Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Vi blev avhysta från lekparken... :(

Och jag köper inte argumentet om ekonomi och rädslan för att det ska bli kostsamt. Om det är en lekplats som barn kan skada sig på ska det åtgärdas och ingen ska leka där. I mina ögon är det ren och skär missunnsamhet. Mitt och ditt. Pinsamt.

• vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-19 10:17:59 följande:
    Nä, eftersom det inte är din ekonomi det handlar om så behöver du givetvis inte köpa argumentet, men faktum kvarstår - det kan bli rätt stora kostnader som drabbar en brf årligen pga utomstående som ut- och missnyttjar brf:ens mark och föremål.

Varför just den aktuella brf:en väljer att inte vilja låta utomstående använda deras grejer kan vi inte veta.
    Vi har en lekplats och jag bor i en BRF så jag kan sätta mig in i situationen.

Jag tror att det är väldigt ovanligt, och om man är orolig för det bor man kanske på fel plats? 
    Idioter finns det ju överallt och det är man aldrig skyddad ifrån. 

På förskolan utanför oss har det hänt en del grejer. EN gång såg jag ett gäng ungdomar hålla på med nåt inne på gården, sen såg jag att de gick till buskarna. Jag gick ut och kollade i buskarna. Idiotjävlarna hade ryckt upp barnens odlade potatis. Hur fan kan man göra nåt sånt? Sen har dom målat på deras bänkar etc. Om jag hade sett det direkt så hade jag ringt polisen, eller jag hade ju inte behövt ringa då grannen är snut sen hade jag rusat ut med min hund.

Sabotage är ju inte okej någonstans, sen vem som äger marken är för mig oväsentligt.  
  • vadskajaghetadå
    Fru U skrev 2011-10-19 11:05:57 följande:
    Men det är ju bra att du vet hur andra bostadsrättsföreningar lagt upp sina lekplatser. Att du vet hur mycket de kostat att sätta dit och underhålla.

Ekonomi är inte ett löjligt argument även om du tycker det för de som bor i brf betalar för både sitt eget och kommunens.
    VAD är det som kan gå sönder om lekplatsen följer alla säkerhetsnormer???vad är det som kan bli kostsamt? Vad är det brf underhåller?
    Det kostsamma var väl att få den på plats, det är det enda.

Det vi gjorde senaste var att ta bort ogräs från gruset, under tiden lekte massa ungar i den från hyresrätterna på gården bredvid. 

"Ni" tjatar om detta men ingen kan komma med exempel? 
  • vadskajaghetadå

Jag gick till en lekpark som tillhörde en BRF, nu kom jag på att jag faktiskt gjort det.
    Jag hade hunden med också och jag kan tänka mig efter ha läst denna tråd att folk störde sig på detta.
    Hunden grävde nämligen i gruset, han stod kopplad vid sidan om men jag kom på det.

Några av barnen hade även kastat skräp.

Vad gjorde vi när vi skulle gå? Jag la tillbaka gruset som det såg ut innan hunden började krafsa (jag såg naturligtvis till att få honom att sluta när jag såg vad han gjorde)

jag sa åt barnen att kasta sina tetror (festisar) i papperskorgen.

Svårare än så är det inte och då var ni nog ett exempel på hur man inte beter sig. 

• vadskajaghetadå
    Fru U skrev 2011-10-19 11:21:30 följande:
    Jag kan ge dig exempel från olika ställen (ingen nämnd ingen glömd)

Gungorna, oavsett hur eu-anpassade de är, går ofta sönder (populär leksak) - de är inte billiga. Jag pratar då om både gungan och ställningarna.

Eftersom man bara får ha en yttepyttekant till sandlådan så blir det sand långt utanför sandlådan (som då blir mindre och mindre full och den måste ha en viss nivå) alltså går det en vaktmästare och sopar upp all den sanden ett antal ggr/vecka.

Sanden ska bytas ut var eller vartannat år (kommer inte ihåg exakt). Sanden måste vara enligt en viss norm

osv
    Oj, jag har faktiskt aldrig varit med om att gungorna gått sönder och vi har också väldigt populära gungställningar här. Kanske bör man se över kvalitén?

Men du anser att det blir dubbelt jobb med ännu fler, utomstående barn?

Vi kanske har en annan slappare syn i vår förening, men när killen som rensat ogräs var klar med ena delen hade han lagt mycket sand och grus på gräsmattan. (det blev så tungt att bära till containern) Den sopade vi bara undan och in i buskarna Ha ha!!!

Det såg inte konstigt ut alls.

