Anonym (Blomma) skrev 2011-10-02 20:28:55 följande:
Min mamma var aldrig orolig för mig när jag var liten. Vi (jag och min syster) fick vara ute hur länge vi ville, hennes enda regel var "se bara till att komma hem". Det tyckte hon, och tycker fortfarande, var jättebra. Vi kom ju alltid hem. Men vi kom hem astankade, vi kom hem blåslagna, vi kom hem med främmande människor och vänner som rymt hemifrån... Det tog på självkänslan när kompisarnas telefoner alltid ringde "Shhh det är mamma, hon är så jobbig!" fick man höra, och tänkte själv att de hade så fina mammor som ringde och var oroliga, visade sin kärlek och omsorg. Kompisarna som frågade "när ska ni vara hemma?" och vi sa "när vi vill", de blev avundsjuka på oss och vi var avundsjuka på dem.
Ingenting är bra att få för mycket av, men en mammas oro betyder ändå mycket. Ring era barn! Fråga vad de gör, vilka de är med och om de har roligt! Det handlar inte om kontroll, det handlar om omsorg och kärlek.
Det du beskriver har min mamma lärt mig. Hon hade ungefär samma villkor som du hemma; hon hade total frihet och fick komma hem när hon ville. Hon brukar säga "det kändes inte som att någon saknade mig därhemma". Sorgligt.
För övrigt: mina föräldrar har varit oerhört bra föräldrar, främst mamma som var den främsta "fostraren" (hon gjorde bara allt tvärtemot vad hennes egna föräldrar gjort....).
Händelser jag minns som var jobbiga under min uppväxt är ganska enstaka sådana, men några finns:
* när min pappa var jättearg på min lillebror och slog in hans dörr som var låst. Jag sprang emellan och skrek "DU SLÅR HONOM INTE!". Min far drog istället iväg mig till badrummet och tryckte ner mig mot badkaret och sa "du stannar där!". DÅ var jag RÄDD. Han slog inte brorsan, men f-n vet om han faktiskt hade kunnat gjort det om inte jag "avbrutit" honom. I övrigt finns inga sådana grova våldsamheter under min uppväxt alls.
* när min pappa och jag var osams i tonåren och jag skrek åt honom att jag inte alls saknade honom när han var bortrest och "tycker du inte det är sorgligt?". Och han svarade "jag saknar inte dig heller!". Omoget av honom tycker jag såhär i efterhand. Han agerade 14:is själv istället för att vara en mogen vuxen.
* när mamma var för onykter en nyårsafton när jag var i mellanstadieålder. Hon rökte en cigarett (ickerökare) och stod och pratade jättemycket med en främmande man. Det tyckte jag var obehagligt.
Annars så drack mina föräldrar ibland, men aldrig så att det störde eller berörde oss; de var förmodligen lite salongsberusade, men jag har inga minnen från något jobbigt sånt i övrigt.
* de gånger mina föräldrar bråkade och skrek. DÅ mådde jag dåligt och var livrädd för att de skulle skilja sig. (De lever fortfarande tillsammans, över 40 år nu...)
Övriga minnen består av positiva upplevelser faktiskt.