Anonym (W) skrev 2011-11-07 10:26:47 följande:
Ni är bra roliga måste jag säga. Märka ord och så vidare. Jag skaffade barn med honom för jag hade såååå dåligt självförtroende, nu vet jag mitt värde, jag har burit vårt barn i min mage i 9 månader, jag ska inte hära hora fitta och ännu värre ord som sägs inför barnet. Mitt förslag till att prata oss ur allt har ej godyagits utan han vill att advokater ska sköta allt så att han slipper mig. Den som tycker det är moget -räck upp en han. Hoppas det inye blir fler personliga påhopp, det kliade i mina fingarar att förklara detta för er
Att ha ombud, advokat/jurist, som för ens talan kan i vissa lägen vara bra. Om den personliga konflikten är djup kan det finnas en poäng att slippa träffas själv, stor risk för dumbråk, utan istället låta två andra sköta kommunikationen och hjälpa till att hitta en lösning. En advokat har också lite koll på regleverket och kan i lugn och ro förklara vad som är möjligt, omöjligt och hur en dosmtol skulle dömma i olika fall. Blir det sen skriftväxling till domstol vet de vad som skall skrivas, när och hur.
Kolla din hemförsäkring om det går att få hjälp där för kostnaden. Enklast om du ringer direkt till försäkringsbolaget,
Att välja vilken är inte lätt. Ta en som jobbar med familjerätt. Sen är det viktgt att du känner förtroende för ditt ombud, att han eller hon jobbar för din sak. Undvik kändisarna om du inte själv är rik och kändis. Du kommer bara hamna i botten på deras priolista. Ta någon som du har lätt att ta dig till för att träffas. Kolla runt lite på gula sidorna eller motsvarande. Snacka också med vänner mm om de har något tips.