Inlägg från: As mamma |Visa alla inlägg
  • As mamma

Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.

Mina ökenråttor luktade inget av vad jag minns. Degusarna luktade lite mer och var inte lika "roliga", de blev aldrig tama.. en av mina ökenråttor var helt fantastisk :) Han var ute ur sin bur halva dagen minst, jag hade honom på axeln, i fickan, på golvet.. han åt med mig, från min tallrik, smakade när jag åt glass.. haha han var helt underbar :) Han brukade ligga och sova i min hand eller i en liten ulltoffla för barn som jag köpte åt honom. Han spann så han skakade när jag smekte honom. Han levde ett väldigt lyckligt liv och blev 5 år, väldigt gammal alltså :)

• As mamma
    Gurkan skrev 2011-10-07 12:30:23 följande:
    jag har haft sammanlagt sex degusar och ingen av dem har väl varit speciellt lugna eller velat sitta i famnen och mysa. det finns ju saker att undersöka och gnaga på och smaka på och nosa på och... :)
    Men de är underbara djur. Jag har fått mina tama väldigt lätt och de luktar ingenting och då städar jag bara buren en gång i veckan! Däremot så kräver de stor bur och de vill gärna ha djupt med spån eftersom de älskar att gräva.  Vilket resulterar i att det hamnar en hel del på golvet.

Vi hade terrarium till våra degusar för de bet sönder vanliga burar :P Då kunde de ju gräva som de ville också, bygga tunlar osv.
  • As mamma
    Fettot skrev 2011-10-07 12:38:43 följande:
    Nej vad coolt. Det är Gerbil då va... de kallas ökonråtta också om jag förstått rätt. Jag har aldrig haft Gerbiler.
    Yes, ökenråtta är gerbil :) Men jag skulle nog inte vilja skaffa en till, för ingen av de andra tre var ens hälften så fina som min första.. skulle bara bli besviken. Vet inte hur han blev så underbar!
Svar på tråden Tips på smådjur som inte luktar lika mycket som råtta.