• Anonym (W)

Advokat vid vårdnadstvist

Min sambo som jag ska gå ifrån är inte vi till familjerätten utan vill att vi ska ta allt via advokater, bara det säger rätt mycket om förhållandet

Hur får man tag på en bra advokat, har ingen erfarenhet av detta, ska man googla o hoppas att den man kontaktar är kunnig? 

Hur viktigt är det med advokatens personlighet dvs om denne kan förhandla, vara hår och kräva eller hänger det mest på lagen?

Betydelse om det är man eller kvinna? 

Vad kostar en advokat om det går relativt smidigt?
    Tack! 

• Svar på tråden Advokat vid vårdnadstvist
  • Anonym (uk)

I vårt fall eller rättare sagt för min mans del så har han varit uppe två gånger i rätten i vårdnadstvist. Respektive gick på ca 17 000 kr och höll på i nästan ett år (med rättsskydd i hemförsäkringen).

En vårdnadstvist kan vara långdragen om det är ren och skär pajkastning mellan föräldrarna, som i hans fall. Det fanns inga bevis utan de "bara" bråkade om umgänget. Dyrt också och inte alltid till barnens fördel. Bortkastade pengar också. Bättre att sätta sig ner och diskutera som två vuxna.
    Finns det våld med och klara bevis att det verkligen sker så är det ju en annan femma.

Har du hemförsäkring som täcker rättsskydd? Annars får du räkna med att ge minst 1000 kr i timmen för advokat, minst. Och då pratar jag om en billig advokat.

• Anonym (W)

Min man är inte vuxen i huvudet, det går inte och han vill inte prata

• Anonym

Ändå skaffar di barn med han säger mycket om dig! Att prata ner sitt barns förälder så som du gjorde nu visar att barnet att du inte älskar barnet mycket så tänk dig för

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-07 06:07:03 följande:
    Ändå skaffar di barn med han säger mycket om dig! Att prata ner sitt barns förälder så som du gjorde nu visar att barnet att du inte älskar barnet mycket så tänk dig för
    På vilket sätt ska ts älska barnet mindre för att pappan visat sig vara mindre intelligent? Ointelligens måste inte vara ärftligt och det finns många som har psykiskt utvecklingsstörda barn som dom ändå älskar, blanda aldrig in känslor för barnet med känslorna för ett ex.
  • Anonym

Fast nu nedvärdera ts barnet genom skitsnack av den andra föräldern. Barnet är avkomma av dem båda alltså snackar man inte skit om den andra föräldern Där har du intelligens för ffattar man sånt ja då fattar man att man gör illa barnet när man nedvärderar den andra och ts sjönk till den nivån när hon gjorde det

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-07 07:40:51 följande:
    Fast nu nedvärdera ts barnet genom skitsnack av den andra föräldern. Barnet är avkomma av dem båda alltså snackar man inte skit om den andra föräldern Där har du intelligens för ffattar man sånt ja då fattar man att man gör illa barnet när man nedvärderar den andra och ts sjönk till den nivån när hon gjorde det
    Tror du på fullaste allvar att hon sätter barnen att läsa på familjeliv? Alla har rätt till en åsikt, men dom flesta vet när den inte bör vädras. Här inne ska man kunna ventillera och få tips och råd, skitsnack klassar jag sånt som inte är med sanningen överensstämmande, är en förälder värdelös på något sätt så är det en uppfattning och ibland sanning.
  • Anonym (W)

Håll er till mina frågor, utsvävningar undandedes. Gubben tog datan o täck o kudde o lämnade hemmet i natt skriver nu fr mob. Åkte till tingsrätten i sthlm, de fick ej ge råd, uttala sog om tips

• Anonym (W)

Ni är bra roliga måste jag säga. Märka ord och så vidare. Jag skaffade barn med honom för jag hade såååå dåligt självförtroende, nu vet jag mitt värde, jag har burit vårt barn i min mage i 9 månader, jag ska inte hära hora fitta och ännu värre ord som sägs inför barnet. Mitt förslag till att prata oss ur allt har ej godyagits utan han vill att advokater ska sköta allt så att han slipper mig. Den som tycker det är moget -räck upp en han. Hoppas det inye blir fler personliga påhopp, det kliade i mina fingarar att förklara detta för er

• Anonym

Klart de inte får ge råd men ställde du frågan om du behöver en familjerättsadvokat privat vem anlitar du då? Den frågan får de svara på

Svar på tråden Advokat vid vårdnadstvist