Dolphin Blue skrev 2011-10-10 13:47:48 följande:
Jag håller verkligen med om att de flesta svenska män är snåla och att detta för mig är en riktigt oattraktiv och avtändande egenskap.
Det är så jobbigt när man går ut på dejt med en svensk man, i början vet man aldrig vilken typ han visar sig vara, rätt som det e så kan man stå där i kassan och kassörskan frågar om man ska betala ihop eller enskilt, om killen säger enskilt så vrids det i magen av äckel
![Kräks Kräks](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-throwup.png)
haha.
Själva grejen är att det egentligen inte alls handlar om pengar utan om att jag anser att det är så omanligt och avtändande med en man som ej är generös. Om man ej har pengar så tar man inte ut en tjej, eller så tar man henne till ett ställe som man har råd med!
Detta är väldigt viktig i början när man lär känna varandra. Däremot anser jag att när man senare framöver lärt känna varandra bättre så kan man börja diskutera och vara mer insatt i varandras ekonomi, och därmed ta mer hänsyn till sånt. Bor man ihop eller har varit tillsammans länge så gäller delad ekonomi...det finns inget mitt eller ditt, allt tillhör båda, oavsett vem som har mer eller mindre tillgångar. Så ser jag på saken
En annan sak som jag lagt märke till är att svenska män även är väldigt ogenerösa mot sina gäster i hemmen, dem få svenska killar jag varit hemma hos har inte haft något att bjuda på och har inte ens frågat om jag är sugen på något. En kille hade lite chips kvar från gårdagen som han tog fram och åt upp HELT själv, en annan bjöd på kaffe men frågade inte om jag ville ha mjölk eller socker till (vilket jag ville ha).
När någon kommer på besök hos mig så ser jag till att den personen är mätt och belåten och det finns ALLTID en massa att bjuda på..
Som tidigare konstaterat, snåla människor oavsett kön, är rätt oattraktiva. Typexempel på en sådan är just en tjej som kräver att någon annan (en man) betalar, just bara för att hon själv har en fitta och han inte.
Inte särskilt attraktivt, nej.
Ermenegildo skrev 2011-10-10 14:07:07 följande:
Du har träffat fel sorts män. Nu dejtar jag inte just nu men när jag gjorde det tyckte jag det var kul. Jag har bott i länder där en dejt inte som i Sverige betraktas som förspel utan där man bjuder på middag för att man tycker det är trevligt att lära känna någon lite bättre. Alternativet skulle väl vara att man skulle vägra betala om man under middagen märkte att dejten inte alls var någon man vill ligga med, den insikten var ju förresten inte så ovanlig.
Jag förstår faktiskt inte vad det är som är så upprörande. Om man inte kan ta emot generositet utan att tro att det ligger något slags beräknande, kvinnofientlig syn bakom, tycker jag inte det är den som bjuder som har ett problem.
Det är ju en sak att ta emot en generös gest av något slag, och något helt annat att förvänta sig eller t o m kräva det bara för att man har ett visst könsorgan, tycker du inte?
Spontan generositet är trevligt, oavsett vilket kön man har, påtvingad och krävd generositet är det däremot inte.