PCO??? kan man få barn utan hjälp???
Det är absolut inte kört! En del lyckas utan tabletter, har du någon egen ägglossning så har du ju chans!
För att bättra dina chanser så brukar man rekomendera viktnedgång och gi kost.
Det är absolut inte kört! En del lyckas utan tabletter, har du någon egen ägglossning så har du ju chans!
För att bättra dina chanser så brukar man rekomendera viktnedgång och gi kost.
Dessutom har du stora chanser, större än för de flesta andra, att lyckas med ivf om det skulle behövas, samt att kunna skaffa barn senare i livet än andra då du har fler ägg.
Sen är hormonbehandlingar inte så farliga... Jag har ätit 3 omgångar, först tabletter för att få en blödning, sedan tabletter för att få mogna ägg, sen en spruta för att få äggen att släppa. Man går till gyn som gör ultraljud av äggen och ser exakt hur det fungerar och hur man svarar på behandlingen.
Av mina 3 försök har jag blivit gravid alla 3 gånger. 1 missfall och två fina döttrar!
Biefekterna av pergotime är inte så farliga. Illamående och humörsvägningar typ.
Hoppas de ordnar sig för dig!
Man kan se det på sekretet, om det är som gele, lr äggvita brukar man säga... Fast jag har ingen egen ägglossning och märker inte av de när de e framkallat mer än genom att jag blivit gravid :) Man får lämna blodprov under behandling och där ser gyn om man haft ägglossning eller ej..
Om inte din gyn ger sådana behandlingar kan han/hon säkert hänvisa dig rätt. Finns både privata kliniker och allmäna vårdplatser som hjälper till med utredningar och behandlingar.
Tror vanligast är pergotime behandling. Men man ska alltid börja med viktnedgång (tydligen även vid normalt bmi)
Ja jar har oxå pco-s, ja de sägs att p piller kan hjälpa kroppen att komma på rätt köl igen om blödningarna försvinner tex. men det vet jag inget om mer än ryktesvägen :)