vallakra skrev 2011-11-13 10:15:25 följande:
Jag klarade det på ren envishet. I långa perioder var tanken på våra gemensamma barn det enda som fick mig att stanna. Jag kunde inte stå ut med tanken att de skulle behöva betala för att deras pappa var helt fixerad vid sitt äldsta barn. Visserligen betalade de ju redan men du förstår hur jag menar.
Bitter? Självklart! Och jag måste erkänna att en hel del finns kvar fortfarande. Vissa svek (tex i samband med vår äldstas födelse) minskar aldrig i mina ögon. Vissa saker går inte att förlåta men man kan lära sig att leva med dem.
Nu har jag och min man en väldigt bra relation och jag skulle aldrig vilja vara utan honom. Men om jag från början kunnat se eller förstå hur livet med en man med barn skulle bli hade jag aldrig gjort det. Jag är glad att jag höll ut, men om någon frågar om det var värt det så blir trots allt mitt svar: jag fick mina underbara barn men förutom det var det absolut inte värt det. Sveken, sorgen, ilskan har helt enkelt för stora och för många.
Jag måste citera dig igen.

Det är ju helt sjukt vad man kan se likheter i andras situation. Vår gemensamma dotters födelse blev också helt fel..! Hade min mamma inte bott med en man jag inte gillar hade jag åkt till min hemstad och fött barnet - så hade inte min stackars stackars bonus riskerat att känna sig undanskuffad när syskonet kom! Då hade min sambo kunnat ägna ALL sin tid åt henne utan en sambo och en nyfödd som förstörde. Bitter? You bet.
Jag måste dock tillägga den främsta anledningen för mig att jag inte skulle gett mig in i ett förhållande med en man med barn sedan tidigare (vilket jag trots allt inte ångrar, tror jag, för jag älskar min sambo och min dotter): Man lär känna sidor hos sig själv som man inte är stolt över. Det är så OTROLIGT lätt att sitta och ha åsikter om hur hemska vi bonusmammor är som inte kan ta dessa bonusbarn till våra hjärtan till fullo och älska dem som våra egna, när man inte varit i samma situation själv. Det är som om jag skulle ha åsikter om hur folk har det i krigsdrabbade länder när jag aldrig upplevt det själv - det är förmätet och visar bara på personens okunskap. Men så många känslor som bubblar under ytan och som man inte får uttrycka, det gör en så trött... Exempel 1: Bonus kommer hem sjuk. Jag vill INTE ta hand om henne, blir snarast irriterad när hon gnäller, och går istället och oroar mig för att dottern ska bli sjuk och önskar att bonusen kunde vara hos sin mamma (men försöker naturligtvis dölja detta genom att överkompensera bonusen). Exempel 2: Bonusen är inne i en gosig period och vill sitta i soffan och mysa kvällarna igenom samtidigt som man klappar på henne. Jag gör detta, och övertygande så att bonus blir glad, men det känns INTE tilltalande och helst vill jag att hon är på sitt rum. Jag är ingen fysisk person, skulle inte sitta så med syrran eller mamma heller, bara med sambon och dottern. Exempel 3: Sambon är fullt beredd på att bonus eventuellt skulle kunna vilja bo hos oss på heltid, han skulle tycka att det vore toppen. Jag låtsas tycka att det är en bra idé men magen knyter sig i hemlighet och jag tänker på hur jobbigt det skulle vara. Jag skulle kanske inte flyttat ihop med honom om han haft henne på heltid. Seriöst. Gnäll och klagolåt, nedstökat hus och skjutsningar hit och dit i tid och otid.
Dessa är bara tre exempel av många flera på sidor hos mig själv jag gärna sluppit upptäcka. Jag trodde att jag var en hyfsat bra och normal människa men - surprise - jag är inte den person jag skulle vilja vara. Jag tror inte jag skadar min bonusdotter för jag är en jäkligt bra skådis och hon är en glad och härlig tjej trots mina fula känslor.