• Boothwalker

Hemundervisning

I dagsläget är det mer eller mindre förbjudet i Sverige. Vad anser ni om det? Borde det vara tillåtet?
    Har ni erfarenheter av det?

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemundervisning
  • Havsjungfrun

Annat; Hemundervisning är bra för elever som är sjuka m.m. annars kan det aldrig ersätta skolansundervisning och nå upp till dess mål, varken kunskapsmässigt eller socialt.

• Cicek
    Bonanza skrev 2011-11-25 23:14:48 följande:
    Jag är emot. Inte bara för att jag inte tror att föräldrar någonsin kan erbjuda det skolan kan, eller för att skolan handlar om så mycket mer än bara inlärning.

Jag är emot för att jag tycker att alla barn ska ha chansen till respit från sina föräldrar, de barn som växer upp i missförhållanden ska ha förskola/skola som andningshål och där få chansen att lära känna andra vuxna som de kan lita på.

Det är dessutom, enligt mig, troligast att de som vill hemskola är just de som kanske är skadligast för sina barn.

• IsDimma

Jag håller med bonanza i det hon skrev i inlägg nummer sju.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Glimma76

Jag tycker det ska vara tillåtet, men det måste vara med väldigt god insyn så att barnen lär sig vad de ska. I för sig tror jag att en engagerad förälder kan lära dem mer än i skolan, så att nivån blir mycket högre, men det kräver mycket av föräldern.

Barnen missar ju det mesta av det sociala så därför skulle jag aldrig valt det själv, men hade det varit vanligt så mitt barn träffade andra barn i samma sits och fick kompisar så hade jag gärna gjort det, men som det ser ut idag, så anser jag att barnen missar alltför mycket socialt.

• caliningrad

Eftersom det finns så många stökiga barn som förstör för andra nu för tiden tycker jag att det sk sociala samspelet är överreklamerat. Skolan är till för att lära sig nånting, inte för att träffa sina kompisar i första hand.
    Om man inte kan studera i lugn och ro i skolan är det väl bättre med privatundervisning hemma. 

• Dr Mupp

Hemundervisning bör vara ett alternativ ja. En del barn fungerar inte i skolan av en eller annan anledning. Det kan vara att barnet är sjukt eller mobbat eller så kan det vara ett barn med diagnoser som gör att det stör andra barn för mycket. Dessa barn bör kunna hemundervisas antingen av föräldrarna eller annan lärare. Sjävklart ska det vara god insyn så att man kan säkerställa att barnet får lära sig allt det den behöver. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • skånegås
    caliningrad skrev 2011-12-08 15:51:05 följande:
    Eftersom det finns så många stökiga barn som förstör för andra nu för tiden tycker jag att det sk sociala samspelet är överreklamerat. Skolan är till för att lära sig nånting, inte för att träffa sina kompisar i första hand.
    Om man inte kan studera i lugn och ro i skolan är det väl bättre med privatundervisning hemma. 
    Och barn som tvingas gå till skolan trots mobbing och får men för livet. Polisen hämtar och man kan som förälder inte göra något då det är skolplikt i detta land...
  • Regnig måndag
    caliningrad skrev 2011-12-08 15:51:05 följande:
    Då missar du att det bara är en liten del som handlar om att lära sig från böcker minst lika mycket om inte mer lär man sig i samspel med andra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

Något att reflektera över TS är om man anser att det vore lyckat att bota läkarbristen med att plocka in vem som helst från gatan och låta denna jobba som läkare.

Man ska ha i åtanke att lärarutbildning är på minst 3,5 år!
    Det är lika otänkbart att "alla" kan undervisa sina barn som att alla kan jobba som läkare utan utbildning.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Glimma76
    Bonanza skrev 2011-11-25 23:14:48 följande:
    Jag är emot. Inte bara för att jag inte tror att föräldrar någonsin kan erbjuda det skolan kan, eller för att skolan handlar om så mycket mer än bara inlärning.

Jag är emot för att jag tycker att alla barn ska ha chansen till respit från sina föräldrar, de barn som växer upp i missförhållanden ska ha förskola/skola som andningshål och där få chansen att lära känna andra vuxna som de kan lita på.

Det är dessutom, enligt mig, troligast att de som vill hemskola är just de som kanske är skadligast för sina barn.

jag håller med, men inte om din sista teori. För mig är de som är skadligast för sina barn de som struntar i sina barn, lämnar dem vind för våg av olika anledningar, missbruk eller karriär, vad det nu kan vara. Eller de som misshandlar sina barn.

De flesta som vill hemskola tror jag tvärt om är väldigt engagerade i sina barn. Det som är bekymmer är om barnen isoleras vilket jag tror det är stor risk för. Men att ha färre kompisar tror jag inte gör att man har sämst föräldrar, utan jag tror det är väldigt mycket värre att ha föräldrar som inte bryr sig eller misshandlar, än föräldrar som bryr sig för mycket.

När det gäller svår mobbning mm så vet jag inte hur jag ställer mig. Jag vet inte vad samhället skulle klara av och vilja betala för att erbjuda istället.....
Svar på tråden Hemundervisning