Inlägg från: tricky |Visa alla inlägg
  • tricky

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska man ar snala och det ar manga svenska tjejer ocksa. Men att svenska man ar snala beror pa att det inte finns den "man ska betala for kvinnor" normen, helt enkelt for att man utomlands ar mer man an scandinaviska man :)

Nar jag flyttade utomlands, till ett land som kryllade av folk fran olika nationaliteter traffade jag min nuvarande sambo. Det var nastan som en kulturkrock for mig nar han alltid insisterade att betala, att han sa till mig att jag inte ens skulle tanka tanken att ta upp min planbok. Och sa har det varit VARJE gang vi har atit ute tillsammans, MEN saklart har jag tvingat honom att forsta att jag ocksa vill betala och darmed gjort det manga av gangerna.

Nar jag kom hit forstod jag att sverige inte uppfostrar man :) Nar min sambo och jag skulle traffas andra gangen, kom han och hamtade upp mig med sin bil utanfor mitt hotell, han satte inne i bilen och nar han sag att jag kom hoppade han ut ur bilen kom till passagerar sidan och oppnade dorren for mig. Val dar inne fick jag rosor. Det har aldrig hant mig med svenska man och har svart att tro att detta ar i narheten av standard for charm hos svenska man.

Vi har varit tillsammans ett ar nu, och han haller alltid upp dorrar, och "damerna forst". Nu ar det sa att ni kanske tanker att det ar just han som ar otroligt charmig och valuppfostrad. Men nar det kommer till att betala for kvinnan nar man ater pa restaurang och gar pa bio ar det ABSOLUT standard dar jag bor, och som sagt finns en manga nationaliteter har. SA alltsa, sverige uppfostrar inga man :)

• tricky
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-09 13:16:34 följande:
    På vad skulle vi vara avundsjuka? Att bli behandlad som ett våp utan hjärna?
    Haha varfor skulle man bli behandlad som ett vap utan hjarna bara for att man har en partner som vill betala nar man ar pa restaurang och dylikt? Klart ni ar avundsjuka som har partners som vill att ni ska betala for er mat nar ni sitter pa donkan haha :) Charmigt!
  • tricky
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-10-09 13:21:12 följande:
    Vill och vill... visst kan jag bjuda på mat ibland, det är snarare så att det är så djupt inrotat i både mig och sambon att var och en betalar för sitt att det aldrig ens blir någon diskussion.

Sambon bjuder för övrigt mig ibland också. Det du (jag är alltså man). 
    Det ar inte konstigt att din sambo bjuder dig fastan du ar man? Det gor jag med sa ofta han tillater mig :) Men det roliga for mig, ar att tex om ni kakar mat nanstans och lat oss saga notan blir totalt 160, och din sambos del 70, sa betalar du med kort och sen sa ska din sambo rota i planboken ta fran 70 kr som hon sedan ger dig, och sedan tar du emot 70 kr som ingenting? Det ar den biten som skammigt for mig :)
  • tricky
    yndra skrev 2011-10-09 13:23:49 följande:

Jag är gift med en amerikan och än idag måste jag nästan stånga mig blodig för att få betala något över huvudtaget när han är med och det är frustrerande,jag kan ju själv!!!  Men, det var rätt nice när vi dejtade att han faktiskt tog notan när han bjöd ut mig... Inget jag var van vid ;)

Samma har, inget man ar van vid efter sverige :) Later ju nice och inte tror jag att du ar nagon utan hjarna bara for din man vill betala, som nagon annan skrev tidigare i traden.
  • tricky

Nej jag menar just sa att det INTE ar konstigt att hon bjuder dig fastan du ar man.

Och det sattet ni gor det pa tycker jag for ovrigt ar helt okej!

Sen ar det ju faktiskt en annan femma om man har det ekonomiskt knipigt och inte kan bjuda sin partner varenda gang. Men i ett borjan av ett forhallande sa borde det iallafall vara sa, tycker jag.

• tricky

Kimpossible latsas du vara sa korkad eller ar du det pa riktigt? Bara for att han haller upp dorrar betyder det inte att jag inte kan halla upp den for mig sjalv? Du kanske har det svart att forsta, for att vi helt enkelt har olika livstil :)

• tricky

alternativt forsta dejten som man delar upp det sa? hahahahahaha herregud, lord have mercy on you ;)

• tricky
    Jäjd skrev 2011-10-09 13:29:18 följande:
    Vill du inte bli behandlad som en jämlike? Vore inte det lite trevligare?

Jag tycker det finns få saker som är så avtändande som att bli behandlad som en bräcklig varelse som ska tas om hand, men det finns förstås andra som går igång på det. Jag gör det som sagt inte och föredrar att ha en man som ser mig som sin partner- en som inte förväntar sig att bli bortsvept av röda rosor varje gång vi ses (jag blir hellre bortsvept av hans personlighet eller sättet han ser på mig på) eller inte ens tar med sig plånboken till middagen eller vad vi nu ska göra.
    Jag tycker det är charmigare med en man som ger lika mycket som han tar helt enkelt.   
    Jag ser det verkligen inte som att jag inte blir behandlad som en jamlike bara for att han har stake nog att inte be mig att betala for mig sjalv. Dessutom sa gor jag det ofta, och om han inte later mig betala sa forsoker jag jamna ut det pa annat satt, som att tex kopa nagot for villan eller kopa hans favorit vin. Jag tror helt enkelt vi lever for olika livstil for att kunna forsta vad vi verkligen menar. Manga kan ju tro att det bara ar sahar i ett samhalle dar kvinnan inte kan ta hand om sig sjalv men det ar formodligen sa har bara for ni inte ar uppvaxta med dessa vardering och normer att det faktiskt kan vara sahar utan att kvinnan behover vara blast :)
  • tricky
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-09 13:39:30 följande:
    tricky skrev 2011-10-09 13:35:20 följande:
    alternativt forsta dejten som man delar upp det sa? hahahahahaha herregud, lord have mercy on you ;)
    Ja, vi har med all sannolikhet diametralt motsatta livsstilar. Tack och lov! 

Jag är en självständig människa, fullt kapabel att ta hand om mig själv. Detsamma verkar inte riktigt vara fallet med vissa andra här i tråden. 
    Ok Gudrun Schyman ta det lilla lugna nu haha !
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män