Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?

    lurksmulan skrev 2011-10-31 11:50:53 följande:
    Ska föräldrarna ta sitt ansvar och våga sätta gränser tydligt? Din åsikt är så jävla korkad att jag blir skrämd!
    Du är välkommen hem till mig vilken dag i veckan för att lära min 6-åring med trippla diagnoser hur man uppför sig. Varsågod. Välkommen. Om det är så jävla enkelt som du vill ha det till, varför tror du många familjer lever på gränsen till sammanbrott? För att det är kul? För att de vill kosta samhället pengar?
    Eller tror du att splittrade familjer, föräldrar som är sjukskrivna för utmattningsdepression, föräldrar som bara ger upp eller gråter varje dag innan de ens hunnit få på sig kläderna bara är ett påhitt? En fejkad verklighet baserad på oförmågan att sätta gränser?
    tack. Skulle garna ga till ditt hem men ar ditt barn redan 6 ar forstar jag att situationen ar knepig.
    Det ar viktigt att barnen kan uppfora sig och respektera granserna  nar de ar max 3-4 ar. 

    Jag haller med dig till 100%. Det finns valdigt manga foraldrar som ger upp. Det ar precis det jag sager hela tiden. 
  • caliningrad
    Kyanita skrev 2011-10-31 12:01:25 följande:
    Tror du missförstod mig med nr 2. Jag menar i skolan och till viss del även hemma. När jag fick utbildning på autism förstod jag ju på ett helt annat sätt och det gjorde ju att jag anpassade mitt sätt att uppfostra på ett annat sätt. Att bara säga "sitt där" istället för att göra det komplicerat och säga "vill du vara snäll och sätta dig ner på stolen i köket". Att jag talar betydligt mer rakt och undviker att använda abstrakt och bildliga uttryck eller ironi osv. Hade han inte fått diagnosen hade jag ju inte vetat detta (och inte skolan heller) och då hade vi fortfarnade haft problem.
    aterigen upprepar jag att jag INTE inkluderar autism i diskussionen, utan bara de "nya" diagnoserna. 
  • caliningrad
    Kyanita skrev 2011-10-31 12:07:06 följande:
    Men principen är densamma när det gäller tex ADHD. Sen är väl AS en ganska ny diagnos?
    nej inte alls.

    Det finns valdigt manga lakare runt varlden som inte godkanner ADHD som riktigt sjukdom, till skillnad fran autism.

    Ni tar for givet att ADHD ar en riktig sjukdom. Jag vill fa er att tanka att sa ar kanske, och antagligen enligt mig, inte fallet.
  • caliningrad
    Lilla My21 skrev 2011-10-31 13:21:14 följande:
    Håller med, och dessutom om man vill se det ekonomiskt, vi hadw tjänat på det.

    Nu går mitt barn iofs bara i förskolan men jag blir redan matt och svag när jag ser alla val och all "rörighet" i mina vänners barns skolor (lite äldre barn).

    Gick förövrigt också i skolan på den tiden när det fanns sifferbetyg (80-talet), det är enormt mycket som förändrats, och inte alltid till det bättre.
    precis.
    det är inte så svårt att uppfostra ett barn med enkla regler och så lite val som möjligt egentligen. Val skapar förvirring och ger barn det falska intrycket att de kan lika mycket som vuxna. 
  • caliningrad
    lurksmulan skrev 2011-10-31 12:24:28 följande:
    Jag förstår att du är ironisk mot mig, men hur kan du på allvar tro att det är gränssättningen som är problemet? Vår son avvek från normen när han var fyra månader gammal. När han var 1 år var han inte som någon jämnårig. Hur ska man uppfostra en fyramånaders bebis? Och hur kan man uppfostra bort något som inte handlar om dålig uppfostran?

    Har du någonsin varit i den situation som jag beskrev? Har du någonsin känt att du inte vet om ditt barn kommer kunna skaffa en egen familj, att leva ett värdigt liv, få känna sig nöjd med tillvaron? Har du oroat dig för att ditt barn känner av sitt utanförskap och undrar varför han aldrig blir bjuden på kalas eller hem till kompisar?
    Har du känt att du står utanför hela föräldrasamhället eftersom personer som inte har någon som helst kunskap däremot har en jävla massa åsikter och inte försöker att ens för fem minuter att förstå?
    du beskriver inte ens vilken diagnos ditt barn har utan blandar ihop en massa olika begrepp.

