Anonym skrev 2011-10-25 18:09:33 följande:
Jag uppfattade det som om du läste dig till insikten?
Tydligen inte - för om man är på botten så kan man väl inte läsa eller inspireras från en film tex?
Det kunde åtminstone inte jag.
Jag klarade endast det mest basala såsom personlig hygien, äta hyfsat, sova lite och gå oändliga promenader.
Aldrig ett TV-program, en bok eller ens en notis i tidningen. Jag tappade språket, uttrycksförmågan, förstod inte vad humor var.
Vetskap att stress är farligt hade jag långt innan jag "föll", men jag förstod inte att jag var stressad.
Nej jag kom till insikt själv ,eftersom kroppet och psyket la av och jag längre inte kunde leva så kom det naturligt. Kunde som dig inte göra något, lyssna på musik, prata med folk, skriva sms, läsa texter som här på familjeliv, absolut inte slå upp en tidning eller liknande. Humorn var borta sen länge..
Min stressbubbla spräcktes och jag började leva i nuet. Har däremot läst om det nu ett år senare när jag mår bättre och inser det jag gjorde då är mindfulness, stannade upp i nuet.. En slags meditation nästan. Fast jag fattade inte heller då att jag var stressad utan jag stannade bara upp. Det var en fråga om att leva, eller att överleva snarare för jag hade inget att leva för längre. Allt jag varit var borta. Den jag var fanns inte längre kvar.
För det mesta klarade jag inte ens av att gå upp ur sängen, och jag sov kanske 20 timmar varje dag. Kunder sova kanske 15 timmar en natt, sen var jag uppe någon timme mitt under dagen och somna igen och sov då för hela natten. Som en bebis typ. Men jag mådde så bra av det, jag njöt som en katt när jag låg i sängen, sträckte ut på mig.. Lakanet mot min hud, strimmor av ljus genom persiennen. Utåt sätt såg jag nog deprimerad ut men jag var lycklgi då för första gången för jag upplevde nuet.
Låter ju helt rubbat när jag skriver det nu.. Men har man vart bortkopplat från nuet och inte kunnat se allt runt om sig under en så lång tid, antingen att man funnits i dåtiden och grubblat eller oroat sig för framtiden, så är det en häftig känsla komma tillbaka till nuet.