• Fettot

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

Vi har just nu 2 tamråttor (honor) Men vi i familjen klarar inte av stanken så vi ska ge bort dem till en vän till oss. Vi älskar djur och vill dock ha någonting annat. Vi har haft och är vana vid de flesta djur. Vi har även haft råttorhanar för några år sedan som vi omplacerade pga lukten, och anledningen att vi har råtthonor idag är att vi tyvärr hörde att honor luktar mindre. De gör de inte tycker vi. Det är precis lika illa.  Så nu står vi här igen med samma problem

Vi är jätteledsna över detta för vi tycker verkligen om dem, men jag får verkligen panik av lukten och frustrationen över att det stinker redan efter en halv dag efter noggrann rengöring. Jag duschar och skurar buren varannan dag. Jag har småbarn och orkar helt enkelt inte med det här längre. Till och med min dotter (som egentligen äger dom) mår illa av lukten. Jag tror denna känslighet mot råttlukt är individuell helt enkelt, en del har extremt svårt för det medan andra knappt känner det. Vi står inte ut! Och burbyte och dylikt kommer inte hjälpa då. Har redan testat allt i ren desperation. 

Skulle vilja ha tips om andra djur. Funderar lite på marsvin igen som jag verkligen är uppvuxen med och de luktar ljuvligt tycker jag. Men jag skulle ändå vilja höra lite mer åsikter och erfarenheter.  Gerbiler tex såg jag någon tipsa om... men är inte de lite spralliga? Min dotter vill kunna gosa med dem utan att de sticker iväg hela tiden. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 14:41
    Problemet är löst! Det skar i hjärtat, för dessa tjejer var fan helt fantasiska i sitt temperament! Unika som få verkligen. De absolut bästa råttor jag haft. Men vi tagit vårt ansvar och sett till att råttorna fått ett nytt fantastiskt kärleksfullt hem där ägaren kan bortse från deras lukt. De kommer få det jättebra.

Och idag blev vi lyckliga ägare till två bedårande Teddymarsvinssystrar. och det känns verkligen som vi valt rätt djur för oss. Men det grämer mig att den tredje syrran är kvar i djuraffären, så jag kommer nog att hämta henne också i morgon bitti!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 18:54
    Vi skyndade att hämta syrran strax innan butiken stängde redan idag. Tur att ingen hann före! Så nu känns äntligen cirkeln sluten.

• Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.
  • Dr Mupp

Råttor luktar om man inte gör rent allt. Råttor är inkontinenta och kissar alltså där de är.

Hampaströ är ett bra högabsorbernade bottenströ. De ger en bra grund. Sen gäller det att allt i buren är tvättbart. Hyllplan, galler och rör ska kunna diskas. Hängmattor mm ska maskintvättas så det behövs dubbla uppsättningar. Men håller man rent så luktar inte råttor.

Fettot skrev 2011-10-07 12:46:44 följande:
    Dottern nämner hamster... men de är ju inte så skojsiga tycker jag... iofs var vår senaste hamster väldigt snäll och fin, men han sov ju så mycket. :-O Han  dog av ålderdom. 2,5 år blev han.
    Hamstrar är trevliga husdjur, vi har tre stycken. Luktfria men så är det ju självklart rent i burarna. Himla trevliga djur. Mina barn älskar dem. Vi har både guldhamster och Roborowski dvärghamster och guldisen är roligare. Robbarna är ganska svår att få handtama och våra räddade från vanvård så de är inte handtama.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • riboflavin

Jag har också erfarenheten att råttor inte luktar så mycket (honor iaf) men då var jag år andra sidan noga med att torka av burgaller, hyllplan och annat dagligen. all textil mmm. byttes minst 2 ggr/vecka. 

Bottenmaterialet (jag använde alspån-rekommenderas!) behövde dock inte bytas ut så ofta.

Vad ger ni för mat? Mina råttor hade starkare urindoft om de fick mycket protein (ägg, kött) än när de fick mest spannmål och grönsaker.

Är man ute efter att minska urindoften så ska man ju satsa på olika typer av ökenlevande djur, som exempelvis gerbil.
    Marsvin är ju ocså lättare att hålla rent hos eftersom de lever på ett plan så att säga och inte klättrar runt och skvätter överallt. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dr Mupp
    ninagirrl skrev 2011-10-07 13:10:17 följande:
    kanin eller marsvin?
    Kaniner luktar, iaf gör grannarnas innekaniner det. Vår bor ute så där märks inte lukten, sen har vi hampaströ till skillnad från grannarna som har kutterspån. För med kutterspån så luktade uteburen efter tre dagar.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • As mamma
    Fettot skrev 2011-10-07 12:38:43 följande:
    Nej vad coolt. Det är Gerbil då va... de kallas ökonråtta också om jag förstått rätt. Jag har aldrig haft Gerbiler.
    Yes, ökenråtta är gerbil :) Men jag skulle nog inte vilja skaffa en till, för ingen av de andra tre var ens hälften så fina som min första.. skulle bara bli besviken. Vet inte hur han blev så underbar!
  • Fettot
    riboflavin skrev 2011-10-07 14:21:20 följande:
    Jag har också erfarenheten att råttor inte luktar så mycket (honor iaf) men då var jag år andra sidan noga med att torka av burgaller, hyllplan och annat dagligen. all textil mmm. byttes minst 2 ggr/vecka. 

