• Lu89Th

PCO??? kan man få barn utan hjälp???

Suck.. var på gyn i slutet på augusti... Pga konstig mens, och anade att de var nå när jag och min sambo haft oskyddat sex i ett år och ingenting hänt.. Väl på gyn fick jag konstaterat att det är PCO, men fick ingen vidare information??? Hon sa att jag kunde googla..... det har jag gjort, men hade varit lättare om någon kunde berätta om det? Är det helt omöjligt att få barn på egen hand utan hjälp från exempelvis tabletter???

Allt känns bara helt på botten..

• Svar på tråden PCO??? kan man få barn utan hjälp???
  • mammaSöt

Det är absolut inte kört! En del lyckas utan tabletter, har du någon egen ägglossning så har du ju chans!

För att bättra dina chanser så brukar man rekomendera viktnedgång och gi kost.

• mammaSöt

Dessutom har du stora chanser, större än för de flesta andra, att lyckas med ivf om det skulle behövas, samt att kunna skaffa barn senare i livet än andra då du har fler ägg.

• Lu89Th

Hur vet man om man har ägglossning ? Förr testade jag med ägglossningstest 2 månader, fick positivt utslag då, men enligt gyn så behäver inte de betyda att man har ägglossning.. Brukar ha mens varje månad, men kanske med typ 38 dagars mellanrum... Men den här månaden har det tjorvat, inte haft mens sen 21 augusti.. Typiskt om mensen ska försvinna helt och hållet..

• mammaSöt

Sen är hormonbehandlingar inte så farliga... Jag har ätit 3 omgångar, först tabletter för att få en blödning, sedan tabletter för att få mogna ägg, sen en spruta för att få äggen att släppa. Man går till gyn som gör ultraljud av äggen och ser exakt hur det fungerar och hur man svarar på behandlingen.

Av mina 3 försök har jag blivit gravid alla 3 gånger. 1 missfall och två fina döttrar!

Biefekterna av pergotime är inte så farliga. Illamående och humörsvägningar typ.

Hoppas de ordnar sig för dig!

• Lu89Th

Gyn nämde aldrig nå om tabletter eller nå... så var ska man vända sig för hjälp? Nu är jag ändå så pass ung så det är inte att jag kommer ringa på måndag och be om hjälp, men om det inte har tagit sig inom flera flera månader så..

• mammaSöt

Man kan se det på sekretet, om det är som gele, lr äggvita brukar man säga... Fast jag har ingen egen ägglossning och märker inte av de när de e framkallat mer än genom att jag blivit gravid :) Man får lämna blodprov under behandling och där ser gyn om man haft ägglossning eller ej..

• Lu89Th

Okej.. Har du också PCO? Som jag fattat det rätt så får killen lämna spermaprov så dom ser att allt är som det ska där? Läste även på internet att om man äter ppiller någon månad så kan det hjälpa till.. ?

Grattis till döttrarna!

• piapiapia

Det kan ju hända att du inte har "ordentlig" ägglossning själv. 

Jag vände mig till en klinik med specialitet IVF.  

• mammaSöt

Om inte din gyn ger sådana behandlingar kan han/hon säkert hänvisa dig rätt. Finns både privata kliniker och allmäna vårdplatser som hjälper till med utredningar och behandlingar.

Tror vanligast är pergotime behandling. Men man ska alltid börja med viktnedgång (tydligen även vid normalt bmi)

Svar på tråden PCO??? kan man få barn utan hjälp???