    När det gäller uppfostran så kan man börja tidigt, egentligen sen födseln. När barnet är 4 månader, absolut. Genom att ge bra mat och sömnrutiner till exempel.  Sen när barnet är 6 månader förstår barnet ett "nej" och mycket mer än så. Det låter tyvärr som att du inte blivit tillräckligt informerad om barnuppfostran och hur mycket barnen förstår.

    Mitt barn mår jättebra, men det säger ingenting om hur hon kommer att må som vuxen ju.
    Ett barn får en massa olika inflytanden, och självklart inte bara från föräldrarna. Om mitt barn går i svenska skolan och om svenska skolan inte förbättras kan det hända att hon också blir stökig.

    När det gäller utanförskap så känner jag inte det. Mitt barn som till det landet där jag befinner mig nu utan att kunna ett ord av språket, och hon var mycket tillbakadragen. Det tog tid innan hon skaffade kompisar och sjävklart var jag orolig. Men jag ser inte vad just detta har med ADHD att göra ?!

     
  • caliningrad
    Milkina cerka skrev 2011-10-31 12:23:56 följande:
    Visst, jag kan förstå att det känns bättre så. Skriver till dig senare idag, nu är det dags för lunch o. jag har två barn hemma på lov att roa o. förströ.
    va bra. Jag ser fram emot att fortsätta diskussionen. Du verkar ställa många frågor till dig själv som min egen dotter kommer säkert att ställa till sig själv senare i livet. Samtidigt kan jag ge dig synpunkter som adoptivförälder.
  • caliningrad
    Boel1 skrev 2011-10-31 14:10:13 följande:
     I min sons klass är det minst en som har diagnos, förutom honom - han har autism, men det frågade ju inte TS efter.
     Det är många oroliga och stökiga barn i den klassen, men man får ju inte direkt redovisat hur många som har någon diagnos!
    Hur tolkar du faktumet att det är många oroliga och stökiga barn?
    Det skulle vara intressant att konfrontera olika analyser av ett relativt nytt fenomen. 
  • caliningrad
    Lilla My21 skrev 2011-10-31 14:08:06 följande:
    Minns att någon tog upp bara den lilla saken som att man använder skåp idag och inte bänkar man har sina böcker i, bara en sån lite sak kan ställa till det massor för ett barn med bristande impulskontroll...dvs att behöva gå ut i korridoren, samla ihop rätt saker samtidigt som det finns en massa extra stimulans runtikring.

    Min egen (som inte börjat skolan än) hade garanterat varken nått fram till skåpet eller fått med några saker med alla andra barn runt sig som pratar och skrattar och till skillnad från honom själv kan göra 2 saker samtidigt.
    det har jag också hört. undrar hur skolteknokrater kan komma med såna dumma ideer.
  • caliningrad
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-31 13:55:45 följande:
    Fast autism är också en neuropsykiatrisk diagnos och uppvisar en mycket hög grad av samsjuklighet med ADHD. Varför ifrågasätter du då ADHD mycket mer än autism?
    därför att autistiska barn inte ens kan följa en skolgång överhuvudtaget (jag menar inte autismspektrum som Asperger). Diskussionen är omkring skolan. 

     
  • caliningrad
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-31 14:02:04 följande:
    Jag kan förstå ditt resonemang på ett sätt, TS, trots att jag intensivt ogillar din åsikt attd et är bristande uppfostran som "orsakar" dessa barns problem.. I de asiatiska skolorna råder som jag förstår det en mycket tydlig struktur, ingen elev talar innan den fått en fråga etc etc

    Jag tror att många elever med NPF får det lättare i en sådan miljö. Om de samtidigt får adekvat hjälp det vill säga. 

    I dagens svenska skola så är det mycket grupparbeten, diskussioner etc i undervisningen. I sådana sammanhang missgynnas barnen med NPF.  Är det mycket spring och hög ljudnivå så kommer den som har en lättstörd koncentration, tendenser till hyperaktivitet etc triggas mer än i en lugn, strukturerad, tyst miljö. Enkelt uttryckt, om de 19  som inte har NPF av 20 elever i klassen sitter stilla och tyst så blir det så oerhört mycket lättare att hjälpa den 20:e som faktiskt har rejäla problem (och kommer ha det även i asiatisk skola).
    I dagens Sverige frågar man barn hela tiden: vill du göra si och så? är det ok om du gör så?
    istf att bara säga: gör så.

    Många barn blir små eller stora diktatorer hemma och i skolan pga en alltför demokratisk uppfostran.
    Livet är mycket enklare för de asiatiska barnen. De mår mycket bättre och behöver inte springa från BUP till logoped.
  • caliningrad
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-31 15:05:30 följande:
    Jag förstår hur du menar,TS, men jag undrar om inte de barn som verkligen mår dåligt, har svårt med koncentration, socialt samspel etc faller igenom i det asiatiska systemet?

