utmattning, depression, ångest det finns hjälp
Jag är snart 40 år har två barn och sambo, allt är ganska bra faktiskt men ändå så hamnade jag i en utmattningsdepression för ett år sen och ett återfall nu igen. Förra gången var det riktigt illa, klarade inte att laga mat, kolla på TV eller föra ett normalt samtal. Jag har varit säker på att jag kommer bli galen, verkligen säker eftersom det känns så när det är som värst. Fruktansvärd ångest och panikattacker och tvångstankar. Jag blev bättre o trodde att jag hade koll på läget o så smack; ångest o panik. Trodde jag skule bli galen och rädd att skada nån.Vad gör man när man är på botten? Jag ville verkligen inte må dåligt igen. Man svettas eller fryser konstant kan inte äta, sova, jobba. Ser ingen mening med nåt, värk, stickningar, domningar i kroppen. Allt beror på STRESS. Förra gången jag mådde dåligt köpte jag en mindfulness bok + cd med avslappning och meditation. Jag läste aldrig boken utan bläddra i den.
Som sagt på botten. Jag tog min bok o började läsa om mindfulness. Om hur stressen påverkar en negativtt o bara skapar negativa tankar som leder till negativa känslor. I boken stog det att om man inte visste hur man skulle göra för att må bra så kan man iallafall ta hand om sin kropp o va snäll mot den. Jag gjorde som det stog och gjorde en checklista varje dag. VIKTIGT: Tvingade mig själv att göra avslappningsövning o meditation varje dag o plötsligt vände det. Värt att prova; MINDFULNESS
Istället för att googla på psykiska åkommer googla jag på stress o stressbehandling. Testa, det finns hopp.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-27 18:04
Anledningen till att jag skrev det här var att jag googla massor för att hitta ett sätt till självhjälp och hoppas att någon annan kanske kan bli hjälpt genom andras erfarenheter så alla goda tips är välkomna