Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Tips och erfarenheter av hemutredning??

charlotta78 skrev 2011-11-16 16:27:29 följande:
    Tack för era svar! Vi har tidigare gjort "utredning" inför äggdonation. Påminner hemutredning om den? Någon som vet?
    Jag har gjort både och det är stor skillnad. Vi träffade en kurator en gång och sen läkare en gång vid ÄD. Vid hemutredningen för adoption så träffade vi vår utredare 6 gånger varav ett av dem var ett hembesök, vi gjorde en läkarundersökning för att få läkarintyg och tre par/vänner fick skriva rekommendationsbrev plus att vi själva fick skriva våra respektive levnadsberättelser. I slutändan skrivs ett utredningsdokument på flera sidor om dig och din man som sedan Socialnämnden ska godkänna. Det är inget att oroa sig för även om situationen bland är lite konstig. Vi hade en jättetrevlig utredare iaf så vi hade trevliga samtal när vi träffades. Kram och lycka till!
  • villsågärna38
    JAG är BÄST skrev 2011-11-24 10:46:17 följande:

Har dom verkligen med ens sexdebut att göra???
    Helt seriöst så ska sånna frågor inte få förekomma anser jag, rent KRÄNKANDE!!Å dom har än mindre med att göra med VEM man blev av med sin oskuld

VAD har ens "när man blev av med oskulden" att göra i en adoption?

Alltså har ni verkligen fått sånna frågor?

Jag är helt chockad näst intill att jag svimmar då jag läser det!
    Håller helt med!! Vi fick inte alls några sådana "sjuka" frågor. Vad i allsin dar har det med saken att göra? Vi fick vettiga frågor om vår uppväxt, om hur vi ser på barnuppfostran och adoption, om vår relation osv.
Svar på tråden Tips och erfarenheter av hemutredning??