Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Fy skäms på er snåla svenska män

mylife skrev 2011-10-09 23:00:11 följande:
    Tycker du inte att du bör skilja på äpplen och päron istället för att leka "jantelagen" och hoppa på folk som inte har relevans till det vi diskuterar här.
    Det är ju just det jag gör, jag kritiserar flummiga inlägg som försöker hävda någon slags biologisk grund till att män (alltid) ska bjuda kvinnor, och helst försörja dem resten av livet också (vilket några i tråden förespråkar).

F ö är det en väldigt stor skillnad mellan att "hoppa på folk" och  kritisera idiotiska inlägg och åsikter. Förstår man inte det, bör man nog läsa på lite.
    Life's a bitch and then you die
  • JuliaåRonjasmammis
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-09 23:36:01 följande:
    Jag tycker det är en bra jämförelse. Om killen inte betalar så får han inte vara med dig. Om ni har sex eller går på bio spelar ingen roll. Betala om du vill umgås. Mitt sällskap kostar. Du gillar inte att jag kallar dig snål, men du dömer killar på exakt samma sätt, och då är det helt OK.
    Visar ganska tydligt vad vissa kvinnor är ute efter i ett förhållande. Inte några hetare känslor, utan kort och krasst bara en välfylld plånbok i bakfickan på en lättduperad man som kan användas till spermadonator och försörjare.

Sorgligt är bara förnamnet.
  • JuliaåRonjasmammis
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-10-09 23:44:24 följande:
    Flytta till "österlandet" då, där män är män och kvinnor är kvinnor.
    Men så får man ju inte säga, förstår du väl. Flört Då tar det hus i helsike, och det blir en satans debatt om att "ameh ja e svensk så jag ska väll få bo här om ja vill".

Alltid lika roligt när vissa lågbegåvade människor börjar jiddra om "typiskt svenskar" och liknande, för att sen få spel när andra ifrågasätter varför de öht bor i landet de avskyr så högt och därmed tvingas umgås med "ouppfostrade bönder". 
  • JuliaåRonjasmammis
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-09 23:59:28 följande:
    Men så får man ju inte säga, förstår du väl. Flört Då tar det hus i helsike, och det blir en satans debatt om att "ameh ja e svensk så jag ska väll få bo här om ja vill".

Alltid lika roligt när vissa lågbegåvade människor börjar jiddra om "typiskt svenskar" och liknande, för att sen få spel när andra ifrågasätter varför de öht bor i landet de avskyr så högt och därmed tvingas umgås med "ouppfostrade bönder". 
    Tillägg; varför kallar man, om man är svensk medborgare själv, andra människor nedsättande för "typiskt svenskar"? Antingen är man svensk eller så är man det inte, punkt slut.

Ts klagade på rasism i något inlägg de första sidorna. Jag har hittills bara sett det förekomma just från Ts och hennes gelikars sida.
  • JuliaåRonjasmammis
    RS89 skrev 2011-10-10 00:34:00 följande:
    hahaha ni kan säga vad ni vill.... men snåla män är dryga, svenska eller ej!

btw för att vara seriös det här är ingen j*vla debatt om rasism, jämlikhet eller vad det ni nu försöker få utav det. det här är en debatt om allmän kultivering...om en kille bjuder ut en såklart att det är han som ska betala och vice versa.... och jag skrev faktiskt ett exempel, om mitt ex som bjuder ut men vägrar betala. 
    sånt är bara..."äckligt" för att citera en av de mest omogna svar jag någonsin läst.
    Snåla människor, oavsett kön, brukar vara rätt dryga. VIlket märks på de tjejer här i tråden som hävdar sin rätt till betalda middagar och allmänt smått & gott just bara för att de är just tjejer.

"Allmän kultivering" var ett roligt uttryck, men jag förstår vad du menar ändå, tror jag. Och du har fel. Det är i så fall ett semantiskt problem vilket fler av oss har påpekat.

Säger man "får jag bjuda dig på middag" är det underförstått att man blir just bjuden, är frågan istället "ska vi äta middag ikväll" kan man (som normalt tänkande vuxen människa år 2011) inte förvänta sig att bli bjuden, man _kanske_ blir det men bör inte förutsätta det. Oavsett kön.

Läs f ö lite mer av tråden, så kanske det går bättre att hänga med sen. 
  • JuliaåRonjasmammis
    An0nym0us skrev 2011-10-10 01:03:23 följande:

Jag tycker han är en riktig gentleman :)

Och attraktiv är han, på alla sätt.

Jag tror många kvinnor här aldrig upplevt hur det är att bli uppvaktadad...får en känsla av passiv aggressivitet och annat småskojsigt :)

Det var lite gulligt sagt av en 22-åring.

