Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

    Hemundervisning

    Det är inte alls förbjudet utan det "enda" som krävs är att du visar upp att du kan tillgodose att barnet undervisning enligt läroplannen och bevisar att barnet tillägnat sig de kunskaper som det skall. De flesta kan inte det och är därför helt olämpliga som lärare för sina egna barn. Sen har jag full förståelse för att man tycker att det handlar om att "förbjuda" men så är det inte.

    För lite perspektiv tycker jag du ska söka reda på vad Idi Amin gjorde mot befolkningen och varför bildning är så otroligt viktig.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

    Och svarsalternativen är så otroligt vinklade att det finns inte på världskartan. Inte mer än förväntat mao...
    Saknar alternativet "Det finns möjligheter till hemundervisning men ytterst få klarar av att hålla en hyfsad kvalitet "


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Bonanza skrev 2011-11-25 23:14:48 följande:
    Det är dessutom, enligt mig, troligast att de som vill hemskola är just de som kanske är skadligast för sina barn.

     
    Så himla klokt sagt...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    caliningrad skrev 2011-12-08 15:51:05 följande:
    Eftersom det finns så många stökiga barn som förstör för andra nu för tiden tycker jag att det sk sociala samspelet är överreklamerat. Skolan är till för att lära sig nånting, inte för att träffa sina kompisar i första hand.
    Om man inte kan studera i lugn och ro i skolan är det väl bättre med privatundervisning hemma. 
    Då missar du att det bara är en liten del som handlar om att lära sig från böcker minst lika mycket om inte mer lär man sig i samspel med andra.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag

    Något att reflektera över TS är om man anser att det vore lyckat att bota läkarbristen med att plocka in vem som helst från gatan och låta denna jobba som läkare.

    Man ska ha i åtanke att lärarutbildning är på minst 3,5 år!
    Det är lika otänkbart att "alla" kan undervisa sina barn som att alla kan jobba som läkare utan utbildning.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Glimma76 skrev 2011-12-12 19:42:58 följande:
    Jag vet inte om jag tycker att det bara är en liten del som lärs från böcker, lärarledda lektioner och att det mesta lärs av samspel med andra. Det är mer på dagis det är så.... den största delen av skoldagen används till att lära sig saker från böcker eller från lärarledda lektioner och sedan öva på dessa kunskaper. Raster där man samspelar med andra är bara en mycket liten del av dagen.

    Men jag håller med om att knappast alla kan lära sina barn samma saker som en utbildad lärare. Å andra sidan är många klasser så stökiga att en duktig och engagerad förälder säkerligen kan lära sitt barn mycket mer än vad det kan lära sig skolan.

    Insyn måste dock vara väldigt viktig. Och som sagt, även om raster bara är en mindre del av dagen, så ÄR det dock en viktig del av dagen, och detta missar man ju helt.
    Fast jag avser inte raster som samspel eftersom det faktiskt är paus från inlärningen.
    Skolan på 40-talet präglades av det du beskriver med genomgångar och flit i böckerna men dagens skola ser inte ut så, man jobbar tillsammans snarare än bredvid varandra.

    Med engagemang kommer man långt men det räcker inte på långa vägar. Man kan säkert lära sina barn valda delar men inte allt som de ska kunna.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Glimma76 skrev 2011-12-12 20:50:20 följande:
    Ok, nu är inte jag lärare, jag har bara varit och hälsat på i min sons klass ibland. Grupparbete är inget de har varje dag, då och då har de det, och det är viktigt, mende har det  itne dagligen.... det kan nog variera hur ofta man har det, och jag håller med om att det är viktigt och att man missar detta vid hemskolning.

    Likaså är det viktigt att stå inför klassen och redovisa, lära sig att det inte är pinsamt och att kunna vara avslappnad när man pratar inför en grupp. Detta missar man ju också om man är hemskolad.

    Å andra sidan lyckas ju inte svenska skolan lära ut barnen allt de ska kunna heller.... i skolan missar man väldigt mycket, ofta för att klasserna är stökiga och att det ställs alldeles för låga krav för att kunna konkurrera internationellt....
    Jag är inte heller lärare men är rätt ofta med i skolan. Vi har dessutom bytt skola men det framstår rätt solklart att tonvikten inte längre är vid katederundervisning på samma sätt som förr.. Men självklart finns det säkert stora variationer.

    Att skolan generellt är käpprätt ser jag som en helt annan diskussion och jag lägger faktiskt skulden på vansinnig skolpolitik under många år. (Fast jag är så fräck att jag inte kommer med smarta lösningar )
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    caliningrad skrev 2011-12-13 10:02:21 följande:
    Min dotter gar pa en forskola i Asien dar alla barn ar asiatiska.
    De valjer inte barnen, dock finns inget barn med "diagnos".
    Darfor tror jag absolut att det ar mest en pahitt, aven om det finns sakert hopplosa fall.

