Anonym (Anna) skrev 2011-10-01 12:22:54 följande:
Som rubriken lyder; Vad gjorde din mamma (eller pappa) för fel när du var liten?
Vad blev du ledsen över? Kommer du ihåg om du var ledsen för att du inte fick sova hos dina föräldrar? Var du ledsen om du inte fick godis när du ville?
Vad kommer ni ihåg från eran barndom?
Anledningen till att jag vill veta är att jag inte vill göra samma misstag. När kände ni er kränkta? Ledsna? Övergivna?
Själv minns jag faktiskt inte så mycket negativt om just hur jag blev fostrad, jag hade det ganska fritt och inga "metoder".
Alla fel man kan tänka sig.
Var ledsen över att jag ständigt var i vägen och inte lika fin eller smal som min lillasyster.
Ledsen över att jag inte fick sova i deras säng? Nej, bara vid ett tillfälle då jag var livrädd efter en hemsk dröm. Jag fick inte sova med dem i sängen och fick gå ensam tillbaka till rummet. Min syster fick ligga hos dem i sängen den natten.
Ledsen över att jag inte fick godis när jag ville? Nej. Men jag tyckte att det var märkligt att alla fick smaka godis utom jag.
Jag har extremt många tidiga minnen som alla är dåliga/jobbiga. Så tidigt som från drygt 1 års ålder kommer jag ihåg massor.
Jag kände knappt min riktiga pappa då de gick ifrån varandra när jag var 9 månader. Istället växte jag upp med min mamma och min systers pappa som även jag kallade för pappa. Så en dag när jag var 3 år skulle jag bara börja vara hos min riktiga pappa. Jag skrek och var hysteriskt rädd men under hot, tvång och våld lyckades hon få mig till honom.
Jag minns också att min mamma aldrig stod på min sida. Hade jag varit med henne hela dagen så kunde grannen lika gärna säga att jag hade eldat upp deras hus. Mamma skulle tro på grannen ändå.
Jag minns att hon tvingade mig att gå 2,5 km i elljusspåret när jag var drygt 2,5 år för att jag inte skulle bli lika tjock som grannens son.
Jag var så rädd för min mamma när jag var liten att jag kissade på mig trots att jag borde ha varit blöjfri. Då stod hon och berättade om sin pissråtta till unge för alla på ICA och jag skämdes så pass att jag kissade på mig igen. Pga det här lärde jag mig tidigt att ljuga. Det var bättre att hitta på saker för att göra henne nöjd än att tala sanning.
Jag minns att hon låste mig ute, hällde kaffe över mig och slog mig med ridspö och en massa annat.
Så det är väl inget jag skulle utsätta mitt barn för.