Mina föräldrar bråkade nått så hemskt under hela min barndom och tonårsperiod ända tills jag flyttade hemmifrån. Alkohol va en bidragande faktor i de flesta lägen. När de bråkade, förnedrade de varandra med de fulaste orden du kan tänka dig, nedvärderade sina egna familjer, skrek så att grannar hörde, kastade saker i golvet, pappa kunde slänga ut mamma på gatan. Grannar ringde polisen, som knackade på.
Jag va sist kvar i hemmet, då mina syskon flyttat ut. Till sist valde jag och mamma att flytta själva till en annan lägenhet. Men morsan och farsan fortsatte att träffas och bråken fortsatte, fast nu kunde morsan slänga ut farsan. Dem kunde inte va ifrån varandra heller. Mamma svek mig flera gånger efter att hon lovat att inte släppa in honom.
Vissa dagar kunde de bete sig som om ingenting hade hänt, lagade frukost till varandra. Vilket jag tror skadat mig mest....plötsligt bryter helvetet loss ..bara för att lugna ned sig som om inget hänt. Det var inte så mycket inslag av fysiskt våld, iaf väldigt lite. Snarare psykiskt.
Mamma har haft svårt att erkänna att sitt beteende varit fel genom åren. Hon menar att vi barn inte behövde lyssna på dem??! Att de problem jag fått i mitt liv...inte alls har att göra med min barndom. Att vi överdriver. Min bror hävdar att han blivit slagen av pappa och mamma menar att hon aldrig sett det. Att brorsan hamnade i dåliga kretsar när han var ung...kan absolut inte ha att göra med allt som pågick under vårt tak. Förnekelse är nog det största sveket. Men på sista år, när hon träffat ny man...har hon börjat fatta sitt eget ansvar.
På köpet av allt, var mamma deprimerad hela tiden. Kan inte minnas henne glad. Idag tycker jag att hon mår bra, med ny man. Men det är kanske de senaste 3 åren.
Nä ussh...hur det påverkat mig är ett minst lika långt brev...blir bara trött
Jag har uppfostrat mig själv....dem levde i sin bubbla.