Inlägg från: mamma smurfen |Visa alla inlägg
  • mamma smurfen

Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !

Momalicious skrev 2011-11-09 06:54:26 följande:
    Inatt körde vi operation vänja-av-vid-att-äta-på-natten. Gick bra, förutom att Elliot vaknade en gång var 45e minut från 3.30. Skönt att sambon kommer hem 12 idag, gissar att Elliot kommer vara gnällig och svårsövd.

Mammasmurfen: fy! det måste kännas väldigt hårt! Sån skit att det ska ta sån lång tid innan rättegången. Men jag hoppas att han förlorar, det är aldrig okej att göra så mot sina barn. Kram!

Tack moma....

Ibland e de sååå skönt att få ur sig sånt här, utan att behöva sitta iflera timmar med vänner å älta, å se deras "medlidsamhet"...ja du kanske fattar... Det jag behöver ibland e ett par ord bara, att få höra att man ska kämpa på, å att man gör RÄTT i att inte ge upp, tur jag har ER här!!Hjärta

• mamma smurfen
    Jenni78 skrev 2011-11-09 10:58:29 följande:
    Okej... jag har varit emot såna här somna-själv-skrik-metoder. Men jag har provat ALLT. Orkar inte bära längre och amma till sömns har jag slutat med. Hon får välling innan natten. Så, jag tänkte att jag skulle prova lägga henne nu på fm (och skona grannarna) och låta henne skrika. Hon skrek, ja, jag trodde hon skulle kräkas flera gånger. Gick in till henne då och då klappade och sa "mamma är här" och gick ut. Efter 30 minuter somnade hon av utmattning. Jag tycker det är hemskt, tål inte skrik men det verkar vara det enda som gäller. Hon måste ju lära sig att somna själv. Rynkar på näsan
    Ja usch va hemskt det är, men i längden så gör du/ni nog rätt, gäller bara för er att hålla ut, och inte ge vika, du kanske ska sjunga lite för henne, så hon hör dig utanför dörren?

Så gjorde jag med minsta killen, när han skulle vänja sig att somna själv...Jag satt ner precis utanför dörren, och sjöng samma visa (trollmor har lagt....) om och om igen, han grät, å jag sjöng, ibland med tårarna rinnandes, för jag var så ledsen för hans skull....kommer inte ihåg exakt hur lång tid det tog, men någon dag, med gråt och skrik, sedan var han tyst, men jag fortsatte att sjunga utanför, men trappade ner längden stegvis.

• mamma smurfen
    April barn skrev 2011-11-09 13:32:53 följande:
    Jag är lite av den tanken att man inte behöver lära barnen att somna själv det kommer när de är redo, alla mina småsystrar har börjat somna bra vid 1½ år, men vi har alltid legat och läst bok tillsammans på kvällen som de somnat till. Jag tycker det är viktigt att visa att man kan ge barnen lite tid när de ska sova på kvällen, att man kan ge sin tid till dem. Är helt emot att de ska ligga ock skrika sig till sömns för de har ingen aning om varför de helt plötsligt ska vara själva. Men men alla gör ju på sitt eget vis.

Förstår precis vad du menar,

men när det gällde lillkillen, så låg vi jämte honom, å när han somnat försökte man tassa ut.

Bara det att han vakna och började gråta då, varje gång....

Iom det så blev JAG stressad redan innan det var läggdax, och det smittade av sig på grabben, så det blev en ond cirkel, det kunde ta över 2 timmar att få honom att sova, vilket givevis inte var hållbart, varken för honom eller mig, så ibland, få man tyvär göra sådant man egentligen inte vill, för det "goda" i det långa loppet...så att säga.

• mamma smurfen

Cissi: ledsamt för er...men som du skrev, så är det ändå skönt att du fått det bekräftat så du VET och kan ta det därefter.

Kram på dej och din familjHjärta

• mamma smurfen

Om jag nu ska lägga in min åsikt om det som diskuteras just nu så:

ALLA vi mammor som skriver här i tråden, och alla de som "bara" läser utan att skriva, sköter ju sina barn efter de behoven och de förutsättningar som finns just för DOM.

INGEN här skulle någonsin göra någon som skadade sina barn, med vilje, eller hur?

Sedan om det gäller 5min metod, att ge eller INTE ge godis, köpa nytt eller begagnat...SKIT samma, var och en gör det som DOM anser vara bäst för just SITT barn.

