• Boothwalker

Hemundervisning

I dagsläget är det mer eller mindre förbjudet i Sverige. Vad anser ni om det? Borde det vara tillåtet?
    Har ni erfarenheter av det?

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemundervisning
  • Slats

självklart ska det vara tillåtet, men staten ska ha god insyn i hur undervisningen går till och kontrollera att eleven får den kunskap han/hon behöver. har själv blivit hemundervisad under en tid och det fungerade inte bra för mig, jag lär mig bättre i en social omgivning. jag går just nu på en folkhögskola där studierna är tema- och ofta projektbaserade. vi arbetar i mindre grupper och har stor möjlighet att bestämma hur vi ska studera och hur vi ska använda det vi lär oss. det är en himla bra skola faktiskt.

• Dixie

jag bodde i USA och min värdfamilj hemundervisade sina barn (jag gick dock på vanlig high school) och jag har inte så positiva erfarenheter av hemundervisning - skolan är ju så mycket mer än bara faktakunskaper, det gäller även att lära sig sociala regler och gemenskap med övriga elever..........

sen kan det ju finnas vissa "special-fall" där hemundervisning är den bästa lösningen, men generellt tycker jag inte det är en bra idé.  

• Slats
    Dixie skrev 2011-11-25 17:34:48 följande:
    jag bodde i USA och min värdfamilj hemundervisade sina barn (jag gick dock på vanlig high school) och jag har inte så positiva erfarenheter av hemundervisning - skolan är ju så mycket mer än bara faktakunskaper, det gäller även att lära sig sociala regler och gemenskap med övriga elever..........

sen kan det ju finnas vissa "special-fall" där hemundervisning är den bästa lösningen, men generellt tycker jag inte det är en bra idé.  
  • annca

Skolan är så mcket mer än faktakunskap, som någon skrev ovan - att lära det sociala samspelet är  minst lika viktigt! Och att om möjligt få en obektiv syn på samhället och världen runt omkring, och om det är något som föräldrar brukar vara dåliga på så är det att vara objektiva!  (Inte för att skolan är nån fantasitisk förebild där i alla sammanhang, men man har iaf kompisar runt omkring och deras syn på saker...)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Regnig måndag

Det är inte alls förbjudet utan det "enda" som krävs är att du visar upp att du kan tillgodose att barnet undervisning enligt läroplannen och bevisar att barnet tillägnat sig de kunskaper som det skall. De flesta kan inte det och är därför helt olämpliga som lärare för sina egna barn. Sen har jag full förståelse för att man tycker att det handlar om att "förbjuda" men så är det inte.

För lite perspektiv tycker jag du ska söka reda på vad Idi Amin gjorde mot befolkningen och varför bildning är så otroligt viktig.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

Och svarsalternativen är så otroligt vinklade att det finns inte på världskartan. Inte mer än förväntat mao...
    Saknar alternativet "Det finns möjligheter till hemundervisning men ytterst få klarar av att hålla en hyfsad kvalitet "

• Bonanza

Jag är emot. Inte bara för att jag inte tror att föräldrar någonsin kan erbjuda det skolan kan, eller för att skolan handlar om så mycket mer än bara inlärning.

Jag är emot för att jag tycker att alla barn ska ha chansen till respit från sina föräldrar, de barn som växer upp i missförhållanden ska ha förskola/skola som andningshål och där få chansen att lära känna andra vuxna som de kan lita på.

Det är dessutom, enligt mig, troligast att de som vill hemskola är just de som kanske är skadligast för sina barn.

• Regnig måndag
    Bonanza skrev 2011-11-25 23:14:48 följande:
    Det är dessutom, enligt mig, troligast att de som vill hemskola är just de som kanske är skadligast för sina barn.

Så himla klokt sagt...
  • MrsMommy

Hemundervisning används idag i Sverige i vissa fall som tillfällig nödlösning när man inte lyckas få elever till skolan, t.ex. vid svår mobbning eller panikångest. Det är inte bra alls!
    Även om det skulle handla om att undervisas av sina föräldrar tycker jag att det är värdelöst. Barn/ungdomar behöver fler vuxna i sin närhet för att få en mer nyanserad bild av omvärlden, och det sociala samspelet som flera nämnt ovan är otroligt viktigt.

• trolltjejen

Jag är emot för jag tycker den sociala biten är så viktig i skolan. Även om föräldrarna lyckas lära barne läsa, räkna skriva osv, så kan de aldrig få den sociala träningen de får i skolan. Alla andra barn går ju i skolan.

Dessutom är det bra om barnen har flera vuxna att ty sig till. Speciellt i de fall där föräldrarna brister.

Svar på tråden Hemundervisning