caliningrad skrev 2011-12-13 15:14:10 följande:
Jag bara tycker att det är extremt underligt att väldigt många föräldrar klagar på att det stökigt i klassrummen. Att dessa stökiga barn har diagnos eller inte är bara ett tecken på att lärarna inte klarar hålla ordningen och behöver hitta ett sätt att få in extra hjälp för att hantera ohållbara situationer - samtidigt som att det ger en chans till föräldrarna att inte ifrågasätta sig...
Jag har ALDRIG träffat liknande situationer i Asien, det är bara det.
Bara en sån sak som att sitta still. Hur många ggr jag har hört svenskar påstå att ett barn som är 6 år kan bara inte sitta still och därför bör skolan börja när barnet fyller 7 och inte innan. Svenska barn kan inte heller börja spela piano innan de är 9, de kan inte koncentrera sig, och då är det 30 minuter i veckan.
Min dotter är 4 och har 3 ggr * 60 minuter pianolektioner i veckan och hon kan absolut sitta still. Likaså många japanska / koreanska barn som går i hennes skola.
Det asiatiska skolsystemet har INGENTING att göra med det svenska som bygger på falska ideer kring vad barnen klarar och inte klarar.
I Asien har man förstått att man det går att öva koncentrationen, och att man inte behöver ha fyllt 7 för det.
Jag tror också att barnen som inte kan läsa har en tendens att bråka, ungefär som att barnen som inte kan prata slåss oftare för att uttrycka sig. Analfabetism är ett problem, inte bara hos vuxna. Barn som kan läsa tidigt är ofta mycket mer reflekterande och lugnare. De kan komma in längre i sina resonemang.
Allt detta påverkar självklart hur klassrummen ser ut i olika delar av världen.
Du blandar ihop saker och ting.
Lärare sätter inte diagnoser och diagnoser sätter inte läkarna bara för att lärarna vill.
Barnens diagnos har inget värde som bevisning hur lärarna klarar av sitt jobb.
Att du inte sett något i Asien säger absolut ingenting, för som sagt, existerar cancer även där det inte finns läkare? Existerar npf fastän det saknas metoder och resurser?
Fö kan du inte bara dra ut en sak ur en hel kultur på det sättet du gör. Hur ser barnuppfostran ut tex, ekonomiska resurser, bildning hos lärare, föräldrar.
Om du anser att svenska skolan bygger på falska ideer är du en tvättäkta rättshaverist eftersom den bygger på väl underbyggd och seriös forskning. Men eftersom den asiatiska är bättre enligt dig, ge oss vetenskapliga länkar att du har rätt. Även vetenskapliga länkar att den svenska skolan är en bluff som famlar i blindo.