Bottenmaterialet (jag använde alspån-rekommenderas!) behövde dock inte bytas ut så ofta.

Vad ger ni för mat? Mina råttor hade starkare urindoft om de fick mycket protein (ägg, kött) än när de fick mest spannmål och grönsaker.

Är man ute efter att minska urindoften så ska man ju satsa på olika typer av ökenlevande djur, som exempelvis gerbil.
    Marsvin är ju ocså lättare att hålla rent hos eftersom de lever på ett plan så att säga och inte klättrar runt och skvätter överallt. 
    Ja, Jag försöker hålle nere för mycket "skräp-mat" De äter rat complete mest.  Jo visst hjälper det lite grann att svabba av allt varje dag, men jag orkar bara inte göra det. Jag tycker det tar för mycket energi att ha så krävande djur helt enkelt. Och även om jag gör det så tar det en halv dag så stinker det igen. Det luktar tom bara nån minut faktiskt. Det är ett evighetsjobb som inte är så givande helt enkelt.  Jag tycker ärligt talat att det är lättare att ha hund. 
  • Fettot
    As mamma skrev 2011-10-07 14:40:13 följande:
    Yes, ökenråtta är gerbil :) Men jag skulle nog inte vilja skaffa en till, för ingen av de andra tre var ens hälften så fina som min första.. skulle bara bli besviken. Vet inte hur han blev så underbar!
    Nä, jag förstår det, om du haft en sådan unik individ. Jag tycker gerbiler verkar lite för spralliga för oss. 
  • Neiti

Kanske en dvärghamster? Lugna och keliga och luktar inte. :) ???

Tycker guldhamstrar kan dofta lite, men av mina dvärghamstrar har jag aldrig känt något.

Inte heller av mina gerbiler.

Har även haft tamråttor.

Jag tycker att materialet har stor betydelse för hur det luktar. Till råttorna har jag haft kattströ.

Till gerbiler och dvärghamstrar har jag haft spån, hö och ökensand.

Tidningspapper klarar jag inte av - tycker det luktar apa oavsett vilket djur man har..

• Fettot
    Neiti skrev 2011-10-07 15:15:32 följande:
    Kanske en dvärghamster? Lugna och keliga och luktar inte. :) ???

Tycker guldhamstrar kan dofta lite, men av mina dvärghamstrar har jag aldrig känt något.

Inte heller av mina gerbiler.

Har även haft tamråttor.

Jag tycker att materialet har stor betydelse för hur det luktar. Till råttorna har jag haft kattströ.

Till gerbiler och dvärghamstrar har jag haft spån, hö och ökensand.

Tidningspapper klarar jag inte av - tycker det luktar apa oavsett vilket djur man har..
    Jo dvärghamster står på listan. De luktar inte heller mycket alls.  Håller med om att materialet avgör mycket. Men tyvärr hjälper det föga på råttor eftersom de kissar på i princip allt i buren. Håller verkligen med om att tidningspapper är absolut sämst.
  • Neiti

Glömde tillägga att alla mina djur förutom dvärghamstern varit rumsrena och haft en toalåda i buren. Jag har alltså inte behövt rengöra buren särskilt ofta, ca 1,5 vecka mellan gångerna. Toalådan har tömts och sköljts varje dag.

Om ni är beredda på att lägga ner tid och har ett tålamod med stort T så kan ni också få djuren rumsrena. :) Lycka till!!

• riboflavin
    Dr Mupp skrev 2011-10-07 14:11:19 följande:
    Råttor luktar om man inte gör rent allt. Råttor är inkontinenta och kissar alltså där de är.

Hampaströ är ett bra högabsorbernade bottenströ. De ger en bra grund. Sen gäller det att allt i buren är tvättbart. Hyllplan, galler och rör ska kunna diskas. Hängmattor mm ska maskintvättas så det behövs dubbla uppsättningar. Men håller man rent så luktar inte råttor.Hamstrar är trevliga husdjur, vi har tre stycken. Luktfria men så är det ju självklart rent i burarna. Himla trevliga djur. Mina barn älskar dem. Vi har både guldhamster och Roborowski dvärghamster och guldisen är roligare. Robbarna är ganska svår att få handtama och våra räddade från vanvård så de är inte handtama.
    Det där stämmer inte riktigt. Råttor är inte alls inkontinenta (de kan givetvis bli inkontinenta).  Däremot så fyller urinmarkeringar en mycket stor funktion hos råttor.

Det går ibland att träna råttor att kissa i toalåda, men viss markering tror jag är omöjlig att undvika.

Råttor kan ibland markera extra mycket när de känner sig stressade (och kan även stressurinera/stressbajsa) eller otrygga/osäkra.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.