    Alla barn maste visa respekt for sina larare, och gor det i de allra flesta fallen. Gor de inte det sa far de nan form av bestraffning. Alla barn forstar detta mycket val och kanner sig inte ett dugg krankta.

    Nar jag laser FLs psykolog som svarar till en mamma som har en 6-aring som har enorma vredesutbrott pa dagis att det ar helt normalt ramlar jag fran min stol.

    Vada normalt??

    Och gentemot alla andra valuppfostrade barn som behover sta ut med ett sant barn, ar detta verkligen ok?

    Saklart gor varken "pedagogerna" eller mamman nat at det, eftersom det anses som "normalt".
    I Afrika finns inte cancer?
    Fullt ekvivalent med ditt resonemang kan man också påstå att det knappast finns tex cancer i slumkvarter i vilket land som helst...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Glimma76 skrev 2011-12-13 12:43:49 följande:
    Det stämmer att olika former av cancer är mer vanliga eller ovanliga beroende på var i världen man befinner sig, det gäller även andra sjukdomar, ex depression. Ibland vet man varför och ibland har forskningen inte kommit fram till det än.

    Vart vill du komma med detta resonemang?

    Om det är så att diagnoser är mycket mindre förekommande i Asien än i Europa så är det väl väldigt intressant att ta reda på varför. Kosten, levnadssättet, samhällsstruktur, uppfostran, eller vad som.

    Som sagt, hade varit intressant att se en undersökning på om detta stämmer eller ej, och i så fall varför.
    Poängen var att calinigrad hävdade att det som man inte är medveten om inte finns.
    Att adha mfl är påhittade eftersom dessa diagnoser inte finns hos barn i Asien eftersom skolan där inte har de problem som finns här.
    Därav min fråga om cancer inte finns i Afrika där vården är mycket bristfällig och möjligheter till diagnoser och behandling i mångt och mycket är en omöjlighet.

    Det du pratar om är en helt annan sak och en helt annan diskussion.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    caliningrad skrev 2011-12-13 15:14:10 följande:
    Jag bara tycker att det är extremt underligt att väldigt många föräldrar klagar på att det stökigt i klassrummen. Att dessa stökiga barn har diagnos eller inte är bara ett tecken på att lärarna inte klarar hålla ordningen och behöver hitta ett sätt att få in extra hjälp för att hantera ohållbara situationer - samtidigt som att det ger en chans till föräldrarna att inte ifrågasätta sig...

    Jag har ALDRIG träffat liknande situationer i Asien, det är bara det.
     Bara en sån sak som att sitta still. Hur många ggr jag har hört svenskar påstå att ett barn som är 6 år kan bara inte sitta still och därför bör skolan börja när barnet fyller 7 och inte innan. Svenska barn kan inte heller börja spela piano innan de är 9, de kan inte koncentrera sig, och då är det 30 minuter i veckan.
    Min dotter är 4 och har 3 ggr * 60 minuter pianolektioner i veckan och hon kan absolut sitta still. Likaså många japanska / koreanska barn som går i hennes skola.

    Det asiatiska skolsystemet har INGENTING att göra med det svenska som bygger på falska ideer kring vad barnen klarar och inte klarar.
    I Asien har man förstått att man det går att öva koncentrationen, och att man inte behöver ha fyllt 7 för det.

    Jag tror också att barnen som inte kan läsa har en tendens att bråka, ungefär som att barnen som inte kan prata slåss oftare för att uttrycka sig. Analfabetism är ett problem, inte bara hos vuxna. Barn som kan läsa tidigt är ofta mycket mer reflekterande och lugnare. De kan komma in längre i sina resonemang.

    Allt detta påverkar självklart hur klassrummen ser ut i olika delar av världen. 
    Du blandar ihop saker och ting.
    Lärare sätter inte diagnoser och diagnoser sätter inte läkarna bara för att lärarna vill.
    Barnens diagnos har inget värde som bevisning hur lärarna klarar av sitt jobb.

    Att du inte sett något i Asien säger absolut ingenting, för som sagt, existerar cancer även där det inte finns läkare? Existerar npf fastän det saknas metoder och resurser?

    Fö kan du inte bara dra ut en sak ur en hel kultur på det sättet du gör. Hur ser barnuppfostran ut tex, ekonomiska resurser, bildning hos lärare, föräldrar.

    Om du anser att svenska skolan bygger på falska ideer är du en tvättäkta rättshaverist eftersom den bygger på väl underbyggd och seriös forskning. Men eftersom den asiatiska är bättre enligt dig, ge oss vetenskapliga länkar att du har rätt. Även vetenskapliga länkar att den svenska skolan är en bluff som famlar i blindo.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Glimma76 skrev 2011-12-13 15:36:53 följande:
    de finns ju vetenskapliga länkar på att svenska skolan inte ligger bra till i världen. Längre.
    Fast det var inte det calinigrad påstod och inte det jag begärde länkar på.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Hemundervisning