Inlägg från: Jenni78 |Visa alla inlägg
  • Jenni78

Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !

Jag säljer och skänker allt som Vanja växer ur. Vi har inte plats att spara även om det blir en till i framtiden. Då köper vi nytt eller bättre begagnat.

Min kompis som jag nämnde tidigare, som fick barn den förra veckan är fortfarande på sjukhuset. Hon fick havandeskapsförgiftning och postspinalhuvudvärk. Fick krampanfall, två övervakare, flera hjärnröntgen. Fy fan vilken start som ny förälder. 

Vanja 3 december 2010
  • Jenni78
    Stronza simpatica skrev 2011-10-31 11:53:29 följande:
    Jenni78: blir så jävla förbannad när jag hör sånt här! Varför man låter någon med grav hf föda naturligt är obegripligt, och honnörer ju vart på kontroller innan där de mätt blodtrycket på henne och sett att det vart för högt?! De tar alldeles för lätt på hf i Sverige och skickar hem gravida kvinnor med redan början på hf utan medicin och ibland även långt gången hf skickar de hem med medicin i flera ve. Helt galet! Börjar man få kramper och liknande(hade aldrig jag) är det verkligen allvarlig och långt gången hf man har och hotar ens liv.
    I det mesta är Sveriges sjukvård bättre men när det kommer till hf är de mer uppmärksamma här!
    Ja, alltså jag tror inte de visste att hon fått hf. Som jag har förstått kan det ske alldeles i slutet efter sista kollen. Förlossningen gick bra även om det tog tid. Sen kom allt pang bom efter förlossningen. Men jag har inte hela bilden klar, har inte pratat än om det med henne. Hon är ju inte återställd än. 
    Vanja 3 december 2010
  • Jenni78

He, he... Alltså. Vanja har ju varit svår med maten. Hon har inte varit mostypen. Ikväll åt hon nästan en hel varmkorv. Utan mos. Skrattande

Vanja 3 december 2010
  • Jenni78
    Stronza simpatica skrev 2011-10-31 20:42:18 följande:
    Jenni78: hf kan man inte få om man inte är gravid, man får det just för att manår gravid och det botas bara genom att maninte är gravid längre.
    "Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Det är extremt sällsynt före 24 graviditetsveckor och likaså sällsynt när det gått ett par dagar efter förlossningen. Sjukdomen går oftast över inom två veckor efter förlossningen."

Källa: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Havandeskapsforgiftning/
    Vanja 3 december 2010
  • Jenni78
    toksnippa skrev 2011-10-31 19:44:54 följande:
    Jenni: ha ha, en korv-tjej det där! Mos och kladdigt ska det vara tycker dock Mileon. Han är inget fan av småbitar i maten, men jag envisas med att ha i något motstånd numer - nån gång måste det ju ge med sig.
    Aha, kladd-kille! När det är bitar i det kladdiga totalvägrar V. Det ska vara antingen eller. Ja, det är ju inte mycket som funkar men jag buzzade också Sötpotatis och nötkött och hon gillade den. Så nu har jag tömt ICA Maxis lager av den sorten. Skrattande

Nej, nu fortsätter Den som dräper. Huuuuuu!
    Vanja 3 december 2010
  • Jenni78
    Stronza simpatica skrev 2011-11-01 00:33:14 följande:
    Jenni78; ja precis, efter ve 20 brukar hf infinna sig men din vän var väl nästan i ve 40 va när hon åkte in? Om hon fick krampanfall så måste hon ju haft hf:en längre än bara någon ve. Visst kan det gå fort men inte så fort att man inte har högt blodtryck en ve och sen ve efter ha krampanfall.
    Stackare, hoppas hon mår bättre snart:)!
    "Havandeskapsförgiftning kan, även om det är ovanligt, uppstå tidigt i graviditeten men även så sent som fram till sex veckor efter förlossningen. "

http://www.niomanader.se/content.asp?id=35
    Vanja 3 december 2010
  • Jenni78
    toksnippa skrev 2011-11-01 08:25:00 följande:
    haha ja man tager vad man haver, eller funkar Tack o lov går allt i, men det är konsistensen han inte riktigt vill vara med längre på när jag ökar tuggmotståndet, skitunge!
    Ja, det kommer väl det där så småningom. Vanja är väldigt bestämd av sig och ska göra själv. Skulle tro hon är 3 år ibland. Ska dricka själv = sjöblöt. Inte bli matad - armen upp så fort skeden närmar sig munnen. Tydlig vad hon vill och inte vill. Har blivit jättepappig för övrigt! Skruttan...
    Vanja 3 december 2010
  • Jenni78
    lilamy skrev 2011-10-31 22:13:19 följande:
    Här är det precis samma. Hon kan smaska i sig grönsakspuréer och plocka i sig köttbullebitar men skulle man råka blanda allt i ett så spottas det ut :)
    Ja, det är svårt att sortera löst och fast i munnen. Men det kommer väl det där också så småningom.
    Vanja 3 december 2010
  • Jenni78
    Trollungarnasmamma skrev 2011-11-01 13:59:45 följande:
    Åhh har kommit in i en fas i mammaledigheten då jag tycker allt är tråkigt!!!!  Precis allt!!! Laga mat, städa, tvätta varje dag, åka iväg är tråkigt, allt är tråkigt....

söker jobb efter jobb för att komma ut lite, tränar för att komma ut lite..men ändå känns det så här!
    Jag börjar också ledsna... Sen är det den här gråa, blöta årstiden också. Bläääää!
    Men jag ska läsa på distans till vårterminen att att börja med så att inte införskolningen Skrattande behöver stressas fram. Det känns jätteskönt och lagom mjukstart från hemmatiden. 
    Vanja 3 december 2010
  • Jenni78

Idag har vi varit till veterinären med katten. Han har magrat av så. Ylar på nätterna och kisar mycket. Han vägde bara 3,9 kg. Hua... Brukade vara bastant herre. Tappat muskulatur också. De tog blodprov så jag hoppas få svar snart och att det går att göra någonting åt... Min första "bäbis" (som nu är 13 år).Rynkar på näsan

Tur att jag har haft en shoppa-med-mamma- (och mamma betalar) -dag som väger upp det tråkiga.Glad

Grattis Mileon som jag vet fyller 11 månader idag! Flört

Vanja 3 december 2010
Svar på tråden Fortsättningstråd från Decemberbebis 2010 !