TessaS skrev 2011-11-09 22:57:29 följande:
Jag längtar tills de flyttar hemifrån och vi kan planera ev. gemensamma semestrar direkt med barnen istället. Det funkar bättre. (de är tonåringar nu, så om jag bara står ut med splittrad semester och jul ett tag till så är det lugnt sen...)
Jag sitter med "facit i handen" och kan intyga att ALLT blir mycket lättare och trevligare när barnet"barnen flyttat hemifrån. Min och styvdotterns relation har aldrig varit bättre än nu.
Jag hade väldigt svårt att känna mig bekväm med styv-livet. Det var många saker som tillsammans gjorde det olidligt i perioder. Biomammans kontrollbehov och rena elakheter, makens undfallande attityd gentemot bion, flickans förmåga att spela på pappans dåliga samvete. Makens fåniga curlande, att han inte själv insåg att hans beteende gick ut över våra gemensamma barn bara för att det "var synd om" äldsta tjejen.
Herregud, hon var 18 månader när de separerade (inte pga mig, vi träffades ett år senare), hon har inget minne av sina föräldrar tillsammans och som hon ser det har jag alltid funnits i hennes liv.
Jobbigast var nog att hela tiden behöva kämpa för att våra gemensamma barn skulle bli lika sedda, uppskattade och viktiga som äldsta dottern. Det har varit många i vår omgivning som ansett att de i stort sett ska vara glada, nöjda och tacksamma för att deras föräldrar bor ihop och inte begära något annat i livet. Styv-dottern däremot har det alltid varit synd om och det måste hon kompenseras för på alla sätt tillgängliga.
Men som sagt, när flickan flyttade hemifrån blev allt lättare. Till att börja med behöver vi ha minimal kontakt med biomamman, hennes makt över oss är bruten. Styvdottern kan inte längre komma hit när det passar henne (för att vi har fler TV-kanaler) utan det sker på våra premisser. Numera
är hon den gäst som hon alltid känts som för mig.
Nu vill jag inte att någon ska missförstå mig, jag gillar faktiskt min styvdotter. Men vår relation har blivit mycket "renare" sedan hon blev vuxen (nåja, flyttat i alla fall). Så det finns hopp även i den jobbigaste situation

.