• Fettot

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

Vi har just nu 2 tamråttor (honor) Men vi i familjen klarar inte av stanken så vi ska ge bort dem till en vän till oss. Vi älskar djur och vill dock ha någonting annat. Vi har haft och är vana vid de flesta djur. Vi har även haft råttorhanar för några år sedan som vi omplacerade pga lukten, och anledningen att vi har råtthonor idag är att vi tyvärr hörde att honor luktar mindre. De gör de inte tycker vi. Det är precis lika illa.  Så nu står vi här igen med samma problem

Vi är jätteledsna över detta för vi tycker verkligen om dem, men jag får verkligen panik av lukten och frustrationen över att det stinker redan efter en halv dag efter noggrann rengöring. Jag duschar och skurar buren varannan dag. Jag har småbarn och orkar helt enkelt inte med det här längre. Till och med min dotter (som egentligen äger dom) mår illa av lukten. Jag tror denna känslighet mot råttlukt är individuell helt enkelt, en del har extremt svårt för det medan andra knappt känner det. Vi står inte ut! Och burbyte och dylikt kommer inte hjälpa då. Har redan testat allt i ren desperation. 

Skulle vilja ha tips om andra djur. Funderar lite på marsvin igen som jag verkligen är uppvuxen med och de luktar ljuvligt tycker jag. Men jag skulle ändå vilja höra lite mer åsikter och erfarenheter.  Gerbiler tex såg jag någon tipsa om... men är inte de lite spralliga? Min dotter vill kunna gosa med dem utan att de sticker iväg hela tiden. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 14:41
    Problemet är löst! Det skar i hjärtat, för dessa tjejer var fan helt fantasiska i sitt temperament! Unika som få verkligen. De absolut bästa råttor jag haft. Men vi tagit vårt ansvar och sett till att råttorna fått ett nytt fantastiskt kärleksfullt hem där ägaren kan bortse från deras lukt. De kommer få det jättebra.

Och idag blev vi lyckliga ägare till två bedårande Teddymarsvinssystrar. och det känns verkligen som vi valt rätt djur för oss. Men det grämer mig att den tredje syrran är kvar i djuraffären, så jag kommer nog att hämta henne också i morgon bitti!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 18:54
    Vi skyndade att hämta syrran strax innan butiken stängde redan idag. Tur att ingen hann före! Så nu känns äntligen cirkeln sluten.

• Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.
  • Fettot
    mlinz skrev 2011-10-07 12:10:49 följande:
    Mina råttor luktar inget, vad har ni för strö?
    vi har provat allt. Spån, pellets, tidningspapper. you name it. Det är deras kiss som är väldigt illaluktande... och det är svårt att få dem att inte kissa. :-P bajsar gör de därimot i sin toalett som jag kör kattsand i. Men som sagt, de pissar ju överallt, även där de ligger. 
  • Fettot
    mlinz skrev 2011-10-07 12:10:49 följande:
    Mina råttor luktar inget, vad har ni för strö?
    spån luktar minst, men de kissar och verkligen gnuggar i sin doft i deras hyllplan (plast) och hela gallret likssom. 
  • Vårväntanochlängtan

Jag tycker marsvin är jättemysiga och de luktar inte så mycket vad jag kommer ihåg. Sen så hade jag degusar ett tag, släktingar till gerbillen och chinchillan. Dessa var inte alls speciellt spralliga utan gillade att ligga i knäet och bli kliade på huvud och mage, sitta på axeln och kela. Men de gillade också att springa runt i lägenheten ibland.
    Luktade inte heller så mycket om man rengör ca 2 ggr i veckan. 

• Fettot
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-10-07 12:19:29 följande:
    Jag tycker marsvin är jättemysiga och de luktar inte så mycket vad jag kommer ihåg. Sen så hade jag degusar ett tag, släktingar till gerbillen och chinchillan. Dessa var inte alls speciellt spralliga utan gillade att ligga i knäet och bli kliade på huvud och mage, sitta på axeln och kela. Men de gillade också att springa runt i lägenheten ibland.
    Degus vet jag knappt vad det är... måste kolla upp. Tack!
  • As mamma

Mina ökenråttor luktade inget av vad jag minns. Degusarna luktade lite mer och var inte lika "roliga", de blev aldrig tama.. en av mina ökenråttor var helt fantastisk :) Han var ute ur sin bur halva dagen minst, jag hade honom på axeln, i fickan, på golvet.. han åt med mig, från min tallrik, smakade när jag åt glass.. haha han var helt underbar :) Han brukade ligga och sova i min hand eller i en liten ulltoffla för barn som jag köpte åt honom. Han spann så han skakade när jag smekte honom. Han levde ett väldigt lyckligt liv och blev 5 år, väldigt gammal alltså :)

• Gurkan
    Vårväntanochlängtan skrev 2011-10-07 12:19:29 följande:
    jag har haft sammanlagt sex degusar och ingen av dem har väl varit speciellt lugna eller velat sitta i famnen och mysa. det finns ju saker att undersöka och gnaga på och smaka på och nosa på och... :)
    Men de är underbara djur. Jag har fått mina tama väldigt lätt och de luktar ingenting och då städar jag bara buren en gång i veckan! Däremot så kräver de stor bur och de vill gärna ha djupt med spån eftersom de älskar att gräva.  Vilket resulterar i att det hamnar en hel del på golvet.

• As mamma
    Gurkan skrev 2011-10-07 12:30:23 följande:
    jag har haft sammanlagt sex degusar och ingen av dem har väl varit speciellt lugna eller velat sitta i famnen och mysa. det finns ju saker att undersöka och gnaga på och smaka på och nosa på och... :)
    Men de är underbara djur. Jag har fått mina tama väldigt lätt och de luktar ingenting och då städar jag bara buren en gång i veckan! Däremot så kräver de stor bur och de vill gärna ha djupt med spån eftersom de älskar att gräva.  Vilket resulterar i att det hamnar en hel del på golvet.

Vi hade terrarium till våra degusar för de bet sönder vanliga burar :P Då kunde de ju gräva som de ville också, bygga tunlar osv.
Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.