Om det är argument för att utomstående barn inte ska få vara där och leka tycker jag fortfarande att det är sniket och fel.
    Men vi är väl generösare helt enkelt. 
  • vadskajaghetadå
    TheCoopers skrev 2011-10-19 11:30:11 följande:
    Ja men hur ska jag vet det om jag knallar in på en lekpark i Stockholm som inte är inhängnad ? Inte för att jag någonsin upplevt det som ett problem här .
    Inte jag heller. De flesta i tråden verkar inte bo i Stockholm, eller har haft de problemen här.

Hur ser det för övrigt ut i Göteborg? Många verkar ju komma därifrån, har hyresrätterna egna gårdar och lekparker? som det ser ut "här" i Stockholm. 
  • vadskajaghetadå

Det finns vissa områden s.k flerfamiljshus. De har staket runt hela området, en liten lekpark osv. Där känns det helt naturligt att hålla sig borta, det är privat.

Om en kärring hade kört i väg oss hade jag sagt åt henne att sätta upp en skylt.
    Och NEJ det är inte samma sak som att man ska behöva sätta upp skyltar och förbud, och som nån som gav det löjliga exemplet med sin egen soffa eller barnens jacka. 
    För det är ingen självklarhet att alla vet vad som är privat och inte. 

• vadskajaghetadå

Nästan samma som med stigen till barnens dagis.

Det går en väg i mellan två villor som leder till en skogsdunge och en stor bred stig som slutligen leder fram till grinden på förskolans baksida.

Jag gick där en gång för det ser verkligen ut som "allmän mark"  då var den en som vrålade på mig.
    En kompis sa att hon varit med om samma sak där.
    Att man inte gör sig besväret och sätter upp en skylt?

Jag fattar inte det, samma gäller händelsen i TS.
    Då slipper man ju obehöriga, förhoppningsvis. Jag skulle inte sätta min fot där t.ex.

Och det handlade inte om att man måste vara övertydlig för att folk ska fatta, många saker är otydliga och upfattas som allmän plats. 

• vadskajaghetadå

Inte jag heller..

Men för ett tag sen brukade en tjej rasta sin katt utanför våra balkonger på gräsmattan. Vår hund sprag mot katten men stannade när vi ropade. Han slet sig ur kopplet.
    Tjejen polisanmälde oss, men de la ner direkt sa dem.

Hade jag kunnat säga rent krasst, precis som tanten i TS att hon inte hade här att göra om hon inte bodde här?

Vi äger marken, tror jag. Det är vi som sköter om den i a f, klipper gräset etc 

Jag skulle dock inte sjunka så lågt. 

• vadskajaghetadå
    Argo skrev 2011-10-19 12:44:04 följande:
    Bor man i området så har givetvis en normalbegåvad människa efter ett litet tag koll på vilka hus som är brf och vilka som är hyresrätt.

Bor man inte i området kan det kanske tillhöra god ton och vanligt folkvett att försöka ta reda på sådant innan man knallar in på en gård?
    Och det kan du konstatera bara sådär?
    Även fast det är så att det är enormt mycket utförsäljningar av allmännyttan? Att vissa går igenom och vissa inte, det ska normalbegåvade ha koll på?

det är liksom ingen liten by ute i skogen det gäller, i a f inte här, utan väldigt väldigt många hushåll. Fler flera tusen. Och vissa delar är sålda, vissa inte. Av samma gårdar. 

Argo - fruktansvärt dåligt argument, trots att det tjatats om detta hela tiden. 
    Jag tycker inte det är mer än rätt att BRF får stå för dessa kostnader om den inte är 100% säker. Sen tycker jag personligen att det är löjligt av folk att stämma, anmäla eller vad de nu gör. Tror dock inte det är så vanligt som det låter på folk här.
    Enda skillnaden är att du med säkerhet vet att det inte kommer kosta mer än sveda och värk för "ert" eget barn?
    Klingar riktigt illa....
    Argo skrev 2011-10-19 12:38:08 följande:
    Jag har undvikit att skriva till dig tidigare för att vara snäll men eftersom du svarar mig:

Du har inte tänkt så långt som att olyckor ibland händer för att någonting har hänt som man inte upptäckt än? Det brukar liksom ofta vara grejen med olyckor: någonting har fallerat utan att man märkt det. Så nä, regelbundna kontroller är ingen säkerhet mot olyckor. Så oavsett om brf har följt regelverket kring besiktningarna kan det mycket väl ändå "bli problem för brf" om det händer en olycka.

Det ansvar som styrelsen för en brf måste ta, även för obehöriga som utnyttjar deras grejer, är i allra högsta grad en anledning att begränsa den almänna tillgången till exempelvis en lekplats. 
Svar på tråden Vi blev avhysta från lekparken... :(