    Sedan undrar jag hur asiaterna blir som vuxna om de inte lärt i att deras egen vilja och känslor och är viktiga...? 
    Asiatiska barn lär sig att deras egen vilja är viktig, precis lika viktig som de andras och därför ska de ta hänsyn till att hela gruppen kan fungera.

    Mitt barn hade problem med socialt samspel när hon kom som 3-åring. De andra barnen var extremt snälla mot henne och ville inkludera henne i alla aktiviteter, och hjälpa henne så mycket som möjligt.
    Mobbning finns inte överhuvudtaget.

    Nu är det tvärtom. Mitt barn hjälper dom nya eller dom som inte kan språket eller inte förstår instruktionerna.

    Men allt det där har väl ingenting med diagnoser väl. Alla barn har väl olika personligheter. Det är bara personligheter som är "borderline" som ställer till problem. 
  • caliningrad
    mamma till tre busungar skrev 2011-10-31 15:09:22 följande:
    Häpp, häpp, häpp.....vad är det här för en missuppfattning? Det finns visst autistiska barn som kan följa en skolgång om de får adekvat stöd!

    Vi står just nu i att förbereda skolstart för vår son. Han är 5,5 år och har autismpektrumströning/atypisk autism, svår epilepsi och drag av ADHD.

    De alternativ vi överväger är:
    -Vanlig klass med elevassistent/resurs
    -Mindre undervisningsgrupp
    -Specialskola för barn inom autismspektrum
    -Ett extra år i förskolan och att han då går sexårs i förskolan och går direkt upp i ettan.
    men men men
    *epilepsi har aldrig nånsin hindrat någon att ha ett fullkomligt normalt liv väl?
    * drag av ADHD låte väldigt vagt i mina ögon. Menar du att han har koncentrationssvårigheter eller hyperaktivitet tror jag absolut det går att lösa i en adekvat struktur med disciplin (ok, det ordet är förbjudet i Sverige. Då kan vi säga ordning och reda istället, eller studiero).
    * autismspektrum har också symptomer som skiljer sig radikalt från ren autism. Många barn med Asperger lyckas till och med bättre i vissa ämnen.

    Jag tror  att alla dom som kan följa instruktioner, som accepterar tanken att en lärare är till att undervisa kan följa en skolgång. Absolut.

    När det gäller autism menar man att barnet inte kommunicerar med andra alls utan är in i sin värld, som är ofta full av ångest. Det är inkompatibelt med en normal skolgång. Vilket inte betyder att man inte ska göra allt man kan för att autistiska barn ska bli självständiga vuxna så mycket det går. Det finns många program såsom ABA som fungerar bra men inte så bra att autistiska barn kommer att kunna lära sig kunskaper på ett akademiskt sätt.
  • caliningrad
    Makka Pakka skrev 2011-10-31 15:28:20 följande:
    Jag är född i ett (europeiskt) land där skolan är mkt strängare än i Sverige.

    Läraren var i princip diktatorn och eleverna fick inte tänka själva i princip. Det var ingen som pratade under lektionerna, ingen so vågade säga ifrån/emot.. osv osv..

    De barn som hade "störning" (ingen hade några diagnoser men jag är helt säker på att de flesta hade nån typ av ADHD/högfung autism m.m) hade det skit tufft! Lösningen i mitt land var att om du inte klarade ettan så fick du gå om och om och om igen den! Ingen försökte ens hjälpa dom.. Dessa lyckades inte särskilt bra i livet senare..

    Och hur vet du att barn i de asiatiska länderna mår så mkt bättre? Hur blir de som vuxna? T.ex. Kina är ju väl en typisk land där folk från unga ålder lärs att inte tänka själva! Ingen egen vilja!

