• Fettot

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

Vi har just nu 2 tamråttor (honor) Men vi i familjen klarar inte av stanken så vi ska ge bort dem till en vän till oss. Vi älskar djur och vill dock ha någonting annat. Vi har haft och är vana vid de flesta djur. Vi har även haft råttorhanar för några år sedan som vi omplacerade pga lukten, och anledningen att vi har råtthonor idag är att vi tyvärr hörde att honor luktar mindre. De gör de inte tycker vi. Det är precis lika illa.  Så nu står vi här igen med samma problem

Vi är jätteledsna över detta för vi tycker verkligen om dem, men jag får verkligen panik av lukten och frustrationen över att det stinker redan efter en halv dag efter noggrann rengöring. Jag duschar och skurar buren varannan dag. Jag har småbarn och orkar helt enkelt inte med det här längre. Till och med min dotter (som egentligen äger dom) mår illa av lukten. Jag tror denna känslighet mot råttlukt är individuell helt enkelt, en del har extremt svårt för det medan andra knappt känner det. Vi står inte ut! Och burbyte och dylikt kommer inte hjälpa då. Har redan testat allt i ren desperation. 

Skulle vilja ha tips om andra djur. Funderar lite på marsvin igen som jag verkligen är uppvuxen med och de luktar ljuvligt tycker jag. Men jag skulle ändå vilja höra lite mer åsikter och erfarenheter.  Gerbiler tex såg jag någon tipsa om... men är inte de lite spralliga? Min dotter vill kunna gosa med dem utan att de sticker iväg hela tiden. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 14:41
    Problemet är löst! Det skar i hjärtat, för dessa tjejer var fan helt fantasiska i sitt temperament! Unika som få verkligen. De absolut bästa råttor jag haft. Men vi tagit vårt ansvar och sett till att råttorna fått ett nytt fantastiskt kärleksfullt hem där ägaren kan bortse från deras lukt. De kommer få det jättebra.

Och idag blev vi lyckliga ägare till två bedårande Teddymarsvinssystrar. och det känns verkligen som vi valt rätt djur för oss. Men det grämer mig att den tredje syrran är kvar i djuraffären, så jag kommer nog att hämta henne också i morgon bitti!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 18:54
    Vi skyndade att hämta syrran strax innan butiken stängde redan idag. Tur att ingen hann före! Så nu känns äntligen cirkeln sluten.

• Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.
  • Majsan70

Min råtta luktade ingenting. Varken om honom eller om buren eller när han varit ute i lägenheten. Det är i vart fall det allra trevligaste gnagardjuret tycker jag.

• Dr Mupp
    riboflavin skrev 2011-10-07 16:12:49 följande:
    Det där stämmer inte riktigt. Råttor är inte alls inkontinenta (de kan givetvis bli inkontinenta).  Däremot så fyller urinmarkeringar en mycket stor funktion hos råttor.

Det går ibland att träna råttor att kissa i toalåda, men viss markering tror jag är omöjlig att undvika.

Råttor kan ibland markera extra mycket när de känner sig stressade (och kan även stressurinera/stressbajsa) eller otrygga/osäkra.

Ok, vad bra då har jag lärt nått nytt för jag läste nånstans att råttor var inkontinenta.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Dr Mupp

Förövrigt gör valet av bur mycket. En gallerbur luktar mer än vad tex ett akvarium eller duna gör.

• riboflavin
    Dr Mupp skrev 2011-10-07 16:45:50 följande:
    Ok, vad bra då har jag lärt nått nytt för jag läste nånstans att råttor var inkontinenta.
    Det kan ju verka så på vissa iaf Solig men nej de ska ha full blåskontroll i normala fall.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dr Mupp
    riboflavin skrev 2011-10-07 16:53:35 följande:
    Det kan ju verka så på vissa iaf Solig men nej de ska ha full blåskontroll i normala fall.
    Vilken tur för det verkar äckligt om de inte kunde kontrollera sin blåsa.
  • Vårväntanochlängtan

Jag hade mina degusar när jag var barn så jag vet väl egentligen inte jättemycket om dom, ena blev väldigt tam och hon var lugn och ville gärna ligga still i knäet och bli kliad på magen (snurrade upp sig som en hund gör) den andra fick jag kämpa med för hon var rädd men sen blev hon också tam och lugn. Men det kan väl vara väldigt olika då :)
    Söta och roliga är de iallafall :) 

• Ius

Har för mig att alla djur pinkar, å att det blir att lukta illa tillslut...
    Byter man i buren så luktar det väl inte? Den erfarenheten har jag av min råtta iaf..

• Fettot
    Dr Mupp skrev 2011-10-07 16:47:12 följande:
    Förövrigt gör valet av bur mycket. En gallerbur luktar mer än vad tex ett akvarium eller duna gör.
    När vi hade råttor förra vändan (hanar) så hade vi hanar i akvarium. Och sablar vad det stank! Då fick jag tipset om vanlig gallerbur eftersom akvarium blir för tät och dålig cirkulation som följd och därmed mer likt... så vi köpte gallerbur och... inte bättre. Nu har vi insett att vi har väldigt svårt för just råttdoften och då hjälper inga lösningar i världen. Råttkiss är råttkiss och kommer alltid lukta råttkiss oavsett bur, bottenmaterial, osv, osv. Jag tro helt enkelt att vissa människor har svårare för lukten än andra. Jag tror alla egentligen luktar lika mycket bara det att vissa bryr sig inte helt enkelt. Jag har i alla fall aldrig mött en råtta som inte luktar och jag har träffat väldigt många råttor i mina dar. 

Hmmm nu kom jag på en ny affärsidé. Vi avlar på råttor som luktar minst, och på det sättet kanske vi kan avla fram en ny råttras som luktar extremt lite!  "Storörad nonsmelly" ska den heta. :-P
  • Fettot
    Ius skrev 2011-10-07 17:48:42 följande:
    Har för mig att alla djur pinkar, å att det blir att lukta illa tillslut...
    Byter man i buren så luktar det väl inte? Den erfarenheten har jag av min råtta iaf..
    det är stooor skilnad i hur olika djur doftar. tycker min näsa i alla fall. .-P
  • Norrtjejjen

har både haft hamster och har gerbiler. hamstern tyckte jag stank..har aldrig haft råttor men om de luktar värre än hamster så är det riktigt stinkiga!!!
    jag kan bara rekomendera gerbiler. Visst de är lite spralligare många men inte alla, en del blir jätte tama en del inte alls.
    Seriösa uppfödare brukar ha jättefina djur som avlar på temperament. kolla SGF hemsida. www.gerbilforeningen.se
    är själv registrerad uppfödare.
    annars har jag inget förslag riktigt. gerbiler är lättskötta, kräver inte hö, om man är gräsallergiker och anses vara mer allergivänliga än andra gnagare.

Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.