Vi tyckte hemutredningen var väldigt jobbig och integritetskränkande, även fast utredarna var trevliga och vänliga.
Vi träffades ca 6-7 gånger plus 2 hembesök, samt att de anlitade en psykolog för en djupintervju.
Makt-obalansen mellan utredare och vi som utreds är enorm. De antecknade och ifrågasatte ALLT. De frågade sånt man kände att de verkligen inte hade med att göra, tex vilket år man blev av med oskulden och med vem, vilka politiska partier man röstat och röstar på, med mera med mera.
Vi hade även bokat in nätverksträff med vänner och släktingar som bokat flyg- och tågbiljetter. Två dagar innan ställer soc in träffen och bokar nytt datum så våra släktingar förlorade 1000-tals kr. Men vi vågade naturligtvis inte säga ett pip, eftersom de har sån total makt över oss. Så vi spelade med att "det gjorde ingenting att de bytte datum med så kort varsel".
Men det gick ju bra till slut. Vi har ju inga konstigheter eller "skelett i garderoben", men känslan var väldigt påfrestande. Jag har stark integritet också, så att sitta och berätta så mycket intima detaljer som faktiskt inte har med min roll som mamma att göra kändes känkande och påfluget. Men det var bara att sitta och le och (låtsas) vara glad hela tiden. Jobbigt också att de kräver att man inte får vara ledsen över många års ofrivillig barnlöshet, utan de kontrollerar att man har verkligen lagt de känslorna 100% bakom sig. Hur kan man lägga de känslorna 100% bakom sig när man fortfarande är barnlös undrar jag???
Man lägger ju hela sitt liv och sin framtid i utredarnas händer. De avgör i princip om man ska bli lycklig eller förbli olycklig resten av sitt liv. Det tror jag inte dom förstår.
Men efter utredningen kännes man sig som en superhjälte eftersom man är granskad inpå varje millimeter, och därefter blivit godkänd.