Hur slutade ert barn med napp?
Hur blev nappavslutandet i er familj? Vilka konsekvenser fick er metod? Tips mottages!
Hur blev nappavslutandet i er familj? Vilka konsekvenser fick er metod? Tips mottages!
Barnet valde själv att sluta vid ca 10 månaders ålder...
Han slutade självmant vid 8,5 månaders ålder.
Första barnet uppmanades att skicka nappen till bb, eftrsom den är till för bebisar. Hon postade den själv, var 2 år tror jag.
Andra barnet ratade nappen efter att vi bytt ut den gamla. Den hade fått hänga med alldeles för länge, och den nya kändes visst VÄLDIGT annorlunda. Hon var knappt 2 år.
Tredje barnet uppmanades att lämna nappen till en bebis i vår närhet, eftersom det bara är bebisar som han napp. Han var nog också 2 år. Fick en present av bebisen, som tack.
Det har varit ett par jobbiga kvällar för dem alla, men inte mer än så. När de slutade hade de under lång tid bara haft nappen när de skulle sova, så det var just sovningen som var kritisk.
jag bestämde att sonen skulle lämna sina nappar till kaninerna på liseberg i somras. Jag bestämde det med ca 3 veckors förväg, så vi hann under den tiden förbereda honom på vad som skulle hända och han varhelt med på noterna. Var kul också att vi åkte dit med hans två bästa kompisar och deras familjer, och alla tre lämnade sina nappar vilket underlättade enormt då de alla påverkas mycket av varandra. =)
det fungerade hur bra som helst! kaninerna ksickade ett vykort och tackade, samt ett paket.. =)
Sonen har inte ens frågat efter nappen, somnat som vanligt, inga problem alls. Gick verkligen ÖVER förväntan! =)
glömde: sonen var 2,5 år
Min son slutade självmant runt 8 månader. Men han var aldrig nån stor nappfantast.
Första barnet ratade nappen vid två-tre månaders ålder och gick över till tummen i stället. Tummen slutade han med, när han var 3,5 år.
Andra barnet var aldrig någon övertygad nappanvändare så vid sex månaders ålder tog jag bort nappen helt och han verkade inte sakna den.
Jag tog bort nappen när jag ansåg att det var slutnappat. Båda gångerna vid ungefär 7 månaders ålder. En bebis kan ju inte direkt säga emot och det har gått jättebra båda gångerna. Lite gnäll första två dagarna men sen har det varit som om nappen aldrig funnits. Även denna gång kommer jag ta bort den vid ca 7 månaders ålder.
Med första sonen så gav han nappen till tomten. Han var 3 då. Lillebror gick och la sig en kväll utan att be om nappen vid nattning (då han hade den vid tillfället, drygt 1½ år var han). Kvällen därpå frågade han efter nappen och vi sa bara att den är borta. Han nöjde sig med svaret och så var det med det
Sonen förvarnades under en längre tid att napparna skulle lämnas till Tomten innan julafton för att alla nya bebisar i världen behövde de bättre.
Ca 2 veckor innan julafton så samlade vi ihop alla nappar med iver och la ner de i en liten låda, tejpade igen den, och skrev TILL TOMTEN, NORDPOLEN utanpå kartongen. Sen gick vi ut och la den i vår brevlåda, för det är ju där som Tomten hämtar alla nappar som ges bort .
Tomten i sin tur skulle ju ge en extra julklapp som tack för napparna, och han fick välja vad han ville. En cykel.
Allt gick bra, tills det blev läggdags. Mycket "jag vill ha mina nappar" ledsen kille det tog ca 2 veckor innan det va ok igen.
Tomten kom med en cykel, som uppskattades