Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Vi blev avhysta från lekparken... :(

sirisdotter skrev 2011-10-20 09:26:50 följande:
    Nu är det flera än du som skrivit i tråden.    Uppenbarligen var det inte du som tog Sthlms innerstad som exempel,  det var den kommentaren jag undrade över.
    Nej men jag fick känslan av att de flesta inte känner till alla dessa mini-lekparker som finns vid nästan varje bostadsområde i stockholms förorter.
    I stockholms innerstad finns de inte i samma utsträckning, det säger ju sig självt. 
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-20 08:32:59 följande:
    Gå ihop med andra  och utöva påtryckningar på din kommun;   genom ett politiskt parti,  genom insändare i lokalpressen.   De styrande i kommuner lyssnar ofta på opinionen.   Där jag  bor nu planerade kommunen att lägga ner ett antal lekplatser för att spara in de utgifter underhållet kostade.    De boende i berörda bostadsområden engagerade sig och mer än en lekplats räddades kvar på så sätt.
    Ok, själv saknar jag inga lekplatser men jag vet att det finns områden med risiga lekplatser, som i TS fall. en det är så man får gå till väga.
  • vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-20 15:53:02 följande:
    Just det: "man".

Så svårt är det inte att veta vilka hus som är vad på ens egen gata och i den närmaste omgivningen. Och alldeles särskilt om man brukar ta sig in på en särskild gård för att utnyttja deras saker. 

Med normalbegåvning då.

Och med den normalbegåvningen följer dessutom folkvett nog att försöka ta reda på i förhand om något är privat eller inte.
    Ok jag har förklarat detta för dig tillräckligt utan framgång, så du får helt enkelt tro att folk är underbegåvade.
  • vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-20 16:04:31 följande:
    Det är iofs knappast tal om 500 fastigheter som man har koll på utan sin närmaste omgivning. Kvarteren där man bor. Något som inte kräver mer än lite förstrött allmän-intresse för att ha koll på.

Kombinera denna tämligen normala begåvning med lite folkvett så försöker du dessutom ta reda på om gården du håller på att ta dig in på är privat eller inte.
    Får jag fråga vadan denna generalisering och missbruket av ordet "man"?
    Vad får dig att tro att man enbart vänder sig till sin närmsta omgivning när man är ute med barnen samt hur många fastigheter det finns där vi bor? 
  • vadskajaghetadå
    liv10 skrev 2011-10-20 23:13:22 följande:
    nej det gör man absolut inte. du måste faktiskt få se markplan för att veta. mellan husen kan ligga allmänna områden.

våra närmsta grannar är 10st stoooooora hus med massor av brf-lägenheter i varje. Mellan varje huslänga finns en lekpark. nu faller det sig faktiskt så att de är kommunala, för enliga markplan är det allmänyta- inte privatägd yta.

så så självklart är det inte.  
    så är det här med, fast massa små trevåningshus.

• vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-21 07:33:23 följande:
    Jaså? Själv brukar jag notera husen när jag går förbi dem.

Vill du definiera "närområde" som 500 fastigheter så kan du väl göra det. Hederligt sunt förnuft säger i och för sig att det knappast var ett område av den storleken som avsågs, men för allt i världen ... Och skulle ens "närområde" inkludera 500 fastigher så de få av dessa man VILL ta sig in på kollar man väl ändå upp just för den sakens skull?

Ni har tydligt förklarat nu att ni är några stycken som tycker det är svårt att lära sig vad som är bef:er och vad som är hyresrätter i er omgivning. Ok, gott så, och jag tror vi kan släppa det spåret. Men då kommer vi likväl tillbaka till den andra delen av påståendet: innan man klampar in på någons gård så försöker man åtminstone ta reda på vad som är ok och inte?

Det kallas fåniga och ogiltiga argument när det påpekas att det både kostar pengar och finns jurudiska skäl till att hålla utomstående borta från en brf, men det är inte fånigt och ogiltig argumantation att säga att "det är ju svårt att informera sig om vad som är vad innan man kliver in på en gård"?

Fast jag tror nog att vi redan har konstaterat den verkliga orsaken till den här upprördheten. Som det stod tidigare: "Äh, vem bryr sig?"
    Du ser ju bilderna jag lagt upp tidigare, som finns överallt i sthlm. Låt säga att jag hälsar på min kompis som inte kommit hem än och jag väntar med mina barn. Då måste jag alltså gå till närmsta port (som troligtvis är låst som de flesta är i dag) och kika om det står att det är en BFR  på anslagstavlan? och ser jag ingen ska jag bara gå därifrån?
    Enligt dig.
  • vadskajaghetadå
    sirisdotter skrev 2011-10-21 10:05:51 följande:
    Om bostadsrättsföreningens lägenheter ligger i tre huskroppar,  formande ett U  med lekplats  (gräsmatta,  grillplats och trädgårdsmöbler,  flaggstång)  inne i detta U  (och öppet t ex  mot en villa och en parkering  på fjärde sidan)   kallas det bostadsrättsföreningens innergård hos oss.   

Anser ni att det krävs en port eller grind för att det ska framgå att detta är en innergård?
    Innergård eller ej, det skulle mycket väl även kunna vara en allmän plats ditt exempel. För just så ser många ställen ut här. 
    Om det bara är ett hus och en lekplats som på bilden skulle det lika väl kunna vara en privat gård.

• vadskajaghetadå

Det är inte husens form och innergård som avgör om det r privat eller ej, det är däremot lättare att urskilja dessa två eftersom det oftast är mer välskött i en brf. Så har jag förstått vad som är vad, men det är ju ingen regel.

• vadskajaghetadå

Det är stora skillnader här där jag bor t.ex. Jag har aldrig behövt ta reda på vilket som är vilket för det är så uppenbart.
    Längan bredvid är verkligen välskött i rabatterna, de boende fixar och gör fint och det är en annan gemenskap känns det som.
    Det var bara ett år sen vi köpte fastigheten och vi har haft flera städdagar med grillning,osv och vi planerar att rusta upp parken, och det vore jättekul om barn kom hit och samlades.

Inga stökiga ungdomsgäng precis, men vilka ungdomar vill hänga i en lekpark var och varannan dag? 

Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(