Jag kan säga att jag fått mer än min beskärda del av uppvaktning, både av den sort jag föredrar, och av den sort som du förespråkar som den "riktiga", under mina 44 år.

Jag har dejtat allt från lastbilschaffisar till VDar av olika nationaliteter och bakgrund. Jag har dejtat adelsmän liksom jag dejtat svenssonkillar från förorten/landet. Jag har dejtat killar med mycket pengar, och jag har dejtat killar som hankat sig fram på i princip existensminimum.

De killar som varit traditionellt uppvaktande enligt den stil du, Ts och några andra verkar föredra, har rätt snabbt fått respass. Oftast har de nämligen inte haft så mycket annat att komma med, och de har nästan utan undantag haft en otrevlig syn på just könsroller och velat göra mig till någon jag inte är.

Däremot finns det ingen som helst skillnad vad gäller klass och stil, som vissa hävdar här i tråden. Jag har träffat asroliga och trevliga, rika killar som ändå inte haft den syn på könen jag ogillar, liksom jag har träffat bilmekaniker med halvtaskig ekonomi, eller för den delen urfattiga studenter utan en spänn som varit likadana.

Liksom jag har träffat på motsatsen också. Killar från alla samhällsklasser och med varierande yrken och inkomster som  febrilt försökt något slags spel med mig, och som trott att jag var en vara som måste/behövde köpas.

Idioter finns överallt dessvärre, men man lär sig med tiden att undvika dom så gott det går. Glad
  • JuliaåRonjasmammis
    Thomas 66 skrev 2011-10-10 01:44:10 följande:
    Men va fan någon av dom borde ju, ha varit skapliga iaf : )
    Ja? Klart att de var! Jag har haft många skapliga och även mer än skapliga killar i mina da'r.
    Och när tyckte uppstod (styltar lite) så inleddes en relation. Eller så blev det ett ONS. Och ibland bidde det inte ens en tumme. Tough luck. 

Fast en var faktiskt såpass mer än skaplig att han blev min man. Drömmer
    An0nym0us skrev 2011-10-10 01:52:08 följande:

Okej, så du har haft negativa erfarenheter med män som är traditionella och betalar på dejter.

Då är det väl klart att du tycker som du gör...mina erfarenheter med såna kllar är positiva, inte alls som du säger "otrevlig syn på könsroller" men, men...sen så ser jag det nte som någon "köper" mg, för mig handlar det om att jag tycker om att vara en feminin kvinna och då vill jag ha något som kompletterar det, dvs maskulin. ying o yang :)

Jo, jag har förstått att vi har helt olika sätt att se på det där. Som sagt, vad man anser vara maskulint och feminint är ju något som varierar, det är inte någon statisk sanning tillämpbar på alla.
  • JuliaåRonjasmammis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-10 11:19:41 följande:
    Jag har svårt att föreställa mig något mer avtändande än en kvinna som inte är självständig och jag vet att jag inte är ensam om det. Vem vill ha ett våp?
    Precis det sa min man när jag visade honom tråden nu. "Såna där blåsta tjejer är ju så osexiga och trista, totalt avtändande". 
  • JuliaåRonjasmammis
    Dolphin Blue skrev 2011-10-10 13:47:48 följande:
    Jag håller verkligen med om att de flesta svenska män är snåla och att detta för mig är en riktigt oattraktiv och avtändande egenskap.

Det är så jobbigt när man går ut på dejt med en svensk man, i början vet man aldrig vilken typ han visar sig vara, rätt som det e så kan man stå där i kassan och kassörskan frågar om man ska betala ihop eller enskilt, om killen säger enskilt så vrids det i magen av äckel Kräks haha.

Själva grejen är att det egentligen inte alls handlar om pengar utan om att jag anser att det är så omanligt och avtändande med en man som ej är generös. Om man ej har pengar så tar man inte ut en tjej, eller så tar man henne till ett ställe som man har råd med!
    Detta är väldigt viktig i början när man lär känna varandra. Däremot anser jag att när man senare framöver lärt känna varandra bättre så kan man börja diskutera och vara mer insatt i varandras ekonomi, och därmed ta mer hänsyn till sånt. Bor man ihop eller har varit tillsammans länge så gäller delad ekonomi...det finns inget mitt eller ditt, allt tillhör båda, oavsett vem som har mer eller mindre tillgångar. Så ser jag på saken Skrattande

En annan sak som jag lagt märke till är att svenska män även är väldigt ogenerösa mot sina gäster i hemmen, dem få svenska killar jag varit hemma hos har inte haft något att bjuda på och har inte ens frågat om jag är sugen på något. En kille hade lite chips kvar från gårdagen som han tog fram och åt upp HELT själv, en annan bjöd på kaffe men frågade inte om jag ville ha mjölk eller socker till (vilket jag ville ha).
    När någon kommer på besök hos mig så ser jag till att den personen är mätt och belåten och det finns ALLTID en massa att bjuda på..
    Som tidigare konstaterat, snåla människor oavsett kön, är rätt oattraktiva. Typexempel på en sådan är just en tjej som kräver att någon annan (en man) betalar, just bara för att hon själv har en fitta och han inte.

