• charlotta78

Tips och erfarenheter av hemutredning??

Jag och min man har precis påbörjat adoptionsprocessen med föräldrautbildning och hemutredning och är nyfikna på andras erfarenheter och kunskaper om framför allt hemutredningen. Av någon anledning känner jag mig nervös för den... Den är ju avgörande för om vi får gå vidare eller inte... Så ni som har gjort hemutredningen får gärna skriva en rad eller två om era erfarenheter (om ni vill dela mer er så klart)...

• Svar på tråden Tips och erfarenheter av hemutredning??
  • Kiwi10

Hejsna hej!

Vi träffade vår soc-tant i onsdags. kändes jättebra! Mysig snäll kvinna,

Vi bestämde nytt datum till om en vecka lite drygt. känns  spännande. i läxa fikc vi att plocka ut blankette rfrån kronofogden och försäkringskassan.

Spännande!!!!!!!

• Hjärtat längtar
    Hej och Hopp skrev 2011-11-24 23:07:05 följande:
    Är det inte så att vissa socialkontor använder en viss metod - Kälvesten eller något liknande - som inte i första hand är framtagen för adoptionsutredningar och som ofta används vid familjehemsutredningar. Och om man använder den här metoden så finns fasta frågor som man ställer och som sedan tolkas av psykolog(?)

Äsch, jag tycker att jag har läst om det här så ofta så att jag borde komma ihåg, men så har jag tolkat det.

Jo, våra utredare använde sig av kälvenstensmetoden. Den är egentligen för familjehemsutredning, men de ändrade på några frågor. Sedan tolkade en person våra intervjuer som var utbildad på att tolka just denna metoden. 
  • Hjärtat längtar
    JAG är BÄST skrev 2011-11-24 10:46:17 följande:

Har dom verkligen med ens sexdebut att göra???
    Helt seriöst så ska sånna frågor inte få förekomma anser jag, rent KRÄNKANDE!!Å dom har än mindre med att göra med VEM man blev av med sin oskuld

VAD har ens "när man blev av med oskulden" att göra i en adoption?

Alltså har ni verkligen fått sånna frågor?

Jag är helt chockad näst intill att jag svimmar då jag läser det!
    Jag förstår inte heller varför de måste fråga det. Det känns ju väldigt irrelevant. När och med vem! frågade de.
    JAG är BÄST skrev 2011-11-24 10:51:54 följande:
    Hjärtat längtar skrev 2011-11-20 23:35:16 följande:
    Oss frågade de också om sexdebut och med vem!
    Men FÅR dom verkligen fråga sånt?
    Har ni kollat upp detta med era org?
    Jag skulle ringa och fråga om det verkligen ska frågas sånt i en hemutredning. Ens oskuld är en högst PRIVAT sak som vare sig hemutredarna, org, länder har med att göra.

Hade bett hemutredarna dra dit pepparn växer(växte) om jag fått en sån fråga för det hade då inte hon haft nå med att göra, för det är VERKLIGEN en privat sak.
    Jag har inte kollat upp det med någon organisation. För mig var det inte nån big deal eftersom min sexdebut var med min man. Men visst är det konstigt att de behöver veta det?

• remaled

Kälvestensmetoden har fått mycket kritik även när den används i "rätt" sammanhang, alltså vid familjehemsplaceringar. Konstigt att den används i adoptionssammanhang som den inte ens är till för tycker jag.

• Kiwi10

Hejsan alla!

Vi har nu varit på två möten och vi har bara fått bra frågor än så länge. Vi ska på nytt möte 21 december opch då ska jag prata om min barndom. Vi har sedan bokat in tre nya möten 2012 och i mars kommer det att gå upp i nämnden för beslut.  

• charlotta78

Hej igen! =)

Nu har vi blivit medlemmar i Barnens Vänner och fått hem pärmen med blanketter och information. Sakta men säkert går det framåt. Hoppas vår hemutredare hör av sig efter helgerna så vi kommer i gång på riktigt! När vi väl kommer till henne så ska jag verkligen försöka boka in nya möten direkt. Hatar att vänta trots att jag borde ha blivit ganska bra på det vid det här laget....

God Jul! =)   

• Hjärtat längtar
    charlotta78 skrev 2011-12-19 20:29:07 följande:
    Hej igen! =)

Nu har vi blivit medlemmar i Barnens Vänner och fått hem pärmen med blanketter och information. Sakta men säkert går det framåt. Hoppas vår hemutredare hör av sig efter helgerna så vi kommer i gång på riktigt! När vi väl kommer till henne så ska jag verkligen försöka boka in nya möten direkt. Hatar att vänta trots att jag borde ha blivit ganska bra på det vid det här laget....

God Jul! =)   
    Grattis till att ha blivit medlemmar i en jättebra organisation! Skrattande Vilket land funderar ni på? 
    Hoppas ni får komma igång med er hemutredning snart!  
    Vi ska adoptera från Taiwan CSS genom BV! 
  • charlotta78
    Hjärtat längtar skrev 2011-12-19 21:14:18 följande:
    Grattis till att ha blivit medlemmar i en jättebra organisation! Skrattande Vilket land funderar ni på? 
    Hoppas ni får komma igång med er hemutredning snart!  
    Vi ska adoptera från Taiwan CSS genom BV! 
    Tack! Vi har bestämt oss för Kina =) Hur långt har ni kommit i processen?
    BV känns jättebra. Har fått adoptionspärmen och får jättebra svar när jag mailat dom =)
  • Hjärtat längtar
    charlotta78 skrev 2011-12-30 16:23:30 följande:
    Tack! Vi har bestämt oss för Kina =) Hur långt har ni kommit i processen?
    BV känns jättebra. Har fått adoptionspärmen och får jättebra svar när jag mailat dom =)
    Ja, de är riktigt snabba på att svara på mail!
    Utredning och några andra dokument finns i Taiwan, vi väntar på beslut från dem för att få fortsätta skicka vår ansökan dit. De är tillbaka från julledighet nu på måndag, så vi hoppas på svar snart!  
  • Kiwi10

Hej svej. Hur går det??

Igår var vi på hälsoundersökningen! Skönt att Vera att man är frisk. Enskilda samtal med hemutredaren på onsdag!!!

• en glad
    Hjärtat längtar skrev 2011-11-27 21:46:19 följande:

Jag har inte kollat upp det med någon organisation. För mig var det inte nån big deal eftersom min sexdebut var med min man. Men visst är det konstigt att de behöver veta det?

Organisationerna har verkligen inget med metoderna i hemutredningar att göra. De är inga myndigheter och har inget med riktlinjerna för medgivandeutredningar eller föräldrautbildningen att göra (de får inte ens lägga sig i/ha synpunkter). Är man missnöjd med handläggningen av medgivandeutredningen så är det socialstyrelsen och/eller JO som gäller ....
  • ekke
    Kiwi10 skrev 2012-03-12 21:18:05 följande:
    Nu väntar vi bara på beslut från nämnden!
    åh vad skönt!!

Vi inväntar start av utredningen, förhoppningsvis blir det snart! 
Svar på tråden Tips och erfarenheter av hemutredning??