Tråden här, har för mig, inneburit att jag kunnat ventilera allt sådant som "poppar upp" i huvudet, allt från nappens vara eller icke vara, till bästa bilstol. Jag har 2 barn sedan innan, jag borde ju vara "proffs" på barn, och hur man ska förhålla sig, men som mamma ÄR man osäker, jämt.

Att ventilera och förmedla frågor och kunskap ligger ju iallas intresse här, tror nog ingen med VILJE försökt "trampa" på någon, men ibland så har tongångarna varit hårda, vissa kan skaka av sig sådant, medans vissa tar åt sig.

(Hoppas verklligen inte att JAG har/är en som skapat dåliga vibbar här, om så är fallet så ber jag om ursäkt.)

• mamma smurfen
    MCooper skrev 2011-11-10 11:18:22 följande:
    Jenni78 -

Åter till ämnet då... Har också en svårsomnad liten skitunge (älsklings-skitunge förstås) här hemma.. Skriver en lista på saker som vi har testat. Du kanske redan har testat allt, men kanske kanske finns det nåt som funkar.. Det bästa (för oss) har varit att förändra långsamt. Vi har testat nya "metoder"/rutiner i minst två veckor för att kunna se om det fungerar eller ej. Ps. Jag har inte hittat rätt än själv.

- läsa bok
    - bada för att varva ned
    - mata med flaska i sängen och somna med den i mun
    - amma till sömns
    - ligga bredvid och hålla handen på
    - buffa i rumpan
    - stå lutad över spjällsängen och vagga med stora rörelser
    - låta mannen göra allt
    - gråta ikapp
    - somna i vagnen och låta han sova där
    - vyssan lull tassar för att kunna vagga till sömns
    - sjunga vaggvisor
    - ge ljummet vatten på flaska
    - snuttefilt/napp/nalle
    - när sömntåget har gått och vi står kvar på perrongen: ta upp för att leka sig trött igen och sen testa att lägga igen
    - läsa "somna utan gråt"
    Bra förslag=)

Jag kom på en till, att låta någon annan familjemedlem/vän lägga henne

några ggr så kanske ni bryter cirkeln?

• mamma smurfen

Om något heeelt annat....

Jag har stört mig ett tag på dessa eviga utskick via bev av postkodslotteriet, bara denna månaden har vi fått 3 Brev!!

Då har vi ändå en skyllt om ingen reklam, tack.

Men eftersom deras reklam är adresserat så måste ju brevbäran stoppa "skiten" i lådan...*grrrrrr*

Men NU... Jag ringde helt resolut upp dom, spydde lite "galla" och såg till att vår adress togs bort från deras lista Demon

Nu får jag vänta å se om det går igenom oxå, annars......{#emotions_dlg.djavulsk}

• mamma smurfen
    Mama Jessie skrev 2011-11-10 12:48:56 följande:
    Anton satt precis och försökte ta på sina skor, innan försökte han med sin jacka. Snart klär han på sig själv;)
  • mamma smurfen
    LillSnurr82 skrev 2011-11-10 13:19:36 följande:
    Vi har en lott i postkods lotteriet och hoppas på stor vinst någon dag :) haha! Min mamma har vunnit några gånger men bara några tusen och nya lotter och så vidare. Är själv mest med för den goda sakens skull, känns bra att bidra med något nånstans.

=)

Jag brukar kolla på det, gillar frågesportsdelen,

men skulle aldrig köpa en lott med tanke på hur mycket av de pengarna som går åt till deras reklamkampanjer, både brevledes och via media.

Att bidra med medel för den goda sakensskull är skitbra, men i mitt tycke finns det bättre sätt, som tex att trycka på "skänker" knappen när man pantar sina pet och burkar, att "runda av, uppåt" när man köper på kort i affären....osv...

• mamma smurfen
    toksnippa skrev 2011-11-10 13:54:31 följande:
    Är lite off just nu, mycket som sker och sedan lite tråkigheter också. Troligen är det ett begynnande MA på gång här, såg inte alls bra på vul:et vi gjorde och ska åter nästa vecka för att få domen om man ska skrapas eller inte. Var inte så roliga besked alls. Väldigt liten chans att den växt på sig och hjärtat tickar på nästa vul, jag har redan ställt in mig på att få skrapas. Maken är den som tagit den hårdast stackaren..

Så just nu ligger "storebrors-tröjan" och hånar åt oss i garderoben Vi får se hur det utvisar sig.

Annars är det full fart, ska börja planera födelsedagskalaset för Mileon, tre veckor kvar lite drygt. Är klar med presenterna, dem är inslagna och bara väntar.

FyRynkar på näsan

Förstår verkligen att du är off.

KramNalle

Svar på tråden Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !