• Anonym

Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.

Min mamma fick mig "för" ung och var väl egentligen inte riktigt redo (fast det skulle hon aldrig erkänna).

Hon har varit en bra mamma i den bemärkelsen att hon alltid ställt upp,alltid funnits där. Jag har alltid känt mig trygg. Jag har alltid vetat att jag är prio 1. MEN! Hon har för kort stubin och för lite tålamod, samt var aldrig intresserad av vad jag hade att säga.

Eftersom hon blev arg så lätt så vågade jag inte prata med henne om allt och jag vågade inte störa. Jag vågade inte tugga hårdbröd eller gå i trappan hur som helst för hon hatade de ljuden.

Man visste aldrig när hon var på bra humör eller på dåligt. Hon kunde alltid explodera när som helst. Jag hade alltid radarn på.

Jag märker att jag ärvt lite av det humöret, men är medveten om det och stoppar mig själv så fort jag beter mig så eller är på väg att bete mig så mot min son.

Min mamma tyckte heller aldrig det var särskilt kul att göra saker med mig. Så fort det vankades resor eller annat skoj så skulle jag till barnvakt!? Själv tar jag med sonen på massor av saker.

• Anonym

Min mamma är liksom inte min mamma. Först föddes jag, mamma var ung, jag fostrades mycket av mormor och farmor.

Sen fick jag vid 8 års ålder småsyskon, och blev en extramamma för dem så mamma kunde vara mycket hemifrån och utöva sina intressen.

Sen flyttade jag hemifrån vid 19. Vi har ingen nära relation men inget agg heller. Overkligt att jag är hennes dotter.

• Anonym

Har haft en jobbig uppväxt, mamma mådde dåligt, och när jag var sexton år så försökte hon ta livet av sig. Hon skickade ett sms till mig som fick mig att förstå att något var fel. Jag var den enda som var i närheten så jag fick springa hem och bryta mig in genom ett fönster och släpa upp henne ur badkaret medan jag inväntade ambulans. Då kom släkten helt plötsligt och skulle ta över. Dom anklagade mig, det var tydligen mitt fel att hon tagit beslutet att avsluta sitt liv. Dom reflekterade inte heller över att det faktiskt var jag som räddat livet på henne, utan kastade ut mig istället. Jag blir så ledsen när jag läser om hur många som blivit så illa behandlade av sina föräldrar. Det är fan inte konstigt att så många mår dåligt senare i livet och vissa som till och med börjar missbruka för dom inte vet hur dom ska hantera ångesten. Dom flesta som missbrukar eller gör andra självdestruktiva saker eller mår dåligt i hela sina liv har oftast haft en väldigt hemsk och tragisk uppväxt. Det är så sorgligt att vissa föräldrar förstör sina barns liv, även om dom själv mår skit, varför ska deras barn också behöva må dåligt? Så många oskyldiga människor som blir förstörda bara för dom haft oturen att födas in i fel familj.

• Anonym

Ganska mycket skadade en under uppväxten. Pappa drack en hel del och kunde kasta stolar och grejer runt. Skrik och hot va det gott om och vi fick helst inte höras. Mamma va i ett utsatt läge och gjorde väll så gott hon kunde. Men ja, han gjorde ju typ nästan allt fel kan man väll säga. Drack han inte så va han upptagen med annat eller jobbade borta. Hade nog varit bättre om han jobbade borta mer när vi va barn så hade man kanske skonats från bråken när han drack.
    En grej som jag är noga med nu är att alltid låta mina barn höra mig stå upp för dom.
    Min mamma pratade alltid med oss för sig, även med pappa så man hörde nästan aldrig när hon försvarade en eller liknande. Ger även mina barn mycket uppmuntran och beröm för både grejer dom gör eller när dom gör något snällt.

Har fortfarande problem att ta itu med från barndomen, kommer knappt ihåg min barndom förutom enstaka minnen av dåliga grejer. Känner fortfarande att jag inte duger som jag är och söker bekräftelse från min mamma.
    Det försökte jag göra rätt länge från min pappa med men har gett upp. När jag nu som 30-åring äntligen vågade stå upp mot honom och berätta hur jag kände och hur han betett sig så slutade det med att han sa upp kontakten utan att ha gett någon bekräftelse alls på vad han gjort.

Så ett stort tips är att även om man gjort en del saker fel med ens barn så tror jag det är otroligt viktigt att erkänna sitt misstag och kunna be om ursäkt. 

• Anonym
    Anonym (IskallKokhet) skrev 2011-10-02 18:37:29 följande:
    Har läst lite här och där i tråden och många av de mammor som beskrivs som mycket arga (min inkluderat) har nog lidit av pmdd (den svårare varianten av pms). Jag gör det själv och vet att man blir som en annan människa när det slår till. Ilskan exploderar inifrån, man blir känslomässigt instabil och impulskontrollen är som bortblåst. Det är väldigt påfrestande både för en själv och för ens omgivning.

Jag tycker inte att det ursäktar någon (för som vuxen har man som ansvar att skydda sina barn) men det kan förklara en del. Idag finns det mediciner som fungerar så att man kan leva ett normalt liv alla veckor i månaden.

Jag kommer att göra allt jag bara kan för att skydda min dotter från mitt pmdd-monster!
    Tack för tipset om PMDD. När du beskrev det så känns det som att jag kan ha en släng av detta, brukar bli ett rent monster veckan innan mens typ. Vilket gör att jag lämpar allt ansvar på sambon denna tiden, går runt i en bubbla och är sjukt irriterad på allt samtidigt som jag skäms över att vara så ego :(
  • Anonym
    Anonym (IskallKokhet) skrev 2011-10-02 19:08:52 följande:
    Det ska precis ha släppts en ny medicin för just pms (den första riktiga) men jag vet inte om den är nåt bra. Annars fungerar ½ tablett antidepressiv medicin just de dagar man har som mest symtom (fungerar helt annorlunda mot pms än depression, direkt effekt) mycket bra. Läste om en studie som gjordes för några år sedan där 90% av de kvinnor som deltog i studien i snitt blev 90% bättre, inte illa alls.

Prata med gyn eller läkare på vc om det och be om hjälp. Det är fantastiskt att kunna vara sig själv alltid!
    Ska kolla upp detta, tusen tack för tipset igen! :)
  • Anonym

Min mamma var alldeles för överbeskyddande. Hon var livrädd för allting och lärde mig att det mesta är farligt.. det ledde till att jag inte vågade hålla i en tändare förrän jag var tonåring och att jag inte lärde mig simma förrän mellanstadiet. Hon lärde mig också att vatten är farligt vilket lett till att jag fortfarande inte (är nu 22) vågar få huvudet under vattnet i typ simhallen.. 

Hmm vad ska jag säga mer.. hon skämde bort mig och lärde mig aldrig vad ordet ekonomisk innebär. Det gjorde att jag var och fortfarande är sjukt dålig på att hålla i pengarna. Dock har jag blivit bättre på det nu sen hon slutat ösa pengar över mig, måste man lära sig så gör man det.

Jag älskar min mamma, allt hon gjorde var ju bara i ren välmening såklart. Men ibland önskar jag att jag hade fått mer eget ansvar, då hade jag förmodligen varit mer självständig nu.

• Anonym
    Anonym (Blomma) skrev 2011-10-02 20:39:27 följande:
    Ahh mina med, är också nykterist idag.
    Mina med, och jag är också nykterist!
  • Anonym
    Anonym (Blomma) skrev 2011-10-02 20:28:55 följande:
    Min mamma var aldrig orolig för mig när jag var liten. Vi (jag och min syster) fick vara ute hur länge vi ville, hennes enda regel var "se bara till att komma hem". Det tyckte hon, och tycker fortfarande, var jättebra. Vi kom ju alltid hem. Men vi kom hem astankade, vi kom hem blåslagna, vi kom hem med främmande människor och vänner som rymt hemifrån... Det tog på självkänslan när kompisarnas telefoner alltid ringde "Shhh det är mamma, hon är så jobbig!" fick man höra, och tänkte själv att de hade så fina mammor som ringde och var oroliga, visade sin kärlek och omsorg. Kompisarna som frågade "när ska ni vara hemma?" och vi sa "när vi vill", de blev avundsjuka på oss och vi var avundsjuka på dem.

Ingenting är bra att få för mycket av, men en mammas oro betyder ändå mycket. Ring era barn! Fråga vad de gör, vilka de är med och om de har roligt! Det handlar inte om kontroll, det handlar om omsorg och kärlek.
    Det du beskriver har min mamma lärt mig. Hon hade ungefär samma villkor som du hemma; hon hade total frihet och fick komma hem när hon ville. Hon brukar säga "det kändes inte som att någon saknade mig därhemma". Sorgligt.

För övrigt: mina föräldrar har varit oerhört bra föräldrar, främst mamma som var den främsta "fostraren" (hon gjorde bara allt tvärtemot vad hennes egna föräldrar gjort....).

Händelser jag minns som var jobbiga under min uppväxt är ganska enstaka sådana, men några finns:
    * när min pappa var jättearg på min lillebror och slog in hans dörr som var låst. Jag sprang emellan och skrek "DU SLÅR HONOM INTE!". Min far drog istället iväg mig till badrummet och tryckte ner mig mot badkaret och sa "du stannar där!". DÅ var jag RÄDD. Han slog inte brorsan, men f-n vet om han faktiskt hade kunnat gjort det om inte jag "avbrutit" honom. I övrigt finns inga sådana grova våldsamheter under min uppväxt alls.
    * när min pappa och jag var osams i tonåren och jag skrek åt honom att jag inte alls saknade honom när han var bortrest och "tycker du inte det är sorgligt?". Och han svarade "jag saknar inte dig heller!". Omoget av honom tycker jag såhär i efterhand. Han agerade 14:is själv istället för att vara en mogen vuxen.
    * när mamma var för onykter en nyårsafton när jag var i mellanstadieålder. Hon rökte en cigarett (ickerökare) och stod och pratade jättemycket med en främmande man. Det tyckte jag var obehagligt.
    Annars så drack mina föräldrar ibland, men aldrig så att det störde eller berörde oss; de var förmodligen lite salongsberusade, men jag har inga minnen från något jobbigt sånt i övrigt.
    * de gånger mina föräldrar bråkade och skrek. DÅ mådde jag dåligt och var livrädd för att de skulle skilja sig. (De lever fortfarande tillsammans, över 40 år nu...)

Övriga minnen består av positiva upplevelser faktiskt.
  • Anonym

Om det var något så var det att mina föräldrar inte stöttade mina intressen. Det var mer eller mindre självklart att jag skulle vara med i kyrkans barnkör och kyrkans övriga aktiviteter. Jag var inte speciellt bra på att sjunga. Däremot var jag duktig på fotboll, men när jag började med det fick jag klara mig själv. Jag åkte buss till träningen och de kom aldrig och tittade

Svar på tråden Vad gjorde din mamma för fel? Uppfostran.