Inte särskilt attraktivt, nej.
    Ermenegildo skrev 2011-10-10 14:07:07 följande:
    Du har träffat fel sorts män. Nu dejtar jag inte just nu men när jag gjorde det tyckte jag det var kul. Jag har bott i länder där en dejt inte som i Sverige betraktas som förspel utan där man bjuder på middag för att man tycker det är trevligt att lära känna någon lite bättre. Alternativet skulle väl vara att man skulle vägra betala om man under middagen märkte att dejten inte alls var någon man vill ligga med, den insikten var ju förresten inte så ovanlig.

Jag förstår faktiskt inte vad det är som är så upprörande. Om man inte kan ta emot generositet utan att tro att det ligger något slags beräknande, kvinnofientlig syn bakom, tycker jag inte det är den som bjuder som har ett problem.
    Det är ju en sak att ta emot en generös gest av något slag, och något helt annat att förvänta sig eller t o m kräva det bara för att man har ett visst könsorgan, tycker du inte?

Spontan generositet är trevligt, oavsett vilket kön man har, påtvingad och krävd generositet är det däremot inte.
  • JuliaåRonjasmammis
    Ermenegildo skrev 2011-10-10 18:12:02 följande:
    Ännu mer off topic: det värsta som finns är om man tar en öl/drink med någon halvbekant som säger "Om jag tar den här rundan så tar du nästa". Vad fasen är det? Om du nu är så snål eller fattig att du måste schackra om en ölrunda kan du lika gärna låta bli. Sådana brukar jag demonstrativt bjuda på ett par rundor och man kan riktigt se hur glada de blir för att de lurat mig på ett par pilsner. Sedan dricker jag inte öl med dem fler gånger Skrattande
    Men...vad är fel med det? Så gör vi ofta när vi är ute med kompisar. Om t ex jag och en kompis beställer varsitt glas vin till att börja med, när det är slut så går den ena till baren och handlar nytt vin. Nästa gång det är slut, så går den andra. Det behöver liksom inte ens diskuteras. Å andra sidan händer det att någon av oss bjuder den/de andra på en extra runda, och det är heller inte hela världen. Det brukar jämna ut sig ändå i slutänden.
  • JuliaåRonjasmammis
    TheCoopers skrev 2011-10-10 18:31:17 följande:
    För mig är det själva grejen att man säger det . Antingen bjuder du eller så skiter du i det . Man bjuder inte för att ngn ska bjuda tillbaka .. tycker jag .

Sen brukar det ju bli så bland vänner att det ger sig naturlig utan att ngn ber om det .
    Ja, det var ju det där hur det framställs och vilka ord man använder (för 70:e gången i tråden). Säger man "kom så bjuder jag dig på en öl", så bör man väl hålla just det ordet också. Säger man däremot "kom så tar vi en öl", blir det en annan femma.
  • JuliaåRonjasmammis
    Ermenegildo skrev 2011-10-10 18:34:33 följande:
    Jag vet inte ens var jag ska börja... "Å andra sidan händer det att någon av oss bjuder den/de andra på en extra runda, och det är heller inte hela världen."

Vad ni håller på med har ingenting med generositet att göra. Ni har något slags praktiskt avtal om betalning av ölen. Försök köra den där när du träffar utländska vänner eller mer belevade svenskar och du kommer göra bort dig duktigt, det är allt jag kan säga.
    Oj, här flödar fördomarna! Jag har både utländska vänner och även vänner bland mer (mer än vad f ö?) "belevade svenskar" och det förekommer även i umgänget med dessa. Det beror helt och hållet på i vilket sammanhang vi träffas, vilka vi är och vad vi gör.

Men visst, generositet är inte alltid ledordet när jag träffar vänner och bekanta nej, oavsett vilket land och vilken samhällsklass de kommer ifrån. Inte heller alltid från deras sida. Ibland är det faktiskt bara trevligt att träffas och betala sin mat och dryck var och en för sig.

Svårt att föreställa sig kanske om man har lite taskig fantasi och är totalt låst vid de roller man själv upplever som de enda rätta.
  • JuliaåRonjasmammis

Finns det ingen nedre åldergräns på FL? Det vore ju skoj om folk åtminstone lämnat högstadiet eller så, både språkligt sett och mentalt.Drömmer

Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män