon valde en gunghäst och tillsammans med napparna räcktes även mitt visakort med, och killen bakom disken hade slagit in en liten paket till henne som hon fick på köpet för att hon var så duktig sa han

Gick verkligen hur bra som helst! Jag förväntade mig kaos på kvällen, men hon sa bara, jag vill inte ha hästen mer, kan vi hämta mina nappar? Nej, de är ju i affären nu. Ok, sen somnade hon

• jaså

Barn 1 var aldrig särskilt fäst vid nappen, använde den lite och minns inte ens när han slutade helt men kanske 10 månader?
    Barn 2 älskade verkligen sin napp, men fick bara ha den när hon skulle sova vilket hon var helt med på.  Vi fick för oss att hon skulle sluta innan dagisstart så när hon var 1 1/2 år tog vi bort napparna. Vi var inställda på ett par skrikiga nätter men det tog en dryg månad innan hon verkade ha glömt nappen, det var verkligen jättejobbigt och hade jag vetat det hade jag absolut  väntat. Hon hade den ju som sagt bara när hon skulle sova så den var inget problem. Jag mår fortfarande dåligt när jag tänker på hur ledsen hon var. Hon har aldrig varit intresserad av gosedjur, snuttefilt eller dyl så hon hade inget annat att ta till.

Svar på tråden Hur slutade ert barn med napp?