Inlägg från: Gurkan |Visa alla inlägg
  • Gurkan

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

Vårväntanochlängtan skrev 2011-10-07 12:19:29 följande:
    Jag tycker marsvin är jättemysiga och de luktar inte så mycket vad jag kommer ihåg. Sen så hade jag degusar ett tag, släktingar till gerbillen och chinchillan. Dessa var inte alls speciellt spralliga utan gillade att ligga i knäet och bli kliade på huvud och mage, sitta på axeln och kela. Men de gillade också att springa runt i lägenheten ibland.
    Luktade inte heller så mycket om man rengör ca 2 ggr i veckan. 
    jag har haft sammanlagt sex degusar och ingen av dem har väl varit speciellt lugna eller velat sitta i famnen och mysa. det finns ju saker att undersöka och gnaga på och smaka på och nosa på och... :)
    Men de är underbara djur. Jag har fått mina tama väldigt lätt och de luktar ingenting och då städar jag bara buren en gång i veckan! Däremot så kräver de stor bur och de vill gärna ha djupt med spån eftersom de älskar att gräva.  Vilket resulterar i att det hamnar en hel del på golvet.

• Gurkan
    As mamma skrev 2011-10-07 12:32:15 följande:
    Vi hade terrarium till våra degusar för de bet sönder vanliga burar :P Då kunde de ju gräva som de ville också, bygga tunlar osv.
    Vi med, när vi hade som flest hade vi fem i samma terrarie, ett gigantiskt. Gick åt nästan en bal med spån varje gång vi städade ur den. En bur för två måste ha minst 0,30 kvm golvyta och vara minst 40 cm hög och har ett hyllplan för varje individ och ett sandbad. Men jag föredrog terrarie. Mina två första var dessutom köpta i djuraffär då ett år gamla och kom redan med beteendet att "knäppa" på gallret med tänderna. Ett klassiskt beteende från uttråkade djur. Problemet är att när de väl vant in det är det jättesvårt att få bort...

Just nu har vi bara två kvar. En tjock (det går inte att få honom smal! Vi har försökt men icke! Ingen annan var/är det!) som dessutom är blind och så har vi en yngre förmåga som styr i buren och som tyvärr är kal på skallen. Den blinda vill gärna visa sin underordnade rang genom att putsa och plocka men blir ibland lite för ivrig och plocka lite för mycket. Men vad ska man säga, barberaren är ju blind ;) 
  • Gurkan
    Fettot skrev 2011-10-07 12:46:44 följande:
    Dottern nämner hamster... men de är ju inte så skojsiga tycker jag... iofs var vår senaste hamster väldigt snäll och fin, men han sov ju så mycket. :-O Han  dog av ålderdom. 2,5 år blev han.
    då hade jag nog hellre valt ett marsvin!
    Eller kanske en kanin. Hamstrar är inte alls roliga tycker jag och så luktar de en del. Sura som gamla bittra gubbar ;)
    Men marsvin är myspysiga! De låter dock en del men det kan degun göra med 
Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.