Hemundervisning
I dagsläget är det mer eller mindre förbjudet i Sverige. Vad anser ni om det? Borde det vara tillåtet?
Har ni erfarenheter av det?
I dagsläget är det mer eller mindre förbjudet i Sverige. Vad anser ni om det? Borde det vara tillåtet?
Har ni erfarenheter av det?
Annat; Hemundervisning är bra för elever som är sjuka m.m. annars kan det aldrig ersätta skolansundervisning och nå upp till dess mål, varken kunskapsmässigt eller socialt.
Jag håller med bonanza i det hon skrev i inlägg nummer sju.
Jag tycker det ska vara tillåtet, men det måste vara med väldigt god insyn så att barnen lär sig vad de ska. I för sig tror jag att en engagerad förälder kan lära dem mer än i skolan, så att nivån blir mycket högre, men det kräver mycket av föräldern.
Barnen missar ju det mesta av det sociala så därför skulle jag aldrig valt det själv, men hade det varit vanligt så mitt barn träffade andra barn i samma sits och fick kompisar så hade jag gärna gjort det, men som det ser ut idag, så anser jag att barnen missar alltför mycket socialt.
Eftersom det finns så många stökiga barn som förstör för andra nu för tiden tycker jag att det sk sociala samspelet är överreklamerat. Skolan är till för att lära sig nånting, inte för att träffa sina kompisar i första hand.
Om man inte kan studera i lugn och ro i skolan är det väl bättre med privatundervisning hemma.
Hemundervisning bör vara ett alternativ ja. En del barn fungerar inte i skolan av en eller annan anledning. Det kan vara att barnet är sjukt eller mobbat eller så kan det vara ett barn med diagnoser som gör att det stör andra barn för mycket. Dessa barn bör kunna hemundervisas antingen av föräldrarna eller annan lärare. Sjävklart ska det vara god insyn så att man kan säkerställa att barnet får lära sig allt det den behöver.
Något att reflektera över TS är om man anser att det vore lyckat att bota läkarbristen med att plocka in vem som helst från gatan och låta denna jobba som läkare.
Man ska ha i åtanke att lärarutbildning är på minst 3,5 år!
Det är lika otänkbart att "alla" kan undervisa sina barn som att alla kan jobba som läkare utan utbildning.