    Tänker också på filmklippet där en 2-åeig flicka kördes över av en bil och ingen stannade till för att titta till henne för att man vågade inte (?)..           
    Vilka fördomar.
    Det är värt att notera att de flesta som kommer in på topp universitet i USA eller England är från Asien. De ligger så långt före alla andra numera.
    Jag jobbar med vuxna asiater. de kan visst tänka själva. De flesta har studerat på de bästa amerikanska universiteten. Det är extremt trevligt att arbeta med dom. De är artiga, lyssnar, förstår direkt vad man menar, är disciplinerade, kommer i tid på mötena, klagar inte på att möten är tråkiga, respekterar deadlines osv.
    De har fått en guldvärd uppfostran som gör att de blev sunda människor.
    Dessutom nu när landet där jag bor i drabbas av en enorm katastrof ser jag också hur enormt omtänksamma de är . Trots katastrofen kommer de till jobbet varje dag, även om några av dom har förlorat allt.
    De klagar inte utan tar det som det kommer. LIte hårdare barndom är en bra förberedelse inför livets tuffa svängningar.
  • caliningrad
    mirre67 skrev 2011-10-31 15:32:18 följande:
    Aha, så min son med adhd har alltså en påhittad diagnos, den finns inte på riktigt??
    mycket möjligt. 
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-31 15:36:08 följande:
    Det finns en professor i USA som är autistisk, de två autistiska barn (ja, de är autistiska kan visst kommunicera, men kanske inte på det "vanliga" sättet) jag känner har inte varit några problem med att kommunicera.
    Den bilden du har av autistiska barn är grovt förenklad, alla autister är inte som i Rainman eller sitter och gungar ångestladdat fram och tillbaka.
    Autism är mycket vidare än så.
    mycket möjligt att det är så i Sverige som verkar överdiagnostisera allt möjligt.

    Trist isåfall.
    Men det samma gäller med allergier. Så extremt många barn i Sverige är allergiska för nånting!

    Men gud, stackars svenska barn faktiskt som är antingen ADHD; eller autistiska, eller allergiska, eller har dyslexi....

    Jag blir förskräckt när jag ser alla inlägg som börjar med: min son har diagnos ADHD/autism osv....

    Och ni tror fortfarande att Sverige är det bästa landet för barnen? varför mår så många barn dåligt då?
     
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-31 15:42:27 följande:
    Men träffar du dom som inte kommit igenom skolan, träffar du dom som är deprimerade, träffar du andra än välutbildade asiater som studerat på universiteten i USA.

    Hade jag dömt hela Sveriges befolkning efter de jag träffade under min högskoletid, så hade min bild av Sverige sett annorlunda ut.

    Vet du, du beskrev just nu min arbetsplats, förutom det att vi skrattar och skämtar med varandra och att de inte läst på universiteten i USA (men väl i Lund, Uppsala, Göteborg och Stockholm)
    det är klart jag gör! jag träffar dom som städar i mitt hus, som jobbar som nanny....
    Det jag har märkt är att alla jag känner har gått igenom fruktansvärda tragedier, utan undantag, också mina kollegor på jobbet, och är ändå lyckliga och SKRATTAR också (har jag sagt att de inte skrattade ?!?). Och jag tror att det beror på att de inte har uppfostrats som små drottningar som fick välja allting hela tiden utan att de har lärt sig uppskatta små saker som gör att livet är dyrbart.
     
  • caliningrad
    sextiotalist skrev 2011-10-31 15:49:09 följande:
    Men möter du dom som inte klarar av att arbeta? De som inte är ute på arbetsmarknaden?
    det finns säkert ytterst få.
    Ett exempel som jag tänkte på i veckan:
    som sagt har alla fortsatt komma till jobbet som vanligt, även dom som har förlorat sitt hus och ALLT.
    Samtidigt har alla FN anställda som är extremt privilegierade rymt ifrån staden trots att situationen egentligen inte krävde det alls, iallafall för oss som har ett bra boende.

    Nej, jag har aldrig träffat någon som inte klarar att jobba faktiskt. 
  • caliningrad
    Lilla My21 skrev 2011-10-31 15:52:42 följande:
    Kan inte göra annat än att hålla med.

    Överlag verkar det KRYLLA av trådar numera där man vill beskylla både barn med npf samt deras föräldrar för allt möjligt, undrar varför?
    därför att det enormt ökande antalet av barn som har ADHD är ett tecken att nånting inte fungerar som det ska. Varför kan man inte ifrågasätta det?

    Man ser direkt att de berörda föräldrarna är stängda för all diskussion och inte kan ifrågasätta sig alls. 
  • caliningrad
    jordgubbe0812 skrev 2011-10-31 23:20:19 följande:

    Kan du förklara hur allergier skulle vara en påhittad diagnos. Man testar ju det genom ett blodprov som visar antikroppar.


    jag tror inte att allergier är en påhittad diagnos alls. Bara konstaterar att otroligt många barn i Sverige har allergier. Betydligt fler är i andra länder och än tidigare i Sverige.

    Svenska barn mår riktigt dåligt. Har inte de ADHD så hade de en allergi eller så är de autistiska...
     
    Och detta trots att mammorna socialtvingas att amma i 1 år eller att gå ner i tid från jobbet i flera år...
Svar på tråden Hur ofta förekommer barn med diagnos i era barns klasser?