Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Fy skäms på er snåla svenska män

Jag är väldigt glad och tacksam att jag bor i Sverige, kände jag just.

För mig känns det helfel när killar försöker bete sig såsom ni beskriver, betalar allt, håller upp bildörrar och kommer med en massa rosor för att smöra. Det känns helt enkelt inte äkta, och jag vill inte bli behandlad så.

Jag vill ha en man med intelligens och humor som behandlar mig som en jämlike, och som inte tror att han behöver köpa mig med en massa trams. Det är helt enkelt fruktansvärt avtändande. 

Visst är det trevligt när någon frågar om de får bjuda på middag, men det är absolut inget jag förväntar mig att bli, bara för att jag har ett speciellt kön. Såna mossiga könsroller betackar jag mig för.

Life's a bitch and then you die
  • JuliaåRonjasmammis
    Jäjd skrev 2011-10-09 13:58:52 följande:
    Varenda inlägg du skriver fullkomligen skriker "våp", det kanske kan vara bra att ha i åtanke om man är mån om att inte framställa sig som ett sådant.
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-09 14:01:19 följande:
    Det är ju precis tvärtom. Män som behandlar kvinnor som hjälplösa våp är de utan stake, de klarar inte av självständiga kvinnor. En riktig man behöver inte hålla upp dörrar eller plocka fram plånboken för att bevisa sin manlighet.
    {#emotions_dlg.flower}
  • JuliaåRonjasmammis
    tricky skrev 2011-10-09 14:01:40 följande:
    Jag tror inte du har fatt snopp pa lange haha
    Jag förstår att du gärna vill tro det. Men jodå, senast i morse faktiskt. Solig

Och du själv?
  • JuliaåRonjasmammis
    Bragdoll skrev 2011-10-09 16:28:53 följande:
    Jag tycker det är skitpinsamt att bli bjuden. Vad fan jag har väl egna pengar att handla för.
    Håller med. Väldigt pinsamt. Åtminstone i början när man inte känner varandra (vilket tydligen var jättekonstigt enligt någon skribent), jag vill inte att någon ska tro att jag tar saker och ting för givna och förväntar mig saker bara pga mitt kön.

Sen är det ju en viss skillnad på hur det framställs. Om någon frågar mig "får jag bjuda dig på middag?" så svarar jag antingen "ja tack, gärna" eller också "Jag äter gärna middag med dig, men tycker inte att du behöver bjuda". Om någon däremot frågar "ska vi äta middag tillsammans?" så förutsätter jag att vi delar på notan.
  • JuliaåRonjasmammis
    Sockertoppen27 skrev 2011-10-09 17:38:20 följande:
    En riktig man bjuder alltid på första dejten. Det handlar inte om att man inte har pengar utan det är en princip. 
    Märklig definition på "en riktig man". Och rätt mossig princip f ö.

Generositet och givmildhet är något helt annat än den  "ska ha/kräver/förutsätter"-attityd som visas på av vissa i den här tråden. Varför ska man ha saker enbart pga sitt kön? 
    Linda1976 skrev 2011-10-09 17:49:46 följande:
    Men ts - är du full eller?
    Det beror nog helt och hållet på om hon har hittat någon som är villig att betala för drinkarna. Annars misstänker jag att det bara är lite bristande mental kapacitet som kommer till uttryck.
    Drömmer
  • JuliaåRonjasmammis
    Ökänd skrev 2011-10-09 18:15:15 följande:
    Bjuder man ut någon, skall man givetvis betala.

-"Jag skulle vilja bjuda ut dig på middag på fredag".
    I sånna fall bjuder man ju då, alltså betalar.

Men...

-"Ska vi gå ut och ta en drink på fredag?"
    är ju lite annorlunda. I sådant fall tar i alla fall inte jag för givet att killen betalar.                   
    Just så. Jag försökte förklara det tidigare, men det går visst inte in.
  • JuliaåRonjasmammis
    Polly S skrev 2011-10-09 18:23:57 följande:
    absolut, men det är ju en ganska stor skillnad på att uttryckligen bjuda ngn på middag/bio/whatever (hur kan man isf sen säga att den utbjudne ska betala? då förstår jag att folk blir upprörda!) och att säga "det vore trevligt att gå ut och äta"?
    det senare säger man (jag iaf) ju rätt ofta till vänner och löst folk utan att för den skull mena att man tänker betala för dem?
    Ja visst, precis som det är skillnad om jag och min man säger till några vänner/bekanta "vi tänkte bjuda er på middag nästa lördag, har ni möjlighet att komma?" eller om vi säger "Hörni, det var ju jättelängesen vi sågs, ska vi försöka dra ihop en knytismiddag nästa helg?".
  • JuliaåRonjasmammis
    mylife skrev 2011-10-09 19:13:17 följande:
    Jag håller med TS. Som tur är har jag bara träffat män som bjuder de första gångerna man är ute.

Man kan inte begära att de ska bjuda jämt men i början av relationen. Skulle jag dejta en man som inte bjuder på första dejten skulle han inte få en andra chans.

mylife skrev 2011-10-09 19:15:19 följande:
    Jag tar tillbaka lite av att jag håller med TS. Jag håller inte med TS i allt därför att det finns gott om svenska män som faktiskt bjuder. Jag antar att Ts menar de första dejterna och inte alltid.

Det är svenska män med klass. Se till att träffa en sådan man TS allt annat är bara skit. 
    Du väljer alltså man enkom utifrån om han bjuder dig på de första dejterna eller inte?

Känns ju rätt konstigt, själv har jag betydligt högre krav på en ev partner än så.
  • JuliaåRonjasmammis
    Virriga Vera skrev 2011-10-09 19:57:21 följande:
    Njaee, tillhör man det du kallar högre stil och klass så är man lyhörd och vet att ta seden dit man kommer. Att man däremot förväntar sig att bli bjuden bara för att man är kvinna tyder på att man inte är lyhörd och tror att man är något man inte är.

Jag är nog ganska mycket äldre än de flesta i denna diskussionen och jag tycker att det är trevligt att bli bjuden, men jag är så pass socialt kompetent att jag kan läsa av en situation och veta när man splittar en nota, när jag tar den och när någon annan tar den.
    Jag, jag vänder mig verkligen mot det där att det skulle vara ett slags tecken på "klass och stil" att killen alltid bjuder tjejen på allt. De enda som brukar göra så är enligt min erfarenhet nyrika killar utan vare sig klass eller stil, som desperat måste ha någon korkad brud att visa upp vid sin sida.
  • JuliaåRonjasmammis
    tricky skrev 2011-10-09 19:58:57 följande:
    Nej vi har inte gemensam ekonomi. Hans pengar ar vara pengar och mina pengar ar mina pengar.

Men mina foraldrar och brossans familj har gemensam ekonomi, och anda vet jag att min pappa alltid star for restaurang besoken och samma sak med brossan.
    Är ni muslimer? 
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män