Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Argo skrev 2011-10-17 09:02:07 följande:
    Fast det är nog i första hand en unge som skadar sig på en trasig/osäker gunga/klätterställning/what ever som är värst för den styrelse som blir ansvarig när TS och hennes gelikar tar sig in på privat mark.
    Då är det väl jättebra om ett barn utanför skadas innan föreningens finare barn gör sig illa? Tror knappast att nån stämmer styrelsen heller så det behöver dessa nog inte oroa sig för.

• vadskajaghetadå
    LaFontaine skrev 2011-10-17 09:52:56 följande:
    Jag jobbade under flera år med försäkringar för brf:er och ja, det händer tämligen ofta att föreningen råkar ut för olycksfall på sina lekplatser som sedemera blir till ansvarsskador för föreningen. Och ja, det handlar om rätt stora kostnader även om föreningen är välförsäkrad.
    Vilken typ av olycksfall gäller det då? om det t.ex. handlar om trasiga gungor är det väl inte mer än rätt att de får  åtgärda detta problem om de inte ser till att lagas om ett barn har gjort sig illa?
    Det kan ju även gälla de boendes barn? 

Inte kan jag tänka mig att det är lätt att få ut pengar för att ens barn skadat sig i en lekpark i alla fall. Eller? 
  • vadskajaghetadå
    Sum quod sum skrev 2011-10-17 10:30:58 följande:
    Har aldrig tänkt på att de som leker här tillhör  eller inte. Så länge de inte vandaliserar så ser jag inte problemet. Vet dock folk som stör sig på ungdomar som sitter hos oss där det är tak över bänkarna. Men de sitter på sommarkvällar när pensionärerna inte är ute och de är trevliga och skötsamma; skräpar inte ner. Så  jag ser inget fel i det bara för att de kommer från hyreshusen.
    inte jag heller.

Det finns en lekpark bredvid oss med en stor barack som brukar vara låst.
    Den lekparken ekar av tomhet! Det är aldrig några barn där och jag kanske har svar på den frågan nu?
    Dock är jag osäker på om det är en förening där. Har svårt att tro det. 
  • vadskajaghetadå
    LaFontaine skrev 2011-10-17 10:48:26 följande:
    Självrisken i en föreningsförsäkring och ofta rätt hög. Många föreningar är också ganska små med små marginaler. Därför blir kostnaderna höga för många föreningar.
    Hm ok. Jag har inte riktig koll på detta känner jag.
    Barn slår ju sig mest hela tiden i en lekpark, och är det nåt som man kan skada sig på är det ju bra om det åtgärdas?
    Kan tänka mig saker som att en spik sticker upp och barnet får en rispa i benet?
    Ska den föräldern ha skadestånd eller vad händer? 
  • vadskajaghetadå

Ja men ärligt talat är det inte mer än rätt känner jag att de får betala om man har en lekpark med så dåliga gungor att de ramlar ner och barnet slår sig, det gäller ju som sagt inte bara det utomstående barnet utan även barn inom föreningen. 

Visst är det olyckligt att det kostar pengar och att föräldern ska hålla på att anmäla, men jag tycker inte det håller som argument i den här frågan. 

• vadskajaghetadå

Jag tycker ni skämmer ut er totalt, lakritsbåt, pussenussan m fl. Pinsamt var ordet.

• vadskajaghetadå
    Krussidullan skrev 2011-10-18 00:32:03 följande:
    Behövs det verkligen skyltar för det som är rätt självklart?
    Skulle bli en hel del skyltar i världen om så var fallet  
    Exakt VAD är självklart?
    För mig är det då inte självklart att alla lekparker utom de större är "privata" 
  • vadskajaghetadå
    Pussesnuttan skrev 2011-10-17 22:03:53 följande:
    Vadskajaghetadå,

Var ligger det pinsamma i att faktiskt ha koll på hur en privat lekpark funkar?

Vem tror du blir ansvarig för olyckor som händer i lekparken?

Pinsam, ja det är du.
    Jag tror inte alls att det är där skon klämmer. Även om det förekommer anmälningar om olyckor så tror jag inte det är vidare vanligt, och OM det ÄR så att barn kan göra sig illa på dessa lekplatser så det de rustas upp, vad är problemet?

Det sjukaste i denna tråd är nog att de som gapar högst troligtvis inte ens har barn, och/eller försvarar gamla kärringar som inte sätter sin fot där ens och säkert skulle önska att den stod tom om dagarna.
    Ni vill inte ha barnen där, ni unnar inte andra människor en stunds lek. "NI" framstår som bittra och missunnsamma människor. Det är skrattretande.
  • vadskajaghetadå
    Krussidullan skrev 2011-10-18 00:48:35 följande:
    ...att det som inte är kommunalt troligtvis är något annat, typ privat?

Känns rätt självklart tycker jag.

Som ett normalt "är det inte mitt så är det någon annans"-tänk
    Och hur VET man det då? det som är så självklart?
  • vadskajaghetadå
    Krussidullan skrev 2011-10-18 01:05:46 följande:
    Om lekplatsen ligger mitt i ett BRF-område är det en hint exempelvis.
    Och om det är mycket ombildningar som det är överallt? (här bland annat) alla har inte sån koll?
    Nä du, det är inte så självklart som du tror.
    Och vissa som jämför detta med en villatomt, det är ju